وکیل ثبت ازدواج موقت در مشهد

در صورتی که نیاز به وکیل خانواده در مشهد برای ثبت ازدواج موقت و دیگر موارد مرتبط دارید با وکلای موسسه طلیعه داران عدالت تماس بگیرید. ثبت ازدواج موقت الزامی نیست ولی در شرایط خاص زوجه می تواند درخواست ثبت ازدواج موقت خود را به دادگاه ارائه دهد. در ادامه ضمن معرفی بهترین وکیل برای ثبت ازدواج موقت در مشهد درباره مواردی مانند شرایط ثبت ازدواج موقت در مشهد، مراحل ثبت ازدواج موقت و غیره صحبت خواهیم کرد.

 

وکیل برای ثبت ازدواج موقت در مشهد

آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد و یکی از بهترین وکلای خانواده در مشهد است. ایشان پاسخگوی سوالات شما در زمینه ثبت ازدواج موقت در مشهد می باشد. برای تعیین وقت ملاقات حضوری کافی است تماس بگیرید.

 

ثبت ازدواج موقت یعنی چه

ازدواج موقت یا نکاح منقطع، متعه که به صیغه معروف است. در مذهب شیعه ازدواج موقت نوعی ازدواج است که در آن عقد که جاری می شود دارای زمان معین و محدود و مهریه ای معلوم می باشد. زمانی که مدت آن به پایان رسید عقد نکاح به طور خود به خود از بین می رود. ازدواج موقت یکی از گزینه هایی است که اسلام در کنار ازدواج دائم آن را قرار داده است تا در موارد خاص راهگشای برخی مسائل باشد. ثبت ازدواج موقت به معنی محضری کردن ازدواج و ثبت آن در دفاتر رسمی ازدواج می باشد.

 

موارد الزام به ثبت ازدواج موقت:

در حالت کلی اجباری برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد اما در برخی موارد ثبت ازدواج موقت الزامی است:

 

1 – ثبت ازدواج موقت در صورت بارداری زوجه

در صورتی که زن در دوران صیغه (عقد موقت) باردار شود، ثبت ازدواج موقت الزامی می گردد. علت این امر این است که فرزندان متولد شده در چنین شرایطی بتوانند از حقوق قانونی برخوردار شده و در خصوص اثبات نسب مشکلی برای آن ها به وجود نیاید.

 

2 – اگر در عقد این مورد ذکر شده باشد

اگر ثبت ازدواج موقت از شرایط صیغه باشد و در صیغه نامه ذکر شده باشد مرد موظف است ازدواج موقت را به ثبت برساند.

 

3 – توافق زن و مرد برای ثبت ازدواج موقت

چنانچه بعد از عقد موقت زن و مرد با هم به توافق برسندکه ازدواج خود را به ثبت برسانند لازم است که به آن عمل شود.

نکته: چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام؛ یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری؛ یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه؛ به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می ‌شود.»

 

نفقه زن در ازدواج موقت چگونه است؟

طبق ماده 1113 قانون اساسی در ازدواج موقت یا صیغه نفقه به زن تعلق نمی گیرد. بنابراین برخلاف ازدواج دائم که زن می تواند بابت عدم پرداخت نفقه از همسر خود شکایت کند در ازدواج موقت چنین حقی برای زن وجود ندارد. در صورتی در ازدواج موقت نفقه به زن تعلق می گیرد که هنگام عقد با شوهر شرط کرده باشد که شوهر به میزان مشخصی به او نفقه بپردازد. بنابراین، در صورتی که زن و مرد در زمینه پرداخت نفقه با هم به توافق برسند ، پرداخت نفقه صیغه الزامی می شود. وکیل نفقه در مشهد می تواند پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج موقت:

در صورت الزام به ثبت ازدواج موقت مدارک زیر الزامی می باشد:

  • اصل و کپی شناسامه زن و مرد
  • اصل و کپی کارت ملی زوجین
  • شناسنامه یا کارت ملی پدر و یا جد پدری زوجه
  • حضور پدر و یا جد پدری زوجه (در صورت دوشیزه بودن زوجه)
  • گواهی فوت پدر و یا جد پدری زوجه در صورتی که آن ها در قید حیات نباشند.
  • در صورتی که زوجه قبلا ازدواج کرده باشد نیازی به رضایت پدر و پدر بزرگ پدری خود نخواهد داشت و تنها باید گواهی فوت همسر ( در صورت فوت ایشان ) و یا طلاق نامه ( در صورت جدایی از همسر ) را به دفتر ثبت ازدواج و طلاق تحویل بدهد .

 

ثبت ازدواج موقت مرد متاه:

مرد نمی تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند، مگر در موارد زیر:

  • عقیم بودن زن.
  • غایب مفقودالاثر شدن زن
  • ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر برابر بند ۹ ماده ۸
  • رضایت همسر اول
  • عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی
  • عدم تمکین زن از شوهر.
  • ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج موضوع بندهای ۵ و ۶ ماده ۸
  • محکومیت زن وفق بند ۸ ماده ۸
  • ترک زندگی خانوادگی از طرف زن

 

مهریه زن در ازدواج موقت:

در عقد دائم مهریه الزامی نیست و اگر به هر دلیلی در زمان عقد مهریه مشخص نشود عقد صحیح است و زن می تواند از مهر المثل و مهر المتعه استفاده کند. اما تعیین مهریه در عقد موقت الزامی است:

طبق ماده 1095 قانون مدنی:

در نکاح موقت، عدم ذکر مهر در عقد موجب بطلان عقد است ”

تعیین 2 مورد در عقد موقت الزامی است: 1. مهریه و 2. مدت عقد. در عقد موقت فرقی در اینکه مرد با زن نزدیکی داشته باشد یا نداشته باشد .نمی کند. در هر صورت باید مهریه تعیین شده را به زن پرداخت کند. در زمانی که نزدیکی صورت نگرفته است. اگر مرد مدت عقد را به زن ببخشد. تنها نیمی از مهریه تعیین شده .را باید بپردازد. در مورد عقد موقتی که ثبت نشده باشد. دریافت مهریه کمی دشوار است. لذا زن باید از طریق سایر ادله، صیغه موقت را اثبات نماید. مراجعه به وکیل مهریه در مشهد نیز می تواند به شما کمک کند.

 

پیروی زن از شوهر در عقد موقت:

در ازدواج دائم از ویژگی های مرد مدیریت کردن خانواده می باشد و زن باید از مرد خود پیروی کند حتی در منزلی که شوهر تهیه می کند در آن سکونت کند و اگر مرد نسبت به شغل زن که با حیثیت خانوادگی او مخالف باشد ناراضی باشد می تواند از ادامه کار او جلوگیری کند.حتی زن برای خروج خود از منزل باید از مرد اجازه بگیرد اما در عقد موقت اینگونه نیست و هیچ کدام از این احکام جاری نیست . زن هیچ تبعیتی می تواند نکند حتی برای خروج از منزل یا شغل خود نیازی به اجازه شوهر نیست. اگر در ازدواج موقت شرط شود که نزدیکی صورت نگیرد عقد صحیح است و زن و مرد فقط نسبت به هم محرم هستند.

 

پایان ازدواج موقت:

در ازدواج، نکاح به صورت طلاق، فسخ نکاح و فوت طرفین از بین می رود ولی در نکاح موقت طلاق و فسخ نکاح وجود ندارد و تنها در صورت بذل یا بخشش مدت نکاح از بین می رود . همان طور که در دائم اختیار طلاق با مرد است در موقت هم اختیار بذل مدت با مرد است. اما در صورتی که مرد برای انجام بذل مدت نکاح به زن وکالت داده باشد بذل مدت از طریق زن نیز ممکن است.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد