وکیل تغییر نام و فامیلی در مشهد

وکیل تغییر نام در مشهد

وکیل تغییر نام و فامیلی در مشهد

در صورتی که تمایل به تغییر نام و یا فامیلی خود دارید می توانید با وکلای موسسه تماس بگیرید تا راهنمای شما در جهت تغییر نام و یا نام خانوادگی شما باشند،

برای تماس با وکیل خوب تغییر نام در مشهد باشماره 09151186862 تماس بگیرید،. آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد می تواند به شما کمک کند تا نام و یا نام خانوادگی خود را به روش قانونی تغییر دهید.

 

لزوم انتخاب وکیل تغییر نام در مشهد

افراد به دلایل گوناگون مانند اینکه اسم خود را دوست ندارند، یا دیگران اسم و یا فامیلی آن ها را مسخره می کنند و یا اسم و یا نام خانوادگی آن ها معنای خوبی ندارد ترجیح می دهند نام و یا فامیلی خود را تغییر دهند. گاهی امکان تغییر اسم برای شما وجود ندارد و قانون به شما اجزازه تعویض اسم و یا نام خانوادگی را نمی دهد در این صورت می توانید با یک وکیل تغییر نام در مشهد مشورت کنید تا این کار را برای شما امکان پذیر نماید.

اگر امکان تغییر یا اصلاح نام وجود نداشته باشد باید دادخواست تغییر نام به دادگاه تقدیم شود. مشاوره با وکیل برای تغییر اسم در مشهد شما را در تنظیم دادخواست برای تغییر نام و دیگر مراحل یاری می کند.

 

نحوه تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه

استفاده از وکیل برای تغییر نام در مشهد اختیاری است و شما می توانید بدون وکیل نیز اسم خود را تغییر دهید. مراحل تغییر نام بدون وکیل به این صورت است که ابتدا باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید و اقدام به تنظیم دادخواست تغییر نام نمایید. (به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی ضروری است).اما اگر وکیل تغییر نام مشهد این کار را برای شما انجام می دهد ثبت دادخواست، پیگیری پرونده تا آخرین مرحله توسط وکیل انجام می شود و نیازی به مراجعه شما نیست.

 

چه نام هایی را می توان تغییر داد؟

برای تغییر برخی اسامی نیاز به وکیل تغییر نام در مشهد نداریم اما تغییر برخی دیگر از نام ها دارای محدودیت های قانونی است که لزوم مشورت با یک وکیل خوب در مشهد را ضروری می نماید.

  • اسامی که حیثیت مقدسات را هتک می کند.
  • نام هایی که زننده هستند
  • اسم هایی که صفات بد را نسبت می دهند.
  • اسامی مغایر با عرف
  • نام هایی که فرهنگ بیگارنه را ترویج می دهند.
  • اسم های پسرانه برای دختران و یا برعکس
  • اسامی تحقیر کننده
  • اسامی برگرفته از ایام هفته
  • اگر اسم فرزند با پدر یا مادر یکی باشد

همچنین بخوانید: بهترین وکیل کلاهبرداری در مشهد

شرایط تغییر نام (تغییر اسم و فامیلی)

  • افراد بالای 18 سال سن (افراد زیر 18 سال باید حکم رشد به همراه داشته باشند).
  • افراد زیر 18 سال با همراهی پدر یا جد پدری با به همراه داشتن شناسنامه خود
  • افراد صغیر و محجور با همراهی سرپرست قانونی فرزند می توانند درخواست تغییر نام  دهند.

 

مرجع رسیدگی به درخواست تغییر نام

 

دادگستری:

در خصوص مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تغییر نام طبق بند ۴ ماده ۳ قانون ثبت احوال خارج و رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است.

 

اداره ثبت احوال:

هر یک از اشخاصی که شرایط تغییر نام را داشته باشند با مراجعه به اداره ثبت احوال و پر کردن فرم های مخصوص تغییر نام توسط متقاضی می توانند نسبت به تغییر نام خود اقدام نمایند.

 

دادگاه محل اقامت:

در صورتی که اگر تغییر نام از طریق اداره ثبت احوال نتیجه نداد و رای مخالف صادر شد می توانید ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ رای مخالف با تغییر نام از طریق دادگاه محل اقامت اعتراض خود را اعلام نمایید.

اگر میخواهید سریعتر به نتیجه برسید، بهتر است با وکیل تغییر نام مشهد گروه وکلای طلیعه داران عدالت مشورت کنید.

 

قوانین تغییر نام در شناسنامه 

 

دعوای تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه

این دعوا در دو قسم تغییر نام و تغییر نام و نام خانوادگی مطابق قوانین و مقررات ثبت احوال قابل بررسی است.

ماده 20قانون ثبت احوال مصوب 1355انتخاب نام با اعلام کننده است برای نامگذاری یک نام ساده یا مرکب که عرفا یک نام محسوب می شود انتخاب خواهد شد.

انتخاب نامهایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی میگردد و نام های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است. تشخیص نام های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال میباشد و این شورا نمونه آن را تعیین و به سازمان اعلام می کند انتخاب نام در مورد اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنهاست.

در اسناد سجلی اقلیت های دینی شناخته شده در قانوناساسی کشور نوع دین آنان قید میشود .ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر یا جد پدری مندرج

باشد و یا سیادت آنان با دلایل شرعی ثابت شود الزامی است مگر کسانی که  خود را سید نمیدانند و یا عدم سید بودن آنها شرعا احراز شود .

مراتب تشرف پیروان ادیان دیگر به دین مبین اسلام  همراه با تغییرات مربوط  به نام و نام خانوادگی آنان در اسناد سجلی ثبت می شود.

 

قوانین تغییر نام خانوادگی در شناسنامه 

مطابق ماده 40 قانون ثبت احوال مصوب 1355 تغییر نام خانوادگی با تصویب سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود و مطابق تبصره آن موارد تغییر نام خانوادگی مطابق آیین نامه اجرایی قانون می باشد.

در خصوص مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تغییر نام رای وحدت رویه شماره504مورخ 10/2/1366 چنین تکلیف نموده است که :

درخواست تغییر نام صاحب  شناسنامه از نظر جنسیت از مسائلی است که واجد آثارحقوقی می باشد و از شمول بند4 ماده3 قانون ثبت احوال خارج و رسیدگی به آن درصلاحیت محاکم عمومی

دادگستری است بنابراین رای شعبه 13دیوان عالی کشور که بر اساس این نظر صادر شده صحیح و منطبق بر موازین شرعی و قانونی است.

چون آیین نامه اجرایی قانون تهیه نشده است، سازمان ثبت احوال سال ها از ماده ۹۷ آیین نامه اجرایی قانون ۱۳۱۹ برای تغییر نام خانوادگی استفاده می کرد تا سر انجام ماده ۱۳ دستورالعمل

اجرایی شماره ۲ ثبت احوال مورخ ۱/۴/۱۳۶۴ موارد تغییر نام خانوادگی را مشخص نمود.

 

وظایف شورای حل اختلاف در مورد شناسنامه

1-تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات بعد از امضای سند و قبل از تسلیم برگه شناسنامه یا وفات و تکمیل سند از نظر مشخصاتی که نامعلوم است

2-رفع اشتباهات ناشی از تحریر ضمن ثبت وقایع یا نقل مندرجات اسناد و اعلامیه ها و مدارک به دفاتر ثبت کل وقایع و سایردفاتر

3-ابطال اسناد و شناسنامه هایی که بیگانگان مورد استفاده قرار داده اند و طبق ماده 44اعلام می شود.

4-ابطال اسناد مکرر و یا موهوم و تصحیح اشتباه در ثبت جنسیت صاحب سند و تغییر نام های ممنوع

5-حذف کلمات زاید و غیر ضروری و یا ناشی از اشتباه درشناسنامه افراد ترتیب تقاضا و گردش کار دفاتر هیئتها و نحوه رسیدگی و ابلاغ تصمیمات در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین خواهد شد.

 

نحوه اعتراض به رای شورای حل اختلاف

مطابق با ماده 4قانون ثبت احوال مصوب 1355 رسیدگی به شکایات ذینفع از تصمیمات شورای حل اختلاف در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت خواهان می باشد و معترض باید ظرف مهلت ده روز از تاریخ ابلاغ رای کمیسیون به دادگاه ذی صلاح مراجعه دو با تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه ی دعاوی غیر مالی به این رای اعتراض نماید و دادگاه پس از بررسی اسناد ومدارک و تحقیقات لازم اقدام به صدور حکم خواهد نمود.

 

مرجع تشخیص نام های ممنوع

انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می گردد و نام های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است.

تشخیص نام های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال می باشد و این شورا نمونه های آن را تعیین و به سازمان اعلام می کند. انتخاب نام در مورد اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است.

در اسناد سجلی اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی کشور نوع دین آنان قید می شود. ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یاد جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلایل شرعی ثابت گردد الزامی است،

مگر کسانی که خود را سید ندانند و یا عدم سیادت آنان شرعا احراز شود. مراتب تشرف پیروان ادیان دیگر به دین مبین اسلام همراه با تغییرات مربوط به نام و نام خانوادگی آنان در اسناد سجلی ثبت می شود.»

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد