هزینه طلاق

مطمئنا طلاق تلخ‌ترین خاطره یک زوج در زندگی محسوب ‌می‌شود ولی گاهی تنها و آخرین راه برای خلاص شدن از یک زندگی نا آرام پذیرفتن طلاق علیرغم پیامدها و عوارض بعدی ناخواسته آن است. فرآیند طلاق و هزینه طلاق در ایران یک فرآیند طولانی و گاهی آزاردهنده برای طرفینی است که آن را به عنوان تصمیم نهایی برای جدایی از زندگی مشترک در نظر گرفته‌اند. یکی از کلماتی که در این خصوص زیاد شنیده ‌می‌شود طلاق توافقی است. درایت و همدلی با موکل به منظور ایجاد اعتماد به نفس و آرامش در او در جهت پیشبرد بهتر پرونده به همراه جسارت و شهامت از جمله مواردی است که یک وکیل خوب و درستکار دارد. آقای ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد یکی از باتجربه ترین وکلا در مشهد می باشند و می توانند به شما در حل پرونده هایتان کمک کنند و در صورت نیاز به وکیل صلح نامه در مشهد با ایشان تماس بگیرید.

نکات مهم و شرایط خاصی در مورد این طلاق وجود دارد که آگاهی به آنها ‌می‌تواند به تصمیم‌گیری زوجین کمک کند. سعی کرده‌ایم در این مطلب به تمام نکات و مسائل مهم در این خصوص بپردازیم و هزینه طلاق توافقی شرح داده می شود

 

طلاق  چیست و چه مراحلی دارد؟

گفته ‌می‌شود که طلاق توافقی سریعترین و بی‌دردسرترین نوع طلاق در میان زوجین است. در طلاق توافقی زن و مرد در مورد مسائل اصلی و مورد اختلاف اکثر زوجین هنگام طلاق مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و نفقه فرزندان به یک توافق ‌می‌رسند.

هزینه طلاق توافقی در مشهد

هنگا‌می که زن و مردی تصمیم به جدایی توافقی می‌گیرند دیگر نیاز به ارائه دلایل محکمه پسند و ارائه ادله به قاضی و دادگاه ندارند، این نوع از طلاق فقط بر اساس توافق بین زوجین صورت می‌گیرد. فرض بر این است که زن و مرد در این نوع از طلاق با توجه به شرایط و مشکلاتی که در خانواده دارند به این نتیجه ‌می‌رسند که دیگر نمی‌توانند تحت هیچ شرایطی با هم زندگی کنند و در مورد جدایی و شرایط آن به توافق ‌می‌رسند. این شرایط ممکن است در خصوص مهریه، نفقه، استرداد جهیزیه و طلاها و هدایا و یا حضانت فرزندان و مسائلی از این قبیل است.

برای قدم گذاشتن در مسیر طلاق از نوع توافقی آن اولین مرحله ثبت دادخواست است. بعد از این مرحله دادگاه مصالحه برای رسیدگی به این درخواست تعیین ‌می‌شود. بعد از مشخص شدن تعیین دادگاه و شعبه، تاریخ و ساعت جلسه دادرسی این اطلاعات به زوجین به صورت پیامکی یا نامه ارسال خواهد شد.

برای این که جلسه دادگاه حالت رسمی داشته باشد حضور زن و مرد یا وکلای رسمی ‌آنها الزا‌می ‌است و درخواست طلاق و صدور گواهی عدم سازش طرفین به قاضی داده ‌می‌شود. پس از این مرحله قاضی زوجین را به داوری ارجاع ‌می‌دهد.

سپس هریک از طرفین باید یک نفر از آشنایان خود را به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند، در غیر این صورت دادگاه برای هر کدام داور انتخاب خواهد کرد. شرایط داور از نظر رسمی باید دارا بودن حداقل ۴۰ سال سن، تاهل، امین و مورد اعتماد بودن، مسلمان و حسن شهرت او محرز شود. در ابتدا وظیفه داوران ایجاد صلح و برقراری سازش بین طرفین و حل مشکل است در صورتی که موفق به این امر نشوند گزارش به صورت نظر کارشناسی به دادگاه اعلام شده و بعد از وصول آن توسط دادگاه، گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد شد.

 

مشاوره در طلاق توافقی چگونه صورت می‌گیرد؟

باید بگوییم طبق قانون مصوبه سال 91 مبنی بر حمایت خانواده ، مشاوره قبل از طلاق یک مسئله الزا‌می ‌است. در پی این مصوبه از آذر ماه 97 توافق بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی انجام شده که متولی مشاوره قبل از طلاق و مراکز مشاوره زیر نظر این سازمان باشد. در این راستا اقدام به طراحی و تاسیس سامانه تصمیم (مداخله در طلاق) شده است.

مراحل طلاق توافقی

متقاضیان طلاق توافقی باید بعد از ثبت نام در سایت سامانه نام برده شده و وارد کردن مشخصات خود و انتخاب تاریخ برای مراجعه به مرکز غربالگری اقدام اولیه برای وکیل طلاق توافقی در مشهد و مشاوره را انجام دهند. بعد از طی این مرحله زوجین  به یکی از مراکز مشاوره تحت نظر بهزیستی جهت مشاوره معرفی ‌می‌شوند.

یکی از مزیت‌های استفاده از مشاوره جلوگیری از اخذ تصمیم گیری عجولانه و زودگذر برای طلاق است. اما اگر زوج متقاضی طلاق همچنان بر جدایی اصرار داشته باشند، حتی بدون ارائه دلیل موجه گواهی عدم انصراف از طلاق از سوی این نهاد به آنها داده خواهد شد، و با ارائه این گواهی امکان  ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی میسر خواهد شد. باید اضافه کنیم تما‌می ‌دادخواست‌ها از جمله دادخواست طلاق توافقی صرفا از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شده و به دادگاه ارسال ‌می‌شود.

 

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای این که اقدام به طلاق توافقی رسما آغاز شود مدارکی نیاز است که شامل : اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه زن و مرد و اصل کارت ملی زن و مرد است. در هنگام ثبت دادخواست حضور زن و مرد به همراه مدارک یاد شده الزا‌می ‌است.  موضوع درخواست زوجین در برگ دادخواست باید صدور گواهی عدم امکان سازش ( طلاق توافقی در مشهد) باشد.

مدارک لازم طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

باید گفت دادخواست طلاق نیز همانند دیگر دادخواست‌ها، هزینه دادرسی خواهد داشت. البته این هزینه بر اساس ارزش روز متغیر خواهد بود، از طرفی برای صدور حکم طلاق توافقی داشتن نامه مشاوره الزا‌می‌است که هزینه مشاوره طلاق نیز در شهرها و استان‌های مختلف کشور متفاوت خواهد بود و نمی‌توان یک قیمت واحد برای آن مشخص کرد.

در کنار این هزینه‌ها، تعرفه ثبت طلاق در دفترخانه هم باید اضافه کرد که آن هم اصولا با توجه به شرایط مختلف متفاوت است. در صورتی که برای اجرای پروسه طلاق طرفین وکیل استخدام کنند نیز هزینه‌ها بالاتر خواهد بود، در صورتی‌ که هر یک از زوجین قصد اخذ وکیل داشته باشند، دستمزد وکیل دادگستری  نیز به هزینه‌های جاری اضافه خواهد شد.

 

مدت زمان طلاق توافقی

اگر چه به این نوع طلاق اصطلاحا ” توافقی ” گفته ‌می‌شود اما نباید فراموش کرد که مراحل قانونی آن زمان بر خواهد بود، شاید بتوان گفت به صورت متوسط بدون حضور وکیل در دادخواست این زمان بین 20 روز تا 2 ماه زمان خواهد برد. البته این مدت زمان بستگی به شهر محل سکونت نیز خواهد داشت. این مدت زمان به نظر قاضی پرونده هم بستگی دارد و در حقیقت نظر قاضی و شعبه تعیین کننده مدت زمان طلاق توافقی است. از آنجایی که قوانین مربوط به طلاق گاهی دچار تغییر ‌می‌شود برای آگاهی از شرایط طلاق توافقی در سال 99 و یا قوانین جدید طلاق توافقی ‌می‌توانید مقالات مربوطه که به صورت متناوب به بررسی اطلاعات در این زمینه ‌می‌پردازند مراجعه کرده  یا با کارشناسان مجموعه در این خصوص مشاوره نمایید.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد