وکیل اجرت المثل زوجه و مطالبه آن در مشهد

وکیل اجرت المثل زوجه و مطالبه آن در مشهد

وکیل اجرت المثل زوجه و مطالبه آن در مشهد

بسیاری از افرادی جامعه که دچار مشکلات حقوقی می شوند، تمایل دارند پیش از طرح شکوائیه یا دادخواست، با مشاوران حقوقی متخصص گفتگو کنند و از کلیه زوایا و احتمالات حقوقی و قانونی موضوع مطلع شوند. در واقع در بسیاری از موارد اخذ مشاوره حقوقی پیش از هر گونه اقدام حقوقی به فرد کمک می‌کند تا تمام احتمالات را بسنجد. در صورتی که خواهان پرسش و پاسخ حقوقی به صورت متنی یا مشاوره تخصصی در مورد اجرت المثل در مشهد  هستید می توانید با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد آقای علی ابراهیمی مهر در مورد اجرت المثل در دادگاه های مشهد اقدام کنید

اطلاعات تماس

09151186862
37602838
[email protected]
دفتر مرکزی: مشهد – بلوار سجاد . بزرگمهر شمالی 3 – پلاک27 – طبقه2–واحد 5 ( موسسه ی طلیعه داران عدالت

 

اجرت المثل زوجه در زندگی مشترک

اجرت المثل به این معنا می باشد که، به زبان ساده زوجین در قبال یکدیگر دارای یک سری وظایف قانونی می باشند. زن تکلیف دارد تا از شوهر تمکین عام و خاص نماید. اما بعضی کارها وظیفه شرعی و قانونی زوجه نمی باشد. در عرف جامعه ایرانی زنان مشغول به رسیدگی به فرزندان و امور منزل می گردند. اما گفتنی است که نه قانون و نه شرع چنین تکلیفی را برای او معین نکرده است.

در همین راستا، این امکان برای زوجه وجود دارد تا از زوج یعنی شوهر خود، مطالبه دستمزد جهت انجام این اموری که قانونا وظیفه او نبوده را داشته باشد. در این بین اگر توافقی در خصوص مبلغ نباشد، زن با دادن دادخواست نزد دادگاه این توانایی را پیدا می کند تا نسبت به مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت از شوهر اقدام کند. آشپزی، نگهداری از فرزندان، شستن ظروف و لباس ها و.. از جمله کارهایی می باشد که زن می تواند نسبت به انجام آنها درخواست اجرت المثل بدهد.

 

مستندات قانونی گرفتن اجرت المثل ایام زندگی مشترک

تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی:

چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید. (الحاقی بموجب قانون الحاق یک تبصره به ماده (۳۳۶) قانون مدنی مصوب ۱۳۸۵)

 

ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده:

دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می ‌ کند. همچنین دادگاه باید با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگان را تعیین کند. ثبت طلاق موکول به تأدیه حقوق مالی زوجه است. طلاق درصورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکومٌ ‌‌ به نیز ثبت می‌ شود. هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد می‌ تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند.

بیشتر بخوانید : وکیل خانواده در مشهد

 

شرایط مطالبه

در اقدام برای مطالبه اجرت المثل توسط زن، چند نکته تاثیر مستقیم دارد، یکی اینکه ابتدا زوجه یعنی زن باید اثبات کند که کارهایی را در منزل انجام داده است که وظیفه او نبوده است. دوم اینکه زن این کارها را به دستور شوهر انجام میداده است و ثالثا قصد رایگان و بدون اجرت بودن را نداشته است، یعنی به تعبیر حقوقی، تبرعی انجام نداده و درخواست اجرت داشته است.

 

مراحل مطالبه (درخواست) اجرت المثل زندگی زناشویی

دعوی مطالبه اجرت المثل از سوی زوجه اقامه می گردد. زوجه شخصا توانایی دارد تا این دادخواست را به دادگاه ارائه دهد. شما می توانید به وکیل مطالبه اجرت المثل زوجه در مشهد رجوع کنید. با تماس با ۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵  دادخواست مطالبه اجرت المثل انجام دهید. با مدارکی مثل شناسنامه و عقدنامه و رجوع به دفتر خدمات الکترونیک قضایی می توان دادخواست اجرت المثلی را تنظیم کرد و جهت رسیدگی به مراجع قضایی فرستاد.

آیا اجرت المثل همه زنان یکسان می باشد؟

در پاسخ باید بگوییم که یقینا اینطور نیست. بعد از تشکیل جلسه دادرسی و شنیدن اظهارات طرفین، در صورت تشخیص استحقاق زوجه، دادگاه قرار ارجاع به کارشناسی را اعلام می کند. کارشناس طبق فاکتور های متعدد اجرت المثل زن را معین می نماید. این امکان برای هر یک از زوجین وجود دارد که نسبت به مبلغی که کارشناس اعلام کرده، اعتراض کنند.

تحصیلات زوجه، وضعیت اشتغال، تعداد فرزندان، محل زندگی، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم، نقل مکان کردن های متعدد از جمله مولفه هایی می باشد که مدنظر کارشناس می باشد و طبق آن مبلغ را تعیین می نماید.

 

مطالبه اجرت المثل در دادگاه های مشهد

معمولا دادگاه به درخواست اجرت المثل زوجه پاسخ مثبتی را ارائه می کند، و در نهایت رای را به نفع او صادر می نماید. ولی در بعضی شعب دادگاه ها اختلاف موجود است. شعب مخالف معتقد می باشند که عرف جامعه ایرانی زنان به اینصورت می باشد که به صورت رایگان در منزل فعالیت دارند. بنابراین کارهای انجام شده توسط زوجه، مجانی بودن را نمایان می کند. مگر اینکه زوجه بتواند خلاف آن را به اثبات برساند. از طرفی دیگر بعضی دادگاه ها اعتقاد دارند که اثبات امر عدمی یعنی ثابت کردن عدم قصد تبرع سخت و مشکل می باشد. همین قدر که زوجه بگوید که مجانی کار نمیکردم کفایت می کند.

 

آیا نپرداختن اجرت المثل مشمول جلب می گردد؟

در صورت صدور رای قطعی محکومیت پرداخت اجرت المثل، و صدور اجراییه، اگر ظرف یک ماه از تاریخ صدور، زوج اقدام به پرداخت اجرت المثل نکند و یا نسبت به دادن دادخواست اعسار از پرداخت اجرت المثل اقدام نکرده باشد، در صورت تقاضای زوجه، دادگاه حکم جلب شوهر را می تواند صادر نماید.

 

اعسار و تقسیط

اگر شوهر مالی نداشته باشد که بخواهد اجرت المثل را به زوجه پرداخت کند، او این  امکان را دارد که با دادن دادخواست تقسیط اجرت المثل از دادگاه، تقاضای قسط بندی مبلغ محکومیت اجرت المثل را نماید. در صورت اثبات شرایط اعسار، دادگاه نسبت به صدور حکم تقسیط اقدام می کند. البته تمام اینها در حالی است که زوج مالی برای توقیف و پرداخت در اختیار نداشته باشد.

 

کلام آخر

زوجه این امکان را دارد تا از زوج، دستمزد انجام اموری که قانونا در زندگی وظیفه او نبوده را مطالبه نماید. زن می تواند با ارائه دادخواست مطالبه اجرت المثل نزد دادگاه، نسبت به مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت از شوهر اقدام کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی و اقدام به دریافت اجرت المثل می توانید با وکیل اجرت المثل در مشهد، وکیل پایه یک دادگستری با شماره های ۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵ و 37602838 تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد