وکیل تابیعت در مشهد

در صورتی که نیاز به وکیل فروش مال غیر در مشهد دارید با موسسه ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی نماییم

تعریف ساده از فروش مال غیر این است که شخصی مال شخص دیگر را به فروش برساند. فروش مال مشاع و فروش مال غیر با قولنامه از اشکال مختلف فروش مال غیر هستند. فروش مال غیر نوعی کلاهبرداری است اما با آن متفاوت است. در فروش مال غیر عین مال یا منفعت آن توسط شخصی که مالک مال نیست در یک معامله به شخص دیگر منتقل می شود. فروش مال غیر جرم بوده و مجازات دارد البته به شرط اثبات مالکیت در فروش مال غیر. وکیل فروش مال غیر در مشهد شخصی است که به شما کمک می کند.

 

بهترین وکیل فروش مال غیر در مشهد

تنها مالک حق فروش، اجاره و انتقال مالی که در مالکیت اوست را دارد. فروش مال غیر از جمله جرایم کیفری است زیرا موجب اخلال در نظم جامعه می شود. وکیل کیفری در مشهد دارای تجربه در رسیدگی به دعاوی فروش مال غیر شخصی است که می تواند برای اثبات فروش مال غیر به شما کمک کند. گاهی اثبات مالکیت سخت می شود به خصوص اگر شخصی که اقدام به فروش مال غیر کرده دارای قولنامه باشد. بنابراین به منظور رسیدگی سریعتر به پرونده و عدم حضور در همه مراحل می توانید از وکالت یک وکیل متخصص فروش مال غیر در مشهد بهره بگیرید.

آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد دارای سابقه رسیدگی به دعاوی حقوقی و کیفری بوده و می تواند در این زمینه راهنمای شما باشد. برای دریافت مشاوره آنلاین در مشهد و یا مراجعه حضوری و صحبت با وکیل جهت فروش مال غیر در مشهد تماس بگیرید.

اطلاعات تماس

09151186862
37602838
[email protected]
دفتر مرکزی: مشهد – بلوار سجاد . بزرگمهر شمالی 3 – پلاک27 – طبقه2–واحد 5 ( موسسه ی طلیعه داران عدالت)

 

تعریف فروش مال غیر

فروش مال غیر یعنی انتقال حقوقی مال متعلق به دیگری. دو نوع انتقال وجود دارد. انتقال ارادی و غیر ارادی. انتقال غیر ارادی مثل مالی که به موجب ارث به شخصی می رسد. مال باید دارای 2 شرط باشد. اول اینکه سودمند بوده و نیازی را برآورده کند. دوم قابل اختصاص پیدا کردن به شخص (حقیقی، حقوقی و یا اجتماع) باشد. انتقال مال غیر حتی با گذشت شاکی بخشیده نمی‌شود.

به انتقال مال که با شرایط زیر همراه باشد فروش مال غیر گفته می شود:

  1. انتقال مال ارادی باشد
  2. فروش به صورت صوری نباشد
  3. شاکی مدارکی داشته باشد که مالکیت او را اثبات کند
  4. احراز سوءنیت متهم لازم است

 

3 رکن اصلی فروش مال غیر

 

1. رکن قانونی جرم فروش مال غیر:

ماده قانونی

 

2. رکن مادی جرم فروش مال غیر:

رکن مادی جرم می تواند قولنامه باشد.

 

3. رکن روانی جرم فروش مال غیر:

جرم فروش مال غیر باید عمدی باشد.

 

فروش مال غیر با قولنامه

قولنامه قراردادی بین طرفین معامله است. زمانی که مال منقول و یا غیر منقول بدون اطلاع و اجازه مالک یا مالکان ان فروخته شود فروش مال غیر با قولنامه اتفاق می افتد. به عنوان مثال در املاک مشاع یکی از صاحبان ملک ممکن است ملک را با قولنامه به فروش برساند. این شخص می تواند حتی ملک را به اشخاص دیگر نیز بفروشد. هم مالک اصلی و هم شخصی که مال را بدون اطلاع خریداری کرده است می توانند تحت عنوان فروش مال غیر با قولنامه شکایت کنند. در صورت تبانی فروشنده و خریدار و اطلاع از اینکه مالک اصلی شخص دیگری است مالک اصلی می تواند علیه هر دو شکایت کند.

بهتر است با یک وکیل تصرف عدوانی در مشهد مشورت کنید.

 

نحوه شکایت از فروش مال غیر

  • قبل از هرچیز باید سند و مدرک کافی برای اثبات مالکیت جمع آوری نمود.
  • با توجه به منقول یا غیرمنقول بوددن مال محل طرح شکایت متفاوت است. اگر مال غیرمنقول باشد باید برای شکایت به دادگاهی که مال در آن جا قرار دارد مراجعه کنیم. اما در صورتی که مال منقولی به فروش رسیده باید در محلی که شخص فروشنده سکونت دارد، اقدام به طرح شکایت کنیم. اگر محل سکونت شخص فروشنده معلوم نباشد شکایت در محل سکونت شاکی صورت می گیرد.
  • سپس باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با پرداخت هزینه دادرسی اقدام به ثبت شکایت کنیم.
  • در مرحله بعد پرونده توسط دفتر خدمات قضایی به دادگاه صالح رسیدگی ارجاع داده می شود.
  • سپس در یکی از شعب دادگاه تاریخ رسیدگی به پرونده تعیین شده و به شخص شاکی اطلاع داده می شود.
  • شهادت شهود و اقرار متهم می تواند در تسریع رسیدگی به پرونده موثر باشد.

 

اثبات مالکیت در فروش مال غیر

در روز تعیین شده هر دو طرف دعوی در محل رسیدگی به پرونده حضور پیدا می کنند. شاکی و متهم اظهارات خود را مطرح می کنند و از خود دفاع می کنند. مدارک شاکی در این مرحله بسیار ضروری و الزامی است. بدون داشتن مدارکی که مالکیت شاکی را اثبات کند قاضی پرونده نمی تواند متهم را محکوم به فروش مال غیر نماید.

در صورتی که مدارک کافی باشد رای فروش مال غیر صادر می شود و قاضی دستور به رد مال می دهد. اما در صورتی که ملک یا مال مورد نظر با سند رسمی به شخص دیگر منتقل شده باشد، مالک پس از اثبات جرم در دادگاه کیفری باید از طریق طرح دادخواست در محاکم حقوقی ابطال اسناد جعلی و خلع ید را خواستار شود، زیرا رسیدگی به این دادخواست ها از صلاحیت محاکم کیفری خارج است. با استفاده از یک وکیل فروش مال غیر متخصص، با راه های قانونی برای سریعتر به نتیجه رسیدن آشنا می شوید.

 

مجازات فروش مال غیر

وکیل فروش مال غیر در مشهد

طبق ماده یک قانون مجازات شخصی که اقدام به فروش مال غیر می نماید کلاهبردار محسوب می شود.
مجازات جرم فروش و انتقال مال غیر شامل حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که تصرف کرده و رد مال به مالکش است و اگر مرتکب جرم از کارکنان دولت باشد، به انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم می شود. قانون گزار انتقال گیرنده ای را به هنگام معامله آگاه به عدم مالکیت انتقال دهنده باشد نیز معاون جرم تلقی می کند.

 

فروش مال غیر در مال مشاع

در مطلب وکیل تفکیک سند در مشهد گفتیم مالی که چند مالک داشته باشد مال مشاع نامیده می شود. طبق قانون شرکای مال مشاع، حق فروش و انتقال آن را ندارند. مگر اینکه شخصی به اندازه سهم خود از مال مشاع را بفروشد که در این صورت جرمی مرتکب نشده اما در غیر این صورت مجرم بوده و مجازات می شود.

 

تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی

در معامله فضولی، شخصی بدون داشتن اذن یا نمایندگی برای شخص دیگر معامله می کند. اما در فروش مال غیر، فرد مجرم خود را به عنوان مالک مال معرفی می کند.

 

تفاوت کلاهبرداری و فروش مال غیر 

در خصوص فروش مال غیر نیاز به توسل به وسایل متقلبانه نیست و این فرق کلاهبرداری و فروش مال غیر است.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد