وکیل اثبات زوجیت دائم و موقت در مشهد

وکیل اثبات زوجیت دائم و موقت در مشهد

وکیل اثبات زوجیت دائم و موقت در مشهد

اگر  دنبال وکیل اثبات زوجیت در مشهد می باشید، کافیست با شماره های 09151186862 و 37602838 تماس بگیرید و بهترین مشاوره را از وکیل پایه یک دادگستری مشهد جناب آقای علی ابراهیمی مهر  دریافت کنید. دریافت مشاوره اثبات زوجیت دائم و موقت به صورت تلفنی و حضوری در مشهد امکان دارد.

بنابر ماده (993) قانون مدنی، ازدواج اعم از ازدواج دائم یا موقت، باید در دفاتر ثبت احوال ثبت و ضبط شود. و این یک مسئله الزامی می باشد. و حتی قانون برای عدم ثبت زوجیت، مجازات کیفری نیز مقرر کرده است. با این حال در مواردی پیش می‌آید که زوجین و یا زوج از ثبت آن امتناع می کنند. از پیامدهای عدم ثبت ازدواج می توان به این موضوع اشاره کرد که در اینصورت، ممکن است زوجیت به راحتی توسط یکی از طرفین، انکار شود تا از پرداخت حقوق زناشویی جلوگیری گردد. و همینطور با عدم ثبت زوجیت ممکن است در مواردی همچون فوت همسر، بازماندگان به راحتی به جهت عدم پرداخت سهم الارث و حقوق مالی زن، رابطه زوجیت را منکر شوند، و زوجه هم از آن جهت که سندی بر ادعای خود ندارد مورد ضرر واقع شود.

هرگاه هر کدام از زن یا شوهر، منکر رابطه همسری و وقوع ازدواج در بین خود شود، طرف دیگر که ادعا دارد عقد نکاح  بین آن‌ها صورت گرفته، باید در اثبات ادعای خود تلاش کند. مرجعی که رسیدگی به دعوی اثبات زوجیت را بر عهده دارد، دادگاه خانواده می باشد. اما اگر در حوزه قضایی شهرستانی که دعوا انجام شده، دادگاه خانواده موجود نباشد، دادگاه عمومی و حقوقی وظیفه رسیدگی به این دعوای خانوادگی را دارد. با ارتباط با یک وکیل اثبات زوجیت در مشهد می‌توانید اصول و قوانین موجود در این زمینه را جویا شوید.

 

معنای اثبات زوجیت

یکی از مهم‌ترین دعاوی حقوقی در دادگاه‌های خانواده، مسئله اثبات زوجیت می باشد. اثبات زوجیت هنگامی مطرح می شود که زوج یا زوجه بعد از عقد، وجود رابطه‌ی زوجیت را انکار کند. اعم از اینکه زوجیت دائم یا موقت باشد. به تعبیر دیگر در تعریف اثبات زوجیت باید گفت که به این معنا می باشد که یکی از طرفین تمایل دارد رابطه زوجیت خود را با دیگری به در دادگاه به اثبات برساند. این دعوا از دعاوی خانوادگی به حساب می آید. در دعوای این چنینی مدعی بر زوجیت باید بر اساس شکایتی دادخواست خود را بوسیله وکیل خانواده در مشهد تنظیم نماید و به دادگاه تحویل دهد.

گفتنی است که در طرح چنین دادخواستی باید یک سری موارد مهم دقت شود. مواردی مثل اینکه آیا خوانده در قید حیات می باشد یا نه؟ آیا در هنگام جاری شدن خطبه‌ی عقد، شاهد وجود داشته است؟ اگر در این زمینه نیاز به مشاوره حقوقی دارید، می توانید با شماره های 09151186862 و 37602838 وکیل اثبات زوجیت در مشهد تماس بگیرید.

 

اثبات زوجیت موقت

اثبات زوجیت در عقد موقت همانند عقد دائم می باشد و تابع همان شرایط و با ارائه همان اسناد و مدارک می باشد. اما از آنجا که عقد موقت کمتر مورد ثبت واقع می شود در نتیجه اثبات آن هم کمی دشوارتر است. معمولا در عقد موقت سند ازدواجی تهیه نمی شود، و همچنینن گاهی به دلیل مخفیانه انجام شدن، از شهادت شهود و مطلعین هم بی بهره است. تمام این مطالب سبب می شود تا اثبات زوجیت در عقد موقت کمی سخت باشد.

این را بدانید که با نداشتن دلایل محکمی از جمله شهادت و سند نکاح، باید سراغ سایر روش‌ها و مدارک جهت قانع کردن دادگاه استفاده کرد. محل سکونت مشترک، پیام‌ها و مکالمات، تحقیق محلی از همسایگان و موارد اینچنینی شاید بتواند در اثبات زوجیت کمک کند. البته این را هم بگوییم که هیچ وقت این دلایل، به اندازه سند نکاح و اقرار و شهادت شهود، نزد دادگاه ارزش اثباتی ندارند ولی در شرایطی ممکن است موجب یقین قاضی به رابطه زوجیت گردد.

بیشتر بخوانید : وکیل ثبت ازدواج موقت در مشهد

 

روش‌های اثبات

جهت اثبات زوجیت در ازدواج دائم و یا موقت، می‌توان از شیوه های زیر وارد شد.

 

اقرار

از مهم‌ترین روش‌ها برای اثبات زوجیت اقرار می باشد. طبق قانون مدنی، اخبار به حق و به زیان خود برای دیگری، اقرار نام دارد. یعنی کسی از وجود حقی برای دیگران و به ضرر خود اعلامی کند. در رابطه زوجیت هم اگر مرد یا زن، به وجود رابطه زوجیت بین خود و دیگری اقرار نماید، رابطه زوجیت به راحتی اثبات می شود. اقرار در همه حالات کتبی، شفاهی، صریح و یا ضمنی مورد قبول است و اثبات کننده‌ی رابطه زوجیت می باشد.

 

سند کتبی

بهره گیری از اسناد کتبی، بهترین راه‌های اثبات ادعای زوجیت می باشد. اسناد کتبی در دو صورت سند رسمی و سند عادی ارائه می گردد.

 

سند رسمی

سند ازدواج را می توان بهترین راه برای اثبات رابطه زوجیت نام برد. ازدواج دائم در همه موارد باید ثبت گردد ولی ازدواج موقت در سه مورد فقط الزاما نیاز به ثبت دارد:

  • باردار شدن زوجه
  • توافق طرفین
  • شروط ضمن عقد

عدم ثبت ازدواج دائم در تمام موارد و همچنین عدم ثبت ازدواج موقت در مواردی که در بالا ذکر شد، جرم محسوب می شود و در صورت ارتکاب جرم، مرد به جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه 7 (از 91 روز تا 6 ماه حبس) محکوم می شود. در مواردی هم که ازدواج ثبت شده باشد و برای آن سند رسمی وجود داشته باشد، اثبات زوجیت کار خیلی آسانی می شود. می دانید که سند رسمی به هیچ عنوان مورد انکار یا تردید قرار نمی گیرد و تنها می توان نسبت به آن، ادعای جعلی بودن را مطرح کرد.

اگر ازدواج ثبت نشده اما یک دست نوشته‌ عادی بین زن و مرد وجود داشته باشد، این دست نوشته هم می‌تواند به اثبات، ادعای خواهان کمک خوبی نماید. اما به اندازه سند رسمی نزد دادگاه دارای اعتبار نمی باشد و به راحتی ممکن است در مورد آن، انکار، تردید و یا جعل راه داشته باشد.

 

سند عادی

سند ازدواج ممکن است یک سند عادی باشد. به اینصورت که طرفین، خودشان بر روی برگه‌ای وقوع ازدواج را نوشته و طرفین امضا نموده اند. گاهی ممکن است در نوشته ای به ازدواج در حالتی غیر مستقیم اشاره شده باشد. مثلا شخص در وصیت نامه خود، شخصی دیگری را به عنوان همسر خود مطرح کرده است.

 

شهادت شهود

شرع مقدس بیان می کند که در زمان عقد، دو نفر شاهد عادل حضور داشته باشد. البته قابل بیان است که اگر شهود هم موجود نباشند، خدشه‌ ای به عقد وارد نمی‌شود. ولی در اثبات رابطه ی زوجیت، شهادت شهود می تواند نقش بسیار موثری داشته باشد. شهود کسانی می باشند که در زمان عقد، در مراسم حضور داشته و عقد ازدواج در مقابل آنها انجام می شود. برای اثبات زوجیت از طریق شهادت شهود، باید افرادی که در زمان ازدواج زوجین در مجلس حاضر بوده اند، به عنوان شاهد به دادگاه معرفی شوند، و بعد در جلسه‌ی دادرسی حضور پیدا کنند و نسبت به وجود رابطه زوجیت شهادت خود را ارائه دهند. طبق ماده‌ی 230 قانون مدنی، این دعوا با گواهی دو مرد یا یک مرد و دو زن قابل اثبات می باشد.

یک نکته مهم در شهادت شهود وجود دارد و آن هم این است که اگر شخصی مدعی شود من این زن و مرد را دیدم که باهم زندگی می‌کنند، این تحت عنوان شهادت بر ازدواج قبول نمی شود، بلکه شاهد باید در زمان عقد در مجلس حاضر بوده باشد و یا شاهد این باشد که زن و شوهر همدیگر را به لفظ زن و شوهر صدا کرده باشد. البته این را هم بگوییم که اعتبار شهادت، موضوعی است که کاملا با نظر قاضی می باشد. این امکان وجود دارد که قاضی شهادت را بپذیرد و یا اینکه آن را رد کند.

 

سوگند خوردن

خوردن سوگند نسبت به وجود رابطه زوجیت، در مقایسه با سایر دلایل اثبات زوجیت، ضعیف‌ترین دلیل می باشد. سوگند خوردن به دو صورت، سوگند مدعی و منکر می باشد. در رابطه با سوگند مدعی جهت اثبات رابطه زوجیت، باید بگوییم که محدود می باشد و از کارایی چندانی برخوردار نیست. مدعی و منکر ازدواج، می‌تواند از دادگاه درخواست نماید تا سوگند ادا شود، اما این مطلب که آیا سوگند به عنوان دلیل، مورد قبول دادگاه قرار بگیرد یا خیر، منوط به نظر قاضی می باشد.

 

معاشرت و هم‌زیستی

نحوه رابطه و معاشرت زن و مرد به گونه ای باشد که طبق عرف همه زن و شوهرها آنگونه با هم رابطه دارند. این می تواند دلیلی بر وجود رابطه زوجیت باشد. از این رفتارهای متعارف می توان به طور مثال به سکونت مشترک طولانی مدت در زیر یک سقف و یا خلوت کردن باهم و موارد اینچنینی اشاره کرد . این بخاطر این است که در جامعه اسلامی، اصل بر شرعی بودن روابط می باشد.

 

صدا، عکس و فیلم

اثبات زوجیت با عکس، فیلم و صدا، کاملا بستگی به این دارد که آن عکس و فیلم به چه صورتی باشد. مثلا اگر فیلم مراسم ازدواج برای اثبات زوجیت ارائه شود، طرف مقابل نمی‌تواند انکار زوجیت نماید، مگر دلیل قانع کننده‌ای را ارائه دهد، مثل اینکه ادعا کند این فیلم برای یک برنامه تلویزیونی ضبط گردیده و واقعی نمی باشد که البته این موضوع خود نیاز به اثبات دارد.  مثلا فرض کنید، مردی در یک صدای ضبط شده ای به زنی می گوید عزیزم، حال سوال این است که آیا این ویس با یک ویدیو از مراسم ازدواج در حالت یکسانی قرار دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که خیر، قطعا در یک حدی از اثبات نمی باشند. عکس و فیلم و صدا در اینکه چقدر می‌تواند در اثبات زوجیت تاثیر گذار باشد، کاملا تحت نظر قاضی انجام می گیرد.

 

کلام نهایی

طبق (993) قانون مدنی، ثبت ازدواج دائم یا موقت، ضروری می باشد. و عدم ثبت زوجیت در دفاتر ثبت احوال جرم محسوب می گردد. ثبت تمامی ازدواج های دائم لازم است اما ازدواج موقت تنها در شرایطی نیاز به ثبت قانونی پیدا می کند. عدم ثبت زوجیت ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند که عمده ترین آن این می باشد که یکی از طرفین به راحتی می تواند رابطه زوجیت را انکار نماید و از ادای حقوق زن و شوهری سر باز بزند. اثبات زوجیت از طریق شیوه هایی ممکن است که بهترین آنها ارائه سند کتبی و اقرار فرد و شهادت شهود حاضر در مجلس عقد می باشد.

اگر  به وکیل اثبات زوجیت در مشهد نیاز دارید، کافیست با ما تماس بگیرید و بهترین مشاوره را از وکیل اثبات زوجیت در مشهد دریافت کنید و زودتر نسبت رفع مشکل خود اقدام کنید.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد