وکیل متهم در دادسرا کیست؟

یکی از مهمترین راه ها برای حل پرونده های حقوقی مشاوره و راهنمایی گرفتن از یک وکیل خوب و درستکار است. اگر شما نمی دانید وکیل متهم در دادسرا کیست؟ لازم است با جناب آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد تماس بگیرید. آقای ابراهیمی مهر یکی از باتجربه ترین وکلا در مشهد می باشند و می توانند به شما در این راه کمک کنند.

 

برای مشاوره در مشهد با آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری با راه های ارتباطی ما (کلیک کنید) در تماس باشید یا با شماره ۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵ تماس بگیرید

 

وکیل متهم در دادسرا کیست؟

در پرونده‌های کیفری، معمولا رسیدگی به پرونده در دادسرا آغاز می‌شود. یعنی پس از ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی یا کشف جرم به وسیله‌ی ضابط دادگستری، پرونده به دادسرا ارسال می‌شود تا دادیار یا بازپرس تحقیقات مقدماتی را آغاز کند. اگر رسیدگی کننده، متهم را مجرم تشخیص داد، پرونده را با صدور قرار مجرمیت به دادگاه کیفری صلاحیت دار ارسال می‌کند تا در آنجا رسیدگی شود.

مطابق قوانین ایران، حضور وکیل در مرحله رسیدگی مقدماتی ضرورت ندارد و دادیار یا بازپرس می‌توانند تحقیقات و بازجویی را بدون حضور متهم هم آغاز کنند. قانون با وجود پذيرش حضور وكيل مدافع در مرحلة تحقيقات مقدماتي، آن را منوط به عدم مداخله در امر تحقيق كرده است. در ماده 128 قانون آیین دادرسی کیفری به این مساله اشاره شده است اما مفهوم «بدون مداخله در امر تحقیق» مبهم است.حق برخورداری از وکیل در دادرسی از حقوق شناخته شده‌ی هر فرد در دنیای امروز است، اما این قید قانونی این حق را محدود کرده است. در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات کامل درباره وکیل متهم در دادسرا با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد تماس بگیرید.

 

وکیل متهم در دادسرا کیست؟

گاهی دیده شده است که در دادرسی حضور بدون مداخله‌ی وکیل، جلوگیری از هر گونه اظهار نظر او تفسیر شده و گاهی هم صرفا اظهارات وکیل در پایان هر جلسه‌ی تحقیق شنیده می‌شود و بعضا هم اجازه‌ی تاثیر بیشتر وکیل در تحقیقات مقدماتی داده می‌شود.

بر اساس ماده ۱۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری، متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی صرفاً می‌تواند یک نفر وکیل به همراه داشته باشد. البته چنین وکیلی فقط حق حضور در کنار متهم را دارد و بدون حق دخالت در جریان رسیدگی و تحقیقات، می‌تواند مطالبی را که در کشف حقیقت لازم می‌داند، بیان کند. البته همین حضور محدود هم در برخی جرایم مانند جرایم امنیتی منوط به اجازه دادگاه است.

با این حال از آنجا که متهم در مراحل اولیه‌ی تحقیقات نیاز بیشتری به کمک وکیل دارد و باید از حقوق قانونی خود آگاه شود، حضور وکیل در این مرحله، هر چند با محدودیت‌های ذکر شده یاری دهنده خواهد بود.

 

دادسرا کجاست؟

دادسرا بخشی از دادگستری است که وظیفه اصلی آن تحقیق و بازجویی و کشف جرم است. دادسرا نهادی نیست که فقط حامی متضرر از جرم باشد و یا فقط به حفظ و تأمین امنیت اجتماعی بپردازد بلکه موظف حقوق فردی و اجتماعی متهم را نیز لحاظ کند.ارشد ترین مقام دادسرا، دادستان آن حوزه‌ی قضایی است که بسیاری از امور دادسرا زیر نظر او و با تایید او به انجام می‌رسد. وظایف دادستان دو نوع است: وظایف قضایی و وظایف اداری. اولین وظیفه قضایی دادستان ریاست بر دادسرا است. همچنین دادستان رئیس ضابطان قضایی است و بر کارهای ضابطان و حسن انجام کار آنان نظارت می‌کند.

 

دادسرا چگونه توصیف می شود؟

دادسرا مثل دادگاه است، اما در شعبه‌های آن به جای قاضی، دایار یا بازپرس حضور دارند که بعد از ارجاع پرونده از طرف دادستان، کار خود را آغاز می‌کنند. دادیار می‌تواند پرونده را برای تحقیقات بیشتر به پلیس یا دیگر ضابطان قضایی ارجاع دهد. اگر رییس شعبه دادسرا به نتیجه برسد اتهام متوجه متهم است، قرار جلب به دادرسی صادر و نزد دادستان ارسال می‌شود. قرار جلب به دادرسی در گذشته با نام قرار مجرمیّتشناخته می‌شد. این عنوان خالی از اِشکال نبود، زیرا بازپرس و به‌طور کلّی مرجع تحقیق، اساساً حق تصمیم‌گیری درباره‌ی مجرم‌بودن متّهم را ندارد، بلکه فقط به جمع‌آوری ادلّه‌ی وقوع جرم می‌پردازد و تنها دادگاه است که می‌تواند به مجرمیت متّهم حکم کند.

به همین‌ دلیل، در قانون جدید نام این قرار به «قرار جلب به دادرسی» تغییر کرد.در واقع، قرار جلب به دادرسی زمانی صادر می‌شود که رفتار ارتکابی مطابق قانون جرم باشد، و دیگر آن‌که دلایل و مدارک معتبری وجود داشته باشد که این رفتار مجرمانه را متهم مرتکب شده است. پس از این که قرار جلب دادسی نزد دادستان فرستاده شد،اگر دادستان با قرار مجرمیت موافقباشد، کیفرخواست صادر می‌کند و پرونده برای ادامه رسیدگی به دادگاه جزایی صالح ارسال می‌شود. پس از آن‎که پرونده به دادگاه ارسال شد در صورتی که نقصی در تحقیقات وجود داشته باشد، پرونده برای رفع نقص به دادیاری یا بازپرسی برگردانده می‌شود.

وکیل متهم در دادسرا کیست؟
وکیل متهم در دادسرا کیست؟

اگر هم در دادسرا مشخص شد اتهامی متوجه متهم نیست، در همان دادسرا پرونده وی بسته شده و مختومه می‌شود و بسته به پرونده قرار‌های منع تعقیب یا موقوفی تعقیب صادر می‌شود. این قرارها هم نزد دادستان فرستاده می‌شود، دادستان باید ظرف ۳ روز از تاریخ وصول پرونده، تحقیقات را ملاحظه و نظر خود را به صورت کتبی اعلام کند و پرونده را نزد بازپرس برگرداند. چنانچه مورد از موارد صدور قرار موقوفی تعقیب باشد، قرار موقوفی تعقیب صادر و وفق مقررات فوق اقدام می‌شود.

 

تفاوت قرار منع تعقیب با قرار موقوفی تعقیب چیست؟

آیا قرار جلب به دادرسی قابل اعتراض است؟ این قرار از سوی متّهم قابل اعتراض نیست. بنابراین، بعد از صدور این قرار و موافقت دادستان با آن، متّهم باید به دادگاه برود و در آن‌جااز خود دفاع کند، پس با صدور این قرار، پرونده از دسترس دادسرا خارج و به دادگاه صالح سپرده می‌شود.

 

قرار توقف تحقیقات چه معنایی دارد؟

بازپرس با اجازه‌ی دادستان تحقیقات را آغاز می کند، اما برابر قانون نمی‌تواند به عذر آنکه متهم معین نیست یا مخفی شده یا دسترسی به او مشکل است، تحقیقات خود را متوقف کند. در جرائم درجه‌های ۴ و ۵ و ۶ و ۷ و ۸ هرگاه با انجام تحقیقات لازم، مرتکب جرم معلوم نشود و ۲ سال تمام از وقوع جرم بگذرد، با موافقت دادستان، قرار توقف تحقیقات صادر و پرونده به‌طور موقت بایگانی می‌شود. اگر پرونده شاکی داشته باشد، مراتب به شاکی ابلاغ می‌شود.

 

آخرین دفاع در دادسرا یعنی چه؟

یکی از مراحل مهم رسیدگی در دادسراها، مرحله‌ی اخذ آخرین دفاع از متّهم پس از پایان تحقیقات و پیش از صدور یکی از قرار‌های نهایی است. اخذ آخرین دفاع مستلزم ابلاغ احضاریه و صرف وقت طولانی در برخی موارد است. اگر متهم برای جلب آخرین دفاع به دادسرا احضار شود، به احتمال زیاد رییس شعبه تصمیم دارد برای او قرار جلب به دادرسی صادر کند،بنابراین دفاع مستدل متهم یا وکیل او در این جلسه بسیار مهم است. البته حضور خود متّهم در اینجا ضروری نبوده و حضور وکیل وی کفایت می‌کند.

 

تفاوت بازپرس و دادیار چیست؟

در واقع بازپرس اختیار بیشتری نسبت به دادیار دارد چرا که دادیار دستیار دادستان محسوب می‌شود. در جایی که دادیار با دادستان اختلاف داشته باشد، نظر دادستان ارجح است اما اختلاف دادستان و بازپرس در یکی از شعب دادگاه کیفری بررسی خواهد شد..مطابق قانون، دادستان در مواردی که مجاز به تحقیق است، می‌تواند تحقیقات مقدماتی را به دادیار ارجاع دهد. در شرایط فعلی در غالب موارد، پرونده‌ها به دادستانی ارجاع می‌شوند که دادستان نیز، تحقیقات مقدماتی را به دادیار ارجاع می‌دهد.

کدام پرونده‌های کیفری به دادسرا نمی‌رود؟

 

1)جرائم تعزیری درجه 7 و 8 :

 جرائم تعزیری درجه 7 و 8 مستقیما دردادگاه کیفری مطرح میشود و در صورتی که اصحاب دعوی حضور داشته باشند و مهلتی را در خواستن نمایند،جلسه رسمی تشکیل و دادگاه مبادرت به رسیدگی خواهد نمود و در صورتی که اصحاب دعوی حضور نداشته باشند و یا برای تدارک دفاع یا تقدیم دادخواست ضرر و زیان درخواست مهلت نمایند ، دادگاه ضمن أخذ تأمین متناسب از متهم پرونده ، وقت رسیدگی را تعیین نموده و مراتب را به اصحاب دعوی و سایر اشخاصی که باید در دادگاه حاضر باشند ، ابلاغ می‌کند. تحقیقات مقدماتی در دادگاه باید طبق مقررات انجام پذیرد .

 

جرائم تعزیری درجه ۷ کدام است؟

جرائم تعزیری درجه 7 جرائمی هستندکه مجازات آنها بدین شرح می باشد :

  • حبس از نود و یک روز تا شش ماه.
  • جزای نقدی بیش از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال.
  • شلاق از یازده تا سی ضربه.
  • محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه.

 

جرائم تعزیری درجه  ۸ کدام است؟

جرائم درجه 8 جرائمی است که مجازات آنها به شرح زیر است :

  • حبس تا سه ماه.
  • جزای نقدی تا ده میلیون ریال.
  • شلاق تا ده ضربه.

 

2 جرائم منافی عفت :

 

3 جرائمافراد زیر 15 سال :

تحقیقات مقدماتی جرائم افراد زیر 15 سال به طور مستقیم در دادگاه اطفال شروع می‌شود و دادگاه اطفال همه‌ی وظایفی را که بر طبق قانون بر عهده ضابطان دادگستری و دادسرا قرار دارد را بر عهده دارد .

 

متهم زندانی چگونه می‌تواند وکالتنامه را امضاء کند؟

اگر وکیل نیاز به ملاقات حضوری و مشاوره با موکل را نداشته باشد، دفتر زندان، اوراق وکالت را از وکیل دریافت کرده و پس از امضای موکل زندانی و تایید رئیس زندان یا جانشین وی، به وکیل تحویل می‌دهند. اگر وکیل خواستار ملاقات حضوری با زندانی باشد بعد از اخذ مجوز از مقام اعزام کننده به زندان، امکان ملاقات حضوری وکیل و موکل وجود دارد.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد