وکیل مزاحمت تلفنی در مشهد

گرچه فرهنگ استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن ثابت و تلفن همراه بسیار بیشتر شده و مواردی مانند مزاحمت تلفنی کمتر اتفاق می افتد اما همچنان جرم مزاحمت تلفنی به دلایل مختلف مانند داشتن قصد شخصی، گرفتن انتقام، ایجاد مزاحمت، تلافی و حتی سرگرمی در حال وقوع است. در صورت پیچیده بودن دعاوی مربوط به مزاحمت تلفنی بهتر است با یک وکیل مزاحمت تلفنی در مشهد مشورت نمایید تا شما را با موارد قانونی مزاحمت تلفنی، مصادیق جرم مزاحمت تلفنی، مجازات مزاحم تلفنی، نحوه شکایت از مزاحمت تلفنی، مرجع رسیدگی به جرم مزاحمت تلفنی و باقی موارد ضروری آشنا کند. 

 

وکیل مزاحم تلفنی در مشهد

در صورت نیاز به وکیل مزاحم تلفنی در مشهد می توانید با آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد به شماره ۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵ تماس بگیرید. ایشان دارای مدرک ارشد جرم شناسی بوده و یکی از بهترین وکلای مشهد می باشد که می تواند در صورت نیاز به یک وکیل کیفری در مشهد مانند وکیل مزاحمت تلفنی در مشهد به شما کمک نماید.

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

تعریف جرم مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی جرم است و عبارت است از اینکه شخصی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، ضمن اشغال خط تلفنی که متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی میباشد موجب اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر می شود. مزاحمت‌ها، به مشکلاتی که برای خانواده‌ها ایجاد می‌کنند محدود نمی‌شود، بلکه آتش نشانی، موسسات تاکسی تلفنی، غذاخوری‌هایی که مشترکان تلفنی دارند، پلیس110، 118 وغیره را هم شامل می‌شود و این امر مجازات‌های سنگین‌تری را می‌طلبد.

 

مجازات مزاحمت تلفنی چیست؟

مجازات فردی که مزاحمت تلفنی ایجاد میکند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی حبس از یک تا شش ماه خواهد بود، به نظر می رسد که در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد به دلیل این که این جرم از جرایم عمومی و غیر قابل گذشت است. یعنی اگر شاکی خصوصی به طور کامل رضایت دهد بازهم ممکن است برای مزاحم تلفنی مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شود و به دلیل رضایت شاکی خصوصی قطعا مزاحم تلفنی مجازات کمتری خواهد شد.در تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 1366 چنین بیان شده:

  1. هرکس وسیله مخابراتی خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند:
  2. برای بار اول پس از کشف ، ارتباط تلفنی او به مدت یه هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه ‌های مربوطه خواهد بود. برای بار دوم پس از کشف ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه‌ های مربوط خواهد بود.
  3. برای بار سوم شرکت ارتباط تلفنی او را به طور دائم قطع و اقدام به سلب امتیاز از او می ‌کند.

شماره تماس وکیل مزاحمت تلفنی خوب در مشهد۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵

 

مصادیق جرم مزاحمت تلفنی

  1. تماس بی دلیل که سبب مزاحمت شود حتی بدون اینکه هیچ صحبتی رد و بدل شود هم از مصادیق مزاحمت تلفنی است. رفتارهایی مانند فوت کردن، سوت زدن و …
  2. فحاشی و بیان حرف های رکیک توسط تلفن
  3. انتشار اخبار کذب بوسیله تماس تلفنی که سبب آشفتگی گردد.
  4. تهمت های ناروا زدن

برای اینکه جرم مزاحمت تلفنی محقق شود باید عنصر قانونی مزاحمت تلفنی شکل بگیرد که عبارتند از:انجام رفتار غیرمتعارف که سبب ناراحتی و سلب آسایش برای گیرنده تماس تلفنی گردد موجب تحقق جرم مزاحمت تلفنی می شود. به عبارتی هر كس با علم و اطلاع از قصد دیگری مبنی بر ایجاد مزاحمت تلفنی برای شخص ثالث، اقدامی در جلوگیری از این كار به عمل نیاورد ترك فعل او باعث تحقق عنصر مادی نمی شود.طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامی:مزاحمت با تلفن یا دستگاه های مخابراتی جرم بوده و مرتکب باید مجازات شود. در ابتدای این ماده قانونی آمده است:هر كس به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید…. . وسیله ارتكاب جرم علاوه بر دستگاه تلفن شامل كلیه دستگاه های مخابراتی از قبیل دستگاه فرستنده بی سیم و با سیم و همین طور سایر وسایل مخابراتی كه برای اعلام خبر و پیامک مورد استفاده قرار می گیرد خواهد شد.

 

چند نکته در خصوص جرم مزاحمت تلفنی

  • ارسال پیام و همچنین تماس باید به صورت مکرر در یک بازه زمانی خاص باشد و حتما از شخص بدلیل مزاحمت تلفنی سلب آسایش شده باشد تا این جرم اتفاق بیافتد صرف گرفتن چند تماس در بازه زمانی متناوب به صورت ناپیوسته و مقطعی و یک پیام هرچند حاوی الفاظ رکیک باعث تحقق جرم مزاحمت تلفنی نمی‌ شود.
  • چنانچه بعد از مزاحمت تلفنی ضرر مادی ایجاد شود می توان با ارائه دادخواست به دادگاه همراه با دلایل مطالبه ضرر نمود.
  • در صورتی که مزاحمت تلفنی موجب مرگ شود امکان مجازات اعدام نیز وجود دارد.
  • چنانچه مزاحمت تلفنی همراه با فحاشی، تهمت، افترا و تهدید باشد جرم مزاحم بیشتر شده و مجازات او سنگین تر می شود.
  • اگر فردی با سیم‌ کارت شخص ثالث ایجاد مزاحمت کند ، در صورت پیگیری شاکی و اعلام مزاحمت پیامکی یا تلفنی برای صاحب سیم کارت اخطاریه صادر می ‌شود و شخص ثالث باید ثابت کند در زمان مشخص شده سیم کارت در اختیار خودش نبوده است .

 

مدارک لازم برای شکایت مزاحمت تلفنی توسط وکیل

  1. مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  2. ارائه مدارک و مستندات در خصوص مزاحمت تلفنی مانند آخرین قبض پرداختی تلفن

 

مرجع رسیدگی به جرم مزاحمت تلفنی (نحوه شکایت از مزاحمت تلفنی)

  • شرکت مخابرات
  • دادسرا (جرم مزاحمت تلفنی در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است.)

برای شکایت کیفری از مزاحمت تلفنی می توانید به دادسرای محلی که مزاحمت در آن رخ داده، مراجعه کنید. به همراه داشتن نامه ای از مخابرات مبنی بر اثبات مزاحمت تلفنی برای سرعت بخشیدن به کار موثر است. عنوان شکایت ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک یا تلفن می باشد. عنوان شکایت همچنین می تواند اعاده حیثیت باشد (در مواردی که توهین شدید صورت گرفته باشد). اگر نام شخصی که ایجاد مزاحمت تلفنی کرده را نمی دانید در قسمت نام متشاکی بنویسید نامشخص.مرحله بعدی استعلام از مخابرات است که ممکن است درخواست استعلام از طرف دادگاه خطاب به بخش حقوقی مخابرات ارسال شود سپس به منظور شناسایی مزاحم تلفنی ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه انجام می شود.پس از شناسایی صاحب خط دادسرا به نشانی شخص مزاحم اخطاریه ارسال می کند و شخص را احضار و از او تحقیق می کند. اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می شود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر می شود.

 

شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا آیا امکان پذیر است؟

برخی افراد برای پیگیری شکایات خود در خصوص مزاحمت تلفنی به پلیس فتا مراجعه می کنند اما همان طور که در بالا گفته شد مرجع رسیدگی به دعاوی مزاحمت تلفنی پلیس فتا نیست و باید به دفتر امور مشترکین خطی که برایش مزاحمت ایجاد شده ، دادسرا ، اپراتورهای تلفنی و سایت شرکتی که سیم کارت از آن صادر شده مراجعه نمود.چنانچه ایجاد مزاحمت توسط اینترنت و در بستر اینترنت (مانند مزاحمت از طریق شبکه های اجتماعی) اتفاق بیفتد برای شکایت از مزاحمت ایجاد شده می توان به پلیس فتا رجوع نمود اما با توجه به اینکه جرم مزاحمت تلفنی از طریق تماس و پیامک با مزاحمت از طریق اینترنت متفاوت است نمی توان برای شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا مراجعه نمود.برای مشاوره با وکیل مزاحمت تلفنی در مشهد تماس بگیرید

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد