وکیل سفته در مشهد

وکیل سفته در مشهد با تجربه

قبل از معرفی وکیل سفته خوب در مشهد بگوییم سفته چیست، سفته سندی است که به موجب آن امضاء کننده متعهد می شود تا مبلغی را در موعد معین یا به صورت عندالمطالبه در وجه حامل یا توسط شخص معین یا به حواله کرد او بپردازد. سفته علاوه بر امضاء یا مهر متعهد باید مشخص کننده مبلغ تعهد شده، گیرنده وجه، و تاریخ نیز باشد.

اگر در شهر مشهد زندگی می کنید و در رابطه با قوانین مرتبط با سفته سوال و یا مشکلی برای شما بوجود آمده می توانید سوالات خود در زمینه های قوانین سفته ضمانت کاری، قوانین سفته ضمانت وام، قوانین سفته ضمانت حسن انجام کار را از طریق سایت وکیل مشهد از وکیل پایه یک دادگستری در مشهد بپرسید و یا به صورت حضوری و یا به صورت مشاوره آنلاین در مشهد از حقوق خود در زمینه سفته مطلع شوید.

 

وکیل سفته در مشهد چگونه با ما کمک می کند؟

موارد قانونی بسیاری ممکن است در رابطه با سفته بوجود بیاید که به تنهایی نتوانید از پس حل آن ها برآیید زیرا ممکن است شرایط به قدری پیچیده باشد که تنها یک وکیل سفته در مشهد باسابقه که دارای پرونده های بسیار در زمینه سفته می باشد تجربه حل آن را دارد و می تواند شما را در جهت گرفتن حق و حقوق قانونی خود راهنمایی کند. یک وکیل متخصص در زمینه سفته با تکالیف دارنده سفته، راه های وصول سفته، کاربردهای سفته، مراحل شکایت سفته، مراحل قانونی شکایت از سفته، وصول سفته بدون تاریخ، وصول سفته بدون نام و …. آشنایی کامل دارد و می توانید مراحل قانونی و اداری را به نیابت از شما در مدت زمان کمتر و به شکل اصولی تر انجام دهد. یکی دیگر از مزایای استفاده از وکیل در پرونده سفته در مشهد این است که در صورت شناسایی اموال وکیل می تواند سریعا آنها را توقیف کند و یا در صورت لزوم حکم جلب صادرکننده سفته را هم بگیرد.

شماره وکیل سفته در مشهد: ۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵

 

مندرجات سفته چیست؟

موارد زیر در سفته مهم بوده و باید به درستی قید شوند:

  • نام گیرنده‌ی وجه (یا در وجه حامل – بی نام)
  • تاریخ صدور سفته
  • مبلغ سفته با حروف
  • مُهر یا امضاء سفته
  • تاریخ پرداخت سفته

به موجب ماده ۳۰۸ قانون تجارت، سفته علاوه بر امضاء يا مهر، بايد داراي تاريخ و متضمن مراتب ذيل باشد: مبلغي که بايد تاديه شود با تمام حروف ، نام گيرنده وجه و تاريخ پرداخت بايد در سفته مشخص باشد. پس طبق ماده ۳۰۸ قانون تجارت، سفته علاوه بر مهر يا امضاء بايد داراي تاريخ باشد و علاوه بر اين، طبق بند يک همين ماده، تعيين مبلغي که بايد پرداخت شود، با تمام حروف ضروري است.

✍️نام و نام خانوادگي گيرنده وجه، تاريخ پرداخت وجه، علاوه بر اينها، نوشتن نام خانوادگي صادرکننده، اقامتگاه وي و محل پرداخت سفته نيز ضروري است.

✍️در صورتي که سفته براي شخص معيني صادر شود، نام و نام خانوادگي او در سفته آورده مي شود، در غير اين صورت به جاي نام او نوشته مي شود در «وجه حامل».

 

سفته عند المطالبه چیست؟

در صورتي که نام خانوادگي يک شخص معين در سفته نوشته شود، اين شخص طلبکار مي شود و در غير اين صورت هر کسي که سفته را در اختيار داشته باشد، طلبکار محسوب مي شود و مي تواند در سررسيد سفته، مبلغ آن را طلب کند و اگر سررسيد درج نشود، سفته عندالمطالبه محسوب مي شود و در سفته عندالمطالبه ، صادرکننده بايد به محض مطالبه ، مبلغ آن را پرداخت کند.

شماره وکیل سفته در مشهد: ۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵

 

سفته بدون نام چیست؟

سفته بدون نام، حالتي ديگر از نحوه تنظيم سفته است. در اين حالت، در تنظيم سند اين امکان وجود دارد که بدهکار، سفته اي را که صادر مي کند، بدون ذکر نام طلبکار به وي بدهد که در اين صورت فرد مي تواند يا خودش براي گرفتن در سررسيد اقدام يا اين که آن را به ديگري حواله بدهد. عبارت حواله کرد در سفته به شخص دارنده اين اختيار را مي دهد که بتواند سفته را به ديگري منتقل کند ولي اگر حواله کرد، خط خورده شود، دارنده سفته نمي تواند آن را به ديگري انتقال دهد و تنها خود وي می تواند براي وصول آن اقدام کند، علاوه بر آن که مي تواند با پشت نويسي آن را به شخص ديگري انتقال دهد.

 

سفته بدون تاریخ سررسید

درخصوص سفته بدون تاریخ دارنده سفته هرزمان که بخواهد می تواند تاریخ بزند و بابت واخواست یا دادگاه اقدام نماید این اقدام هم از نظر قانون مانعی ندارد و در حکم جعل قرار نمی‌گیرد. اما در پاسخ به این سوال که آیا سفته بدون تاریخ ارزش دارد یا نه باید گفت که سفته بدون تاریخ از جنبه کیفری، بلامحل بودن و ….خارج شده و فقط جنبه ی حقوقی دارد.

 

نحوه وصول سفته

در صورتی که شخصی سفته ای به شما داده شما تا ده روز پس از تاریخ سررسید سفته مهلت دارید برای واخواست سفته به 2 روشی که در زیر گفته می شود اقدام نمایید و همچنین می توانید ضرروزیان ناشی از تاخیر تادیه را مطالبه کنید. اگر ظرفمدت 10 روز پس از تاریخ سررسید سفته برای وصول سفته اقدامات لازم را انجام ندهید سفته از حالت دعوی خارج شده و به سند عادی تبدیل می شود. برای وصول سفته شما می توانید به دو روش اقدام کنید:

 

1. از طریق اجرای اسناد رسمی:

اگر فردی که سفته را در اختیار دارد به وظایف قانونی خود عمل کرده باشد برای وصول سفته و شکایت از صادر کننده سفته، پشت نویس سفته و ضامن سفته به اجرای اسناد رسمی مراجعه کرده و تقاضای توقیف اموال در ازای طلب خود را داشته باشد.

 

2. مراجعه به مراجع قضایی دادگستری:

دارنده سفته می تواند به مراجع قضایی دادگستری مراجعه کرده و دادخواست حقوقی علیه صادر کننده سفته تنظیم نماید. با تقدیم دادخواست حقوقی علیه یک یا تمام مسئولان سند تجاری می‌تواند اقامه دعوی کند و در صورتی که به محکومیت قطعی صادر کننده منجر شود و اگر اموالی از محکوم تحصیل نشود، می‌تواند به استناد قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تقاضای بازداشت شخص محکوم را کند.

 

پشت نويسي سفته

پشت نويسي سفته مانند چک براي انتقال سفته به ديگري يا وصول وجه آن است. اگر پشت نويسي براي انتقال باشد، دارنده جديد سفته داراي تمام حقوق و مزايايي مي شود که به آن سند تعلق دارد. انتقال سفته با امضاي دارنده آن صورت مي گيرد. همچنين دارنده سفته مي تواند براي وصول وجه آن به ديگري وکالت دهد که در اين صورت بايد وکالت براي وصول قيد شود.

 

سقف سفته چقدر است؟

هر برگ سفته، سقف خاصي براي تعهد کردن دارد، مثلا اگر روي سفته اي درج شده باشد «ده ميليون ريال» يعني آن سفته حداکثر براي تعهد يک ميليون تومان داراي اعتبار است و با آن نمي توان به پرداخت بيش از يک ميليون تومان تعهد کرد

 

ماهيت حقوقي سفته

امضاي سفته ذاتا عمل تجاري را تشکيل نمی دهد.

 

تکاليف دارنده سفته

اگر متعهد سفته در سررسيد از پرداخت مبلغ مندرج در آن امتناع کند، دارنده سفته مکلف است به موجب نوشته اي که واخواست يا اعتراض عدم تاديه ناميده مي شود ، ظرف مدت ۱۰ روز از تاريخ وعده سفته اعتراض خود را اعلام کند که براي واخواست به مجتمع قضايي مراجعه و نسبت به تنظيم و ارسال آن براي صادرکننده سفته اقدام مي کند و از تاريخ واخواست ظرف مدت يک سال براي کسي که سفته را در ايران صادر کرده و مدت ۲ سال براي کساني که سفته را در خارج از ايران صادر کرده اند، طبق مواد ۲۸۶ و۲۸۷ قانون تجارت اقامه دعوي کند. در صورتي که دارنده سفته به تکاليف قانوني خود اقدام نکند ، حق اقامه دعوي عليه پشت نويس ، ضامن پشت نويس را ندارد و از امتيازات اسناد تجاري بهره مند نمي شود.

 

کاربردهای سفته کدام است؟

  • برای تضمین تعهد کاری یا مالی
  • پرداخت سفته به بانک برای دریافت وام
  • برای پرداخت وجه در معاملات بازرگانی
  • برای کسب اعتبار

سفته بابت حسن انجام کار که توسط برخی کارفرماها در زمان استخدام دریافت می شود. برای دریافت سفته قبل از سررسید آن می توان با مراجعه به بانک، سفته و مبلغی پایین‌تر از مبلغ آنچه در سند قید شده را دریافت نمود که به این عمل بانک تنزیل می‌گویند که البته شرایطی دارد: بدهی باید به واسطه امور بازرگانی باشد و همچنین تا زمان سررسید سفته بیشتر از 90 روز باقی نمانده باشد در این حالت بانک مبلغ را پرداخت کرده و پس از رسیدن به تاریخ سررسید سفته، مبلغ را از بدهکار اصلی دریافت می کند.

وکیل سفته در مشهد:

۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵

مطالب مرتبط

مجازات ضرب و شتم

قانون ضرب و شتم در جمهوری اسلامی ایران در جمهوری اسلامی ایران، ضرب و شتم تحت عناوین مختلفی در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است.

ادامه مطلب ...

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد