وکیل حکم اجرائیه در مشهد | وکیل اجرای حکم در مشهد

وکیل حکم اجرائیه در مشهد

وکیل حکم اجرائیه در مشهد برای مشاوره با وکیل حکم اجرائیه در مشهد با ما تماس بگیرید. حکم اجرائیه به حکم صادر شده گفته می شود. حکم اجرائیه به خودی خود اجرا نمی شود و برای اجرای آن نیاز به درخواست برای اجرای حکم می باشد. گاهی لازم است برای ابطال حکم اجرائیه اقدام نمود. همه این موارد دارای تبصره های قانونی و شرایط ویژه می باشد. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

بهترین وکیل حکم اجرائیه در مشهد

آقای علی ابراهیم مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد آماده رسیدگی به دعاوی مربوط به حکم اجرائیه در مشهد می باشد. ایشان سابقه درخشان در رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری بوده و یکی از بهترین وکلای مشهد می باشد. جهت مشاوره حضوری و یا برخورداری از وکیل آنلاین در مشهد با شماره وکیل در مشهد متخصص حکم اجرائیه تماس بگیرید.

 

بهترین وکیل حکم اجرائیه در مشهد

حکم اجراییه چیست؟

اجراییه برگه ای است که به موجب آن محکوم علیه را به اجرای حکم دادگاه ملزم می کند و به او تذکر داده می شود تا در مهلت مقرر مفاد اجراییه را اجرا نماید. هر حکمی که از دادگاه های حقوقی صادر میشود اجراییه نام دارد. طبق این تعریف حکم اجرائیه می تواند مربوط به مهریه، نفقه، تمکین، جهیزیه، سفته و غیره باشد. فرآیند رسیدگی توسط مراجع باید به قدری با دقت و ظرافت باشد که حقی از کسی ضایع نشود چون معمولا مردم زمانی که مشکلی دارند که نتوانند خودشان حل کنند، به مراجع مراجعه می کنند. در این حین اگر قرار باشد، ناعدالتی بشود فقط به مشکلات فرد مراجعه کننده اضافه می شود. به همین دلیل در هر مرحله ای فرصتی برای اعتراض و دفاع به هر دو طرف به طور یکسان داده شود، حتی اگر قاضی یا مرجعی این حق طبیعی را نقض کند، باعث می شود که فردی از حقش محروم شده بتواند اعتراض کند حتی تا نقض حکم آن مرجع نیز می تواند پیش برود.

 

اجرای حکم اجرائیه چگونه است؟

برای اینکه احکام قضایی اجرا شود، کسی که حکم به سود او صادرشده است باید درخواست صدور اجراییه کند. یعنی وقتی رأی صادر شد، خود به‌ خود اجرا نمی‌ شود، بلکه کسی که رأی به سود او صادرشده است باید اجرای آن را تقاضا کند و به دنبال آن اجراییه صادر می‌شود. حال برخی شرایط باید موجود باشد تا بتوان تقاضای اجرای حکم را نمود. شرایط صدور حکم اجرائیه به شرح زیر است:

  1. حکم باید به به محکوم علیه یا وکیل او ابلاغ شود.
  2. محکوم له تقاضای اجرای حکم را داشته باشد.
  3. حکم قطعیت پیدا کرده باشد.
  4. موضوع حکم تعیین شده باشد.

 

چگونه حکم اجراییه را متوقف کنیم ؟

در صورت پیروزی خواهان در دادگاه و صدور رای و اجراییه در دادگاه، خوانده برای ابطال حکم اجرائیه و جلوگیری از اجرای اجراییه که توسط قاضی واحد اجرای احکام مدنی انجام می شود، می تواند با دادخواست، ابطال اجراییه را بخواهد.

 

دادخواست ابطال حکم اجرائیه:

خوانده دعوی ابطال حکم اجراییه فردی است که تقاضای اجرائیه کرده نه اداره ثبت یا دفترخانه ی تنظیم کننده و یا صادرکننده سند. برای ابطال اجرائیه باید دادخواست تنظیم و مطابق با مقررات آیین دادرسی مدنی اقدام شود.

 

مراحل ابطال اجراییه دادگستری: 

چنانچه اجرائیه باعث ضرر و زیان شود، خوانده دعوی قانونا اجازه پیدا می کند که درخواست ابطال اجرائیه کند. این دادخواست باید به دادگاهی داده شود که اجرائیه را صادر کرده است.همچنین، می تواند همراه با این دادخواست تقاضای اعاده وضع به حالت سابق را نیز می دهد. در صورتی که اجرائیه از مرجع غیر ثبتی صادر شده باشد، به دلیل اینکه اجرائیه به موجب سند رسمی و عادی لازم الاجرا صادر می شود،برای ابطال اجراییه، شخص محکوم علیه یا معترض ثالث، دو راه در پیش دارد:

  1. نسبت به شکل سند رسمی و عادی لازم الاجرا که مستند صدور اجرائیه می باشد، به همراه دادخواست ابطال اجرائیه،ادعای جعل (سند رسمی و یا عادی) و ادعای انکار و تردید(فقط سند عادی) نماید تا در صورت صحت، ابطال اجرائیه صادر گردد.
  2. ضمن تقدیم دادخواست ابطال اجرائیه، ادعای پرداخت یا بی اعتباری سند مزبور را به موجب پرداخت و یا متوجه نبودن سند به او را نماید.

 

اجرائیه ثبتی:

در صورتی که حکم اجرائیه به موجب اجرای ثبت صادر گردد و محکوم علیه و یا شخص ثالثی به اجرائیه معترض باشد، با تقدیم دادخواست ابطال اجرائیه در دادگاه محل اجرای ثبت و اثبات حق خود و یابه موجب سند رسمی، می تواند ابطال اجرائیه را بخواهد.

 

موارد ابطال حکم اجرائیه

نکته: در مورد اجراییه صادره از سوی اجرای احکام دادگستری نمی توان دعوای ابطال مطرح نمود.

 

1. هرگاه خواهان تا مدت ده روز از صدور اجراییه دستور موقت دعوی اصلی را اقامه نکند، دادگاه به درخواست خوانده، اقدام به ابطال اجراییه می نماید.

 

2. در صورتی که حکم اجراییه صادر گردد و هنوز تجدیدنظرخواهی (مطلب مربوط به وکیل دادگاه تجدید نظر در مشهد را بخوانید) انجام نشده باشد، شخص ثالثی که اجراییه را موجب ورود ضرر به حقوق خود بداند تا زمانی که رای قطعی و یا صادر نشده است می تواند با اثبات امر که اجراییه به ضرر حقوق مسلم اوست وارد دعوی گردد و حق خود را ثابت کند، دادخواست اعتراض ثالث اجرایی تقدیم نماید و در نتیجه موجب ابطال اجراییه گردد.

 

3. در صورت حکم اجراییه تامین خواسته، هرگاه خواهان مبلغ بدهی را پرداخت ننماید و یا دعوی اصلی اقامه نکند به درخواست خوانده، موجب ابطال اجراییه خواهد بود.

 

4. در صورتی که رای قطعی گردد و شخص ثالثی به اجراییه صادره معترض باشد و در مرحله دادرسی منتهی به رای شرکت نکرده باشد، می تواند به عنوان معترض ثالث به اجراییه در صورت اثبات حق خود، موجب ابطال اجرائیه گردد.

 

5. در صورتی که تاجر ورشکسته قرارداد ارفاقی منعقد کند و یا اینکه تصفیه دیون او انجام شود، در این صورت موجب ابطال اجرائیه جهت توقیف اموال او خواهد بود.

 

فرآیند رسیدگی به حکم اجرائیه

 

دادگاه صالح:

اگر حکم اجرائیه ثبتی باشد، رسيدگى به دعوى مزبور در صلاحيت دادگاه محلى است كه دستور اجرا در آن حوزه صادر شده است ( نه دادگاه اقامت خوانده و نه دادگاه محل وقوع مالغير منقول) و اگر اجرائیه از طریق دادگستری باشد، دادگاه صالح همان دادگاهی است که اجرائیه صادر کرده است.پرونده های مربوط به اجرای احکام و یا ابطال اجرائیه، دارای ظرافت و پیچیدگی هستند؛ به طوری که بدون مشاوره و بهره مندی از وکیل متخصص اجرائیه، فرآیند درخواست سخت و طولانی خواهد شد.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد