وکیل شرب خمر در مشهد

شرب خمر یا همان نوشیدن مشروبات الکی مانند شراب، آبجو، الکل و هر نوع ماده مسکر یا مست کننده دیگر در اسلام حرام بوده و حکم حد برای آن در نظر گرفته شده، در قانون مجازات اسلامی ایران نیز شرب خمر جرم بوده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است البته بعد از اثبات جرم شرب خمر. وکیل متخصص شرب خمر در مشهد شخصی است که وکالت شما در دعاوی شرب خمر در مشهد را به عهده می گیرد و برای تخفیف مجازات و یا تبرئه شدن قانونی شما به شما کمک می کند.

جهت مشاوره با وکیل شرب خمر در مشهد می توانید به صورت حضوری مراجعه نموده و یا با وکیل آنلاین در مشهد صحبت کنید.

 

بهترین وکیل شرب خمر در مشهد

وکیل شرب خمر در مشهد

چنانچه به دنبال شماره وکیل در مشهد برای شرب خمر هستید ما به شما آقای علی ابراهیم مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد را معرفی می کنیم. از آنجایی که جرم شرب خمر کیفری بوده و دارای آثار سوء برای فرد و جامعه می باشد بهتر است یک وکیل کیفری مشهد در کنار شما باشد.در جرایم شرب خمر چنانچه شخص مرتکب قبل از اثبات جرم توبه کند حد از وی ساقط می شود، وکیل تخصصی شرب خمر در این رابطه به شما کمک می کند.

 

شرب خمر یعنی چه؟

ابتدا به تعریف لغوی شرب خمر می پردازیم. خَمر در لغت یعنی پوشاندن چیزی و به معنای مایع مست کننده می باشد. مسکر نیز به همین معناست. شُرب یعنی نوشیدن پس شرب خمر یعنی نوشیدن مایع مست کننده که این عمل در اسلام حرام بوده و در قانون ایران نیز جرم است و بر مجرم حد جاری می گردد.

 

مجازات شرب خمر

مجازات شرب خمر حد است. حد بموجب ماده ۱۲ قانون مجازات اسلامی از مجازاتهای مقرر در آن قانون شناخته شده است ،مجازات همان عکس العمل اجتماعی به صورت رنج و تبعی است که بر بزهکار اعمال می شود حد از مجازاتهای اصلی است که ماه ۱۳ قانون مجازات اسلامی آن را تعریف کرده است.

طبق ماده ۱۶۵ قانون مجازات اسلامی:

“خوردن مسکر موجب حد است. اعم از آنکه کم باشد یا زیاد، مست کند یا نکند، خالص یا مخلوط باشد به حدی که آن را از مسکر بودن خارج نکند.”

  1. تبصره یک: آب جو در حکم شراب است، گر چه مست کننده نباشد و خوردن آن موجب حد است.
  2. تبصره دو: خوردن آب انگوری که خود به جوش آمده یا بوسیله آتش یا آفتاب و مانند آن جوشانده شده است حرام است اما موجب حد نمی باشد.

باید دانست مایع از هر درجه از الکل در صورت سکرآور بودن مشمول عنوان مسکر می باشد (نظریه شماره۶۰۵۳/۷۶-۱-۷۳اداره حقوقی قوه قضائیه)

خوردن مسکر چه کم باشد یا زیاد ،خالص باشد یا ناخالص یا مخلوط که مشمول شرایط این ماده گردد مشمول حد است.

 

مجازات شرب خمر طبق ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی:

“حد مصرف مسکر، هشتاد ضربه شلاق است.

 

مجازات شرب خمر غیر مسلمان:

مطابق ماده ۲۶۶:

“غیرمسلمان تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر محکوم به حد می‌شود.”

 

مجازات شرب خمر علنی:

طبق ماده ۷۰۱:

“چنانچه شرب خمر و استعمال مشروبات الکی در اماکن و معابر همراه با تجاهر و به صورت علنی باشد مجازات آن علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر که هشتاد ضربه شلاق می باشد ۲ تا ۶ ماه حبس تعزیری نیز به آن اضافه می گردد.”

 

مجازات تاسیس مکانی برای شرب خمر:

در ماده ۷۰۴ آمده است:

“مجازات دایر نمودن مکان برای مصرف مشروبات الکلی و دعوت مردم به آن مکان ۳ ماه تا ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق یا از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می نماید و اگر هر دو مورد را مرتکب شود (یعنی هم مکان تأسیس نماید و هم مردم را دعوت به آن مکان جهت مصرف مشروبات نماید) به حداکثر مجازات محکوم میشود.”

 

مجازات نقدی شرب خمر:

در ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی آمده است:

مجازات ساخت، خرید، فروش، حمل و نگهداری مشروبات الکی، حبس از ۶ ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرف (تجاری) کالای یاد شده محکوم می شود.

 

مجازات وارد کردن مشروبات الکلی:

در ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی آمده است:

وارد نمودن مشروبات الکلی به کشور قاچاق بوده و مجازات آن ۶ ماه تا ۵ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ده برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای مذکور محکوم می شود. یک وکیل قاچاق در مشهد که در حوزه شرب خمر متخصص باشد می تواند به شما کمک کند.

 

تخفیف مجازات جرم شرب خمر

شرب خمر از جرایم حدی است یعنی جرمی است که اسلام برای آن مجازات تعیین نموده. در جرایم حدی مانند شرب خمر تنها راه عفو و بخشش و یا تخفیف، توبه است. البته توبه حقیقی و به شرطی که توبه قبل از اثبات صورت بگیرد.

قانونگذار در قانون جدید تاکید کرده است که اگر جرم با اقرار ثابت شود، در صورت توبه مرتکب پس از ارتکاب جرم، دادگاه می تواند عفو مجرم را از رئیس قوه قضائیه درخواست کند.

 

آیا تزریق مسکر هم موجب حد است؟

بین فقهای عالی قدر در این باره اختلاف است گروهی خوردن مسکرات را فقط در معنی مصطلح آن می دانند و معتقد هستند تزریق موجب حد نمی شود لکن بنظر حقوقدانان بر جسته معاصر چنانچه در این باره یقین نباشد از موارد شبه می باشد که حد را ساقط می کند چرا که معتقد می باشند بر مبنای اصل پذیرفته شده تفسیر به نفع متهم همین اقتضا را می کند.

 

مجازات شرب خمر برای بار دوم و سوم و چهارم

مجازات شرب خمر برای بار اول، دوم و سوم شلاق می باشد. طبق ماده ۱۳۶ – هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است. در واقع تعدد در تکرار جرم موجب حد بوده و در صورت تکرار برای مرتبه چهارم حکم اعدام صادر می گردد. میزان حد و درجه آن را قاضی پرونده مشخص می کند.

 

شرب خمر چگونه ثابت میشود

راه های اثبات شرب خمر:

  • اقرار

اقرار می تواند به صورت شفاهی، کتبی و حتی با اشاره باشد اما باید واضح و بدون ابهام باشد. شخص اقرار کننده باید عاقل، بالغ ، قاصد و مختار باشد. اقرار نباید با تهدید، کنجه و اذیت و آزار شخص باشد و در این صورت پذیرفته نیست.

در صورت جهل شخصی که مرتکب شرب خمر شده حد بر او جاری نمی شود و بسیاری از افراد از این روش برای تخفیف مجازات و یا ببخشش جرم شرب خمر استفاده می کنند. ادعای جهل مجرم زمانی مورد پذیرش قرار می گیرد که خلافش ثابت نشده باشد.

  • شهادت

برای اثبات شرب خمر شهادت ۲ مرد عادل که بالغ، عاقل، باایمان، باطهارت کافی است. شهادت شخص مشغول به تکدی گری و ولگردی پذیرفته نیست.

  • علم قاضی

 

عناصر تشکیل‌دهنده جرم شرب خمر مطابق قانون

عنصر قانونی جرم شرب خمر:

مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق، تدخین

عنصر مادی جرم شرب خمر:

  • رفتار مرتکب
  • وجود مسکر
  • درجه الکل
  • نتیجه مجرمانه

عنصر معنوی جرم شرب خمر :

مجرم آگاه به حکم و موضوع بوده و عمد در استعمال آن داشته باشد

 

چند نکته 

  • شخصی که می داند شراب حرام است و اقدام به خوردن آن می کند به حد محکوم می شود حتی اگر نداند که این عمل مجازات حد دارد.
  • چنانچه شخصی برای نجات از مرگ و دران بیماری سخت اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی نماید و تنها به مقدار ضرورت شراب بخورد محكوم به حد نمی شود که البته بستگی به نظر عرف پزشکی دارد.
  • برای جاری شدن حد شرب خمر باید جرم شرب خمر به اثبات برسد.

 

برای مشاوره با وکیل شرب خمر در مشهد با موسسه حقوقی مشهد تماس بگیرید.

اطلاعات تماس

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد