وکیل نفقه در مشهد

یکی از رایج ترین اختلافات زوجین در زمان جدایی مسئله نفقه است. سوالاتی رایج مثل این که آیا در زمان عقد به زن نفقه تعلق می‌گیرد؟ نفقه فرزندان چقدر است؟ نفقه جاری و معوقه چیست و چگونه تعیین می‌شود؟ این ها از جمله مواردی است که برای بسیاری از مراجعین به دادگاه‌ها یا در زندگی عادی پیش می‌آید. بهتر است برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها و به منظور مشاوره نفقه در مشهد با یک وکیل نفقه در مشهد صحبت کنید. از طرفی قوانین مربوط به نفقه در شرایط مختلف می تواند پیچیده و زمانبر باشد بنابراین بهتر است پرونده های نفقه به وکیل نفقه در مشهد واگذار شود تا زودتر به نتیجه رسید. در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

 

وکیل نفقه در مشهد با سابقه و مجرب

علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی،با بیش از ۷ سال سابقه ی کاری و ۱۰۰ها پرونده موفق، وکالت و مشاوره تخصصی در امور کیفری ، خانواده ، حقوقی ، ثبتی و شرکت که در زمینه نفقه و انجام سریع امور در مشهد می تواند به شما در پرونده ها یاری رساند.

 

برای مشاوره در زمینه نفقه در مشهد با آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری با راه های ارتباطی ما (کلیک کنید) در تماس باشید یا با شماره ۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵ تماس بگیرید

 

قوانین مربوط به نفقه

ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی مربوط به نفقه است. در این ماده قانونی آمده است که:

نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن می شود مثل مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمان و حتی خادم البته در صورتی که زن عادت به داشتن خادم داشته باشد و یا به واسطه مریضی نیاز به آن داشته باشد. موارد ذکر شده در این ماده حصری نیست و به عنوان مثال ذکر شده است. قاعده کلی این است که حقوق زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با شآن زن است. از ملاک های مهم کارشناس برای تعیین حقوق زوجه نیازهای زوجه و شان او می باشد.

 

نفقه زوجه در زمان عقد چقدر است؟

ما درباره اینکه آیا در زمان عقد و قبل از عروسی نفقه به خانم تعلق می گیرد یا خیر از بهترین وکیل نفقه در مشهد مشاوره گرفتیم. پاسخ او در مورد نفقه زن در زمان عقد به شرح زیر بود:

همین که به موجب عقد نکاح زن و مرد رسما زن و شوهر نامیده می‌شوند، از نظر قانون و شرع اسلام هردوی آنها مشمول حقوق و تکالیفی در مقابل یکدیگر خواهند بود. مهمترین وظایف زن و مرد در این دوران از نظر قانون و شرع مسئله تمکین از جانب زوجه و پرداخت نفقه از جانب زوج است. البته این مسئله یک ارتباط دو طرفه است به این معنا که زن در ازای تمکین از همسرش نفقه دریافت خواهد کرد.

از آنجایی که در کشور ما مسئله تمکین بعد از مراسم عروسی عمومیت پیدا می‌کند در مورد پرداخت نفقه به زن در دوران عقد شبهاتی به وجود آمده است. در این مورد باید گفت ملاک تعیین نفقه برای زن موضوعیت عقد رسمی ‌است. به این معنا که بعد از مراسم عقد رسمی‌ زن می‌تواند در دوران عقد نیز از همسرش تقاضای نفقه نماید. این مسئله به موجب ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی بر مرد واجب است و بلافاصله بعد از این که زن و مرد پای سند ازدواج را امضا کردند، این حقوق بر زن و مرد واجب می‌شود.

 

حق حبس چیست؟

حق حبس حقی است که به دختران در دوران عقد که هیچ رابطه جنسی نداشته باشند تعلق می گیرد. چنین شخصی می تواند از دادگاه درخواست نفقه و استفاده از حق حبس خود نماید به این معنی که تا وقتی تمام حق و حقوقات (مهریه) خود را دریافت ننموده است تمکین نمینماید و زوج ملزوم به پرداخت نفقه میباشد.

وکیل خوب نفقه در مشهد

نفقه فرزندان چقدر است و چه زمانی به آنها تعلق می‌گیرد؟

طبق قوانین اسلام بعد از تولد فرزندان آنها حق و حقوقی از جانب والدین دارند که ادای این حقوق از سوی پدر و مادر واجب است. یکی از مسائلی که بسیار مورد بحث واقع می‌شود میزان نفقه فرزندان است. مطابق با ماده ۱۱۹۰ قانون مدنی پرداخت نفقه به فرزندان برعهده والد است. به این معنا که پدر موظف است نفقه فرزندان خود را که تحت حضانت او یا مادر و یا هر شخص دیگری هستند مطابق با قانون پرداخت کند. اگر پدر استطاعت مالی داشته باشد و از پرداخت نفقه فرزند خودداری نماید مطابق قانون با او برخورد خواهد شد.

اگر پدر فوت شده باشد یا استطاعت مالی کافی برای پرداخت نفقه نداشته باشد این مسئله به عهده جد پدری است، در صورتی که او نیز در قید حیات نباشد این مسئله به اجداد پدری واگذار می‌شود. در صورتی که هیچ یک از اجداد پدری در قید حیات نباشند یا استطاعت کافی نداشته باشند این مسئولیت به عهده مادر واگذار می‌شود. در صورتی که مادر در قید حیات نباشد یا استطاعت مالی نداشته باشد مسئله نفقه فرزند به صورت مشترک به اجداد مادری و پدری واگذار خواهد شد. گفتنی است حق پرداخت نفقه برای پسران تا سن ۱۸ سالگی و برای دختران تا زمانی که مشغول به کار و کسب درآمد شوند محفوظ است. میزان نفقه نیز بسته به وضعیت مالی ، محل زندگی و شرایط والدین متفاوت است.

در صورتی که فرزند در حال تحصیل باشد پدر موظف است نفقه او را پرداخت نماید، اما در صورت تمایل فرزند به تحصیل در دانشگاه پرداخت نفقه از سوی ولی او الزامی ‌نیست. به گفته وکیل نفقه در مشهد ، مطالبه نفقه فرزند می‌تواند توسط سرپرست وی مطرح شود، که با توجه به شرایط سنی که گفته شد میتوان اقدام به درخواست پرداخت نفقه از سوی پدر کرد، در صورتی که فرزند در سن قانونی حکم رشد از دادگاه گرفته باشد نیز می‌تواند به صورت فردی اقدام به درخواست نفقه کند.

 

میزان نفقه فرزند چقدر است؟

کارشناس که مسئول پرونده نفقه است ، معمولا نفقه فرزند را با توجه به نیازهای فرزند و وضعیت اجتماعی مشخص میکند . کارشناس معمولا با بررسی زندگی خانوادگی فرزند و با مدارکی که از طرف مادر ارایه میشود میزان هزینه نگهداری فرزند را تعیین میکند .

در صورت طلاق و حضانت فرزند و نگهداری فرزند توسط مادر نفقه بر عهده و وظیفه پدر میباشد میزان این نفقه در صورت عدم توافق توسط کارشناس تعیین میشود همچنین در صورت توافق در حکم صادره وکیل طلاق توافقی مشهد میتوان میزان آن را مشخص نمود .

میزان نفقه فرزند میتواند با سطح اجتماعی مادر حتی متفاوت باشد برای مثال اگر مادر فرزند در دوران نوجوانی از سطح بالای اجتماعی برخوردار بوده و یا هم اکنون نیز ساکن منطقه بالای از شهر و اجتماع باشد و در تعیین میزان نفقه موثر باشد و حتی از یک جامعه روستایی با یک جامعه شهری متفاوت است.

 

نفقه جاریه و معوقه چیست؟

نفقه جاریه به نفقه ای اطلاق می‌شود که در شرایط جاری به زن تعلق میگیرد، مثلا نفقه یک ماه جاری شامل هزینه‌های یک زن در طی یک ماه می‌شود. البته این نفقه در شرایطی پرداخت می‌شود که طلاق اتفاق نیوفتاده باشد. از طرفی باید گفت نفقه صرفا به پول نقد اطلاق نمی‌شود، بلکه همین تهیه خوراک، پوشاک، مسکن و لوازم و وسایل آسایش و رفاه زن  به منزله پرداخت نفقه است. مقدار این نفقه بستگی به شرایط و متناسب با موقعیت او تعیین می‌شود.

 

مجازات عدم پرداخت نفقه توسط مرد چیست؟

در صورتی که مرد علیرغم داشتن تمکن مالی از دادن نفقه جاریه خودداری کند به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌شود. در صورت شکایت از زوج به دلیل عدم پرداخت نفقه جاریه وی تحت تعقیب جزایی قرار می‌گیرد، جزای تعیین شده برای این جرم حبس بین ۶ ماه تا دو سال است. در صورت درخواست بر دریافت نفقه جاریه ابتدا زوجه به مشاوره نفقه فرستاده خواهد شد و سپس پرونده تشکیل میشود.

 

نفقه معوقه چیست؟

در مورد نفقه معوقه باید گفت این نفقه مربوط به گذشته است به این معنا که مثلا مرد طی 6 ماه یا یکسال گذشته نفقه‌ای به زن پرداخت نکرده است. حکم پرداخت نفقه معوقه زمانی صادر می‌شود که زوج زندگی را ترک کرده است تنها در این صورت است که نفقه معوقه به زن تعلق خواهد گرفت، در صورتی که زن و مرد در خانه مشترک زندگی کنند همان خوراک و مسکن و پوشاک به منزله نفقه است و مگر اینکه زن ثابت کند که مرد هزینه‌های متعارف زندگی را به او پرداخت نکرده است.

برای درخواست به رسیدگی نفقه معوقه باید مدت زمان عدم دریافت نفقه کاملا مشخص باشد، برخلاف نفقه جاریه در نفقه معوقه نیازی به مشاوره نیست و پرونده از همان ابتدا در جریان رسیدگی قرار خواهد گرفت. برای دریافت نفقه معوقه فرقی نمی‌کند که زوجه در عقد باشد یا ازدواج رسمی ‌صورت گرفته باشد. در صورت احراز ترک انفاق توسط زوج برای قاضی او مجرم شناخته شده و مجازات می‌شود اما پرداخت نفقه منوط به شرایط و استطاعت مالی زوج خواهد بود.

 

مراحل دادخواست حقوقی نفقه معوقه

زن برای دریافت نفقه ی معوقه خود باید با در دست داشتن مدارک کافی ثابت نماید که زوج نفقه را پرداخت نکرده به دفتر خدمات قضایی مراجعه نموده و دادخواست خود را ثبت نماید. در صورتی که مرد مدرکی برای اثبات پرداخت نفقه به زن نداشته باشد و همچنین زن در تمکین مرد بوده و خانه را ترک نکرده باشد مرد ملزم به پرداخت نفقه خواهد شد.

وکیل نفقه در مشهد

نفقه در صورت عدم تمکین زن و ازدواج مجدد مرد

طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی در صورتی که زوجه بدون عامل مشروع از انجام وظایف زناشویی امتناع کند، مستحق دریافت نفقه نمیباشد؛ بنابراین شرط پرداخت نفقه، تمکین زوجه بدون شرط میباشد ولیکن در صورتی که زوجه مشکل شرعی و مشروع داشته باشد زوج موظف به پرداخت نفقه است.

در صورتی که عدم تمکین زن به اثبات برسد مرد میتواند با اجرای حکم الزام به تمکین که ناشی از ناشزه شناختن زن میباشد ابتدا نفقه زن را در صورت مطالبه از زمان عدم تمکین پرداخت ننماید و در ادامه برای ازدواج مجدد از دادگاه تقاضا نماید البته در این خصوص راهکارهای برای زن وجود دارد که با مشاوره حقوقی با وکیل خانواده میتواند از اجازه رسمی ازدواج مجدد برای مرد جلوگیری نماید .

در عقدنامه برای زوج حقی برای وکالت در درخواست طلاق پیش بینی شده است که در صورت ازدواج دایمی مرد بدون اجازه زن به وجود می آید که به وکالت از زوج میتواند خود را مطلقه نماید حال اگر زن از شوهر خویش تمکین نکند و این امر در دادگاه به اثبات رسیده باشد و درخواست اجرای حکم عدم تمکین توسط مرد داده شود مرد میتواند با درخواست و اجازه دادگاه بدون اجازه زن اقدام به ازدواج مجدد نماید و این حق را از زن برای ایجاد حق طلاق برای زوجه بگیرد.

 

تفاوت نفقه همسر و نفقه خویشاوندان و اقارب

نفقه زن به طور کل بر نفقه اقارب یا خویشاوندان الویت دارد نفقه زن حتی در صورت فقر مرد واجب است ولیکن در مورد اقارب تنها در صورت ثروتنمد بودن واجب است زن برای نفقه معوقه و اینده میتواند دادخواست بدهد ولیکن اقارب صرفا نفقه آینده را میتواند مطالبه کند مصادیق نفقه زن بیشتر از اقارب می باشد.

به نقل از وکیل خانواده در مشهد منظور از اقارب خویشاوندان طولی بوده یعنی پدر و پدر بزرگ فرزند و نوه و… است لذا الزامی به نفقه دادن به خواهر و برادر نیست نفقه زن مانند مهریه از دین ممتاز بوده و بر سایر دیون مرد پیشی داشته و الویت دارد. در صورت فوت پدر و پدربزرگ پدری دادن نفقه بر عهده مادر است و اگر مادر نیز فوت نماید نفقه بر عهده پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری و مادر بزرگ پدری است.

آیا نفقه به زن شاغل تعلق می گیرد؟

بله پرداخت نفقه به زن شاغل مانند خانم های خانه دار است و هیچ تفاوتی در مقدار آن ندارد و شاغل بودن زوجه هیچ تاثیری به پرداخت نفقه از سوی زوج ندارد و زوج موظف به پرداخت نفقه میباشد .

 

نفقه زن باردار

در صورتی که زن باردار باشد نفقه هم به او و هم به فرزند او تعلق می گیرد. اما نفقه زن باردار بعد از جدا شدن تا زمان وضع حمل به او تعلق می گیرد.

 

نفقه بعد از طلاق

اگر زن طلاق گرفته باشد در مدت زمان عده (سه ماه و ده روز) مرد موظف است نفقه زن را پرداخت کند.

 

نفقه بعد از وفات زوج

در صورتی که زوج وفات پیدا کند در عده وفات نیز زن می‌تواند از اموال کسانی که پرداخت نفقه به عهده آنها است، درخواست نفقه نماید.

 

عدم پرداخت نفقه بیش از 6 ماه:

یک نکته مهم در ترک انفاق آن است که اگر زوج به مدت بیش از ۶ ماه به زوجه نفقه پرداخت نکرده باشد و زندگی مشترک را ترک کرده باشد و این امر برای قاضی اثبات شود وکالت طلاق به زن استرداد خواهد شد. در این صورت بعد ازجدایی نیز زن می‌تواند با طی مراحل قانونی نفقه خود را از مرد وصول نماید.

در صورتی که در خصوص نفقه و مسائل مربوط به آن نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با بهترین وکیل پایه یک دادگستری در  مشهد از طریق سایت ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد