وکیل سرقت در مشهد متخصص در حوزه جرم سرقت و دزدی

وکیل سرقت در مشهد

سرقت یا دزدی یک عمل مجرمانه است که در حوزه جرایم کیفری قرار می گیرد. با توجه به انواع سرقت برای آن مجازات مختلفی در نظر گرفته شده است. پرونده های سرقت گاهی دارای پیچیدگی هایی هستند که اثبات سرقت را مشکل می کنند. همین طور سارق ممکن است برای تخفیف در مجازات خود و یا اثبات بی گناهی خود نیاز به یک وکیل سرقت خوب در مشهد پیدا کند. وکیل سرقت در اثبات جرم سرقت به ما کمک می کند و روند رسیدگی به پرونده را تسریع می کند. در ادامه به شما کمک می کنیم تا اطلاعات کاملتری در رابطه با سرقت کسب کنید و بتوانید وکیل کیفری در مشهد که در حوزه جرم و بزه سرقت متخصص باشد را پیدا کنید.

علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵

بهترین وکیل سرقت در مشهد

یکی از انواع پرونده­ های کیفری، پرونده ­های مربوط به سرقت در مشهد است، به جهت مهاجرپذیر بودن و حاشیه‌­نشینی، تعداد پرونده ­های سرقت در شهر مشهد بالا است. گاهی این پرونده­ ها، پیچیدگی ­های زیادی پیدا می­کنند و گاهی سرقت، با جرم­ های دیگری نیز همراه می­ شود، که این روند پرونده را سخت و طولانی می­کند. در چنین شرایطی، وکیل سرقت در مشهد به شما کمک می­کند از دزد شکایت کنید. وکیل سرقت در مشهد همچنین می­تواند از سارق دفاع کند تا در مجازاتش تخفیف بگیرد. بنابراین فرقی نمی کند مرتکب جرم سرقت شدیه اید و یا مال شما به سرقت رفته است در هر صورت بهتر است از یک وکیل پایه یک دادگستری در مشهد متخصص در پرونده های مرتبط با سرقت در مشهد کمک بگیرید.

 

وظیفه وکیل سرقت در مشهد چیست؟

در کلیه مواردی که در دسته­ بندی سرقت­ ها قرار می­گیرد، دادگاه به جز تعیین مجازات معمول، سارق را به رد مال (بازگرداندن مال) محکوم می­کند. سارق باید مالی را که دزدیده بازگرداند، و اگر مال دزدی، آسیب دیده باشد و یا در دسترس نباشد، باید قیمت مال مسروقه را پرداخت کند و خسارات وارد شده را جبران کند. در غیر این صورت، چنانچه مالی داشته باشد، ضبط می­شود و خسارت شاکی، به میزان محکومیت از مال ضبط شده برداشت می­شود. اگر مالی نداشته باشد، به تقاضای مال باخته، تا زمان پرداخت خسارت، در حبس می­ ماند، حتی بعد از تمام شدن مهلت مجازات اصلی.

اما وظیفه وکیل سرقت چیست؟ وکیل سرقت در مشهد، می­تواند برای شما شکواییه تنظیم کند و چنانچه زمان و شرایط حضور در دادگاه را ندارید، می­تواند شکایت شما را به دادگاه ببرد. نحوه دفاع از متهم یا اثبات جرم، در شرایط مختلف، متفاوت است. گاهی پرونده ­های سرقت، به جهت حضور چندین نفر در جریان جرم، بسیار پیچیده می­ شود.

 

ویژگی های یک وکیل سرقت خوب در مشهد

دفاع از متهم یا اثبات جرم در چنین شرایطی نیازمند دانش حقوقی و کیفری است. وکیل سرقت باید با احکام فقهی مربوط به قوانین آشنا باشد و همچنین تبصره ­ها قوانین کشور را به خوبی بداند. یک وکیل ماهر باید تجربه کافی در زمینه سرقت داشه باشد،فردی امین و درستکار بوده، اخلاق و روابط عمومی بالایی داشته باشد، از بزرگ نمایی بپرهیزد و موکل را با واقعیت روبرو کند، وجدان کاری، مسئولیت پذیری و صداقت را پیشه خود نموده و در دریافت هزینه های وکالت منصف باشد و چنانچه زیانی متوجه موکل شود که ناشی از کوتاهی او باشد آن راجبران کند.

شماره تلفن وکیل در مشهد – ۰۹۱۵۱۱۸۶۸۶۲

 

سرقت چیست؟

سرقت یعنی دزدیدن، برداشتن و ربودن مالی که متعلق به دیگری می باشد. به طور کلی «تصرف مال غیر، در صورتی که مالک راضی نباشد» را سرقت می­گویند. در تعریف ماده ۲۶۷ قانون اساسی «سرقت عبارت است از ربودن مال متعلق به غیر». برای اینکه یک عمل،سرقت تلقی بشود، سه عنصر لازم است.

 

عنصر قانونی

اگر عملی در قانون تعریف مجرمانه داشته و برایش مجازات تعیین شده باشد، عنصر قانونی نامیده می‌شود. برای تمامی جرایم و مجازات‌ها به این عنصر نیاز است، و اگر عملی بر اساس قانون جرم باشد، می‌توان شخص مجرم را مجازات کرد.

وکیل سرقت در مشهد

عنصر مادی سرقت

به عملی که از طرف شخص باید صورت بگیرد تا جرم اتفاق بیافتد، عنصر مادی گفته می‌شود. در جرم سرقت، عنصر مادی به شکل ربودن به معنای جابه جا کردن و برداشتن مال است. همچنین، عمل ربایش پنهانی است، بنابراین لازمه جرم سرقت این است که سارق، بدون رضایت مالک یا متصرف به صورت علنی و یا مخفیانه مال او را ببرد. به عوان مثال اگر مغازه دار به اشتباه به جای اسکناس 1000 تومانی یک اسکناس 10000 تومانی به مشتری بدهد از آنجایی که عنصر مادی در این مورد وجود ندارد جرم دزدی به اطلاق نمی شود.

 

عنصر معنوی یا روانی سرقت

شخص برای انجام یک جرم باید قصد انجام آن را داشته باشد و از قبل برایش تصمیم بگیرد و علاوه بر تصمیم به دزدیدن مال (سوء‌نیت عام) باید قصد مالک شدن آن مال (سوء‌نیت خاص) را نیز داشته باشد. بنابراین برای اینکه شخص، مرتکب جرم سرقت بشود باید:

  1. قصد انجام سرقت را داشته باشد و عمل سرقت از میل و اراده ی آگاهانه ی شخص مرتکب سرزده باشد.
  2. بداند که مالی که می‌خواهد بدزدد متعلق به شخص دیگری است به این معنی که عمل سرقت همراه با سوء نیت باشد.

اجتماع این دو مورد عنصر معنوی سرقت را تشکیل می دهد.

مال مسروقه، اموالی است که کاملا از مالکیت صاحب مال خارج می­شود و به تصرف سارق درمی­آید. همچنین مال مسروقه باید حتما شی باشد و قابلیت جابجایی داشته باشد. مال مسروقه، همچنین باید در زمان سرقت، متعلق به دیگری باشد. سارقین برای دزدیدن اموال دیگران اهداف مختلفی دارند. برخی اموال مسروقه را به مالخر می­فروشند تا پول به دست بیاورند. اموال مسروقه برای این افراد اهمیتی ندارد، بلکه به دست آوردن پول مهم است. برخی نیز از اموال مسروقه در جرم­ها دیگر استفاده می­کنند. مثلا ماشینی را می­دزدند تا با آن قاچاق کنند. برخی نیز اموال مسروقه را برای استفاده خود می دزدند.

 

انواع سرقت

در یک دسته ­بندی کلی، دو نوع سرقت داریم.

  1. سرقت حدی: سرقتی که مجازات آن توسط شرع مشخص شده
  2. سرقت تعزیری: سرقی که مجازات آن، بستگی به نظر قاضی دارد.

 

سرقت تعزیری و انواع آن

اگر سرقت، شرایط سرقت حدی را نداشته باشد یا یکی از ویژگی­ها ی زیر را داشته باشد، سرقت تعزیری است.

  • سرقت در محل مسکونی، یا محلی که برای سکونت آماده شده، یا در محل ­های عمومی، مانند مسجد انجام شود.
  • سرقت جایی باشد که نرده، پرچین یا درخت و بوته داشته باشد و دزد به آنها آسیب بزند.
  • سرقت در شب انجام شده باشد.
  • سارقین، دو نفر یا بیشتر باشند.
  • سارق، مستخدم محل سرقت باشد و مال مخدوم (رئیس) خود را دزدیده باشد.
  • سارق، به همراه مالک مال به محل زندگی او رفته باشد.
  • سارق، شاگرد یا کارگر است و از محل کارش، مانند مغازه یا کارگاه، دزدی کرده باشد.
  • سارق، تمام یا بخشی از اموالی که به اقتضای شغلی در محل کارش، در دسترس او بوده را بدزدد.

از نظر وکیل سرقت در مشهد ، مجازات سرقت تعزیری، از شش ماه تا سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق است.

سرقت تعزیری به سرقت تعزیری ساده و سرقت تعزیری مشدد تقسیم میشود. کمترین مجازات در قانون متعلق به سرقت تعزیری ساده است. هرگونه سرقتی که با یک یا چند عامل از عوامل تشدید مجازات مانند سرقت در شب، تعدد سارقان، سرقت مسلحانه، بالا رفتن از دیوار، شکستن حرز، استفاده از عنوان با لباس مستخدم دولت، مامور دولتی قلمداد کردن، به کار بردن کلید ساختگی همراه باشد سرقت تعزیری مشدد نامیده می شود.

 

سرقت حدی

در صورتی که سرقت شرایط زیر را داشته باشد، سرقت حدی است:

  • سارق، بالغ و عاقل باشد
  • سارق، بداند که مال دیگری را می­ رباید، و به سرقت وادار نشده باشد.
  • صاحب مال، مال خود را در حرز قرار داده باشد. یعنی از مال خود را کاملا محفوظ نگه داشته باشد.
  • سارق، در حالت اضطرار نباشد.
  • سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد.
  • سارق، بداند که این عمل حرام است.
  • مال مسروقه از اموال دولتی و وقفی نباشد.
  • صاحب مال، سارق را نبخشیده باشد.
  • سارق، پیش از اثبات جرم توبه نکرده باشد.

بهترین وکیل سرقت در مشهد

گرچه کنار هم قرار گرفتن تمامی این شروط خیلی بعید است، اما اگر قاضی تشخیص بدهد سرقت از نوع حدی است، مجازات آن ابتدا، قطع چهار انگشت دست راست است. اگر سرقت حدی مجدد تکرار شود، برای دومین بار مجازات، قطع پای چپ از برآمدگی است. دفعه سوم، مجازات ابد است و دفعه چهارم، اعدام؛ حتی اگر سرقت در زندان انجام شده باشد. پرونده­ها سرقت حدی، معمولا بسیار پیچیده هستند و دفاع از آنها، کار خود متهم یا افراد معمولی نیست. وکیل سرقت در مشهد ، با توجه به آگاهی بالایی که از قوانین دارد، می­تواند با آوردن ادله­هایی، مجازات سارق را به حداقل برساند. همچنین اگر اموال شما سرقت شده باشد، وکیل سرقت می­تواند در اثبات جرم به شما کمک کند.

 

مجازات انواع سرقت چیست؟

مجازات سرقت، بسته اینکه سرقت مسلحانه باشد یا غیر مسلحانه، به کسی آسیب رسیده یا نه، میزان مال دزدیده شده و همچنین شب یا روز بودن سرقت، متفاوت است. در تمامی موارد مربوط به سرقت، سارق (فردی که مالی را دزدیده است) باید مالی را که دزدیده است را به صاحب اصلی آن برگرداند و در صورتیکه اصل مال موجود نباشد باید قیمت آن را پرداخت کند و قیمت مال دزدیده شده بر اساس قیمت روز  است .

اگر سرقت، همراه با آزار و اذیت باشد و دزد اسلحه داشته باشد، به حبس از سه ماه تا ده سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می­شود. این فقط جرم سرقت است و اگر سارق در حین سرقت جرم دیگری مرتکب بشود، مجازات آن جدا است. اگر سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و حداقل یکی از آنها سلاح داشته باشد و سرقت نیز در شب انجام شده باشد، هر یک از سارقین، به ۵ تا ۱۵ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

اگر سرقت گروهی شبانه، همراه با آزار و اذیت و یا تهدید کسی باشد یکی یا چند نفر از سارقین، همراه خود سلاح داشته ­باشند  از دیوار یا حصار بالا رفته باشند یا از کلید ساختگی استفاده کرده­ باشند، خود را به دروغ مامور معرفی کرده­باشند، مجازات آنها از ۵ تا ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

اگر سارقین از منزل شخصی کسی دزدی کنند و هنگام سرقت مسلح باشند یا مسلح نباشند، اما هنگام سرقت اقدام به هتک ناموس کسی کنند، مجازات آنها اعدام یا حبس ابد است. در صورتی که صاحب منزل برای دفاع از مال و ناموس خویش، باعث قتل یا ضرب­ و­جرح دزد بشود، مجازات ندارد. همچنین ماموری که هنگام دستگیری سارق، باعث مرگ یا آسیب او بشود، از مجازات معاف است.

اگر دو یا چند نفر، قصد دزدی از بانک­ها یا صرافی­ها را داشته باشند و حداقل یکی از سارقین مسلح باشد، چه از سلاح استفاده بکنند چه نکنند، اگر سرقت انجام شود، به حبس ابد محکوم می‌شوند. اگر در حین سرقت، سارقین باعث مرگ کسی بشوند، حکم آنها اعدام است. اما اگر سارقین نتوانند سرقت یا قتل را انجام بدهند، مجازات آنها از ۵ تا ۱۰ سال حبس است.

 

مال خری چیست؟

وقتی دزد مالی را می‌دزدد، باید آنها را به کسی بفروشد تا بتواند از پول آن استفاده کند. به اشخاصی که اموال دزدی را می­خرند، مالخر می­گویند. از نظر وکیل سرقت در مشهد، جرم مالخر کمتر از سارقین نیست، چرا که اغلب دزدی­ ها برای فروش مال و دریافت پول است و اگر مالخر نباشد، سرقت هم کمتر می­شود. مجازات مالخری در قانون اساسی ۶ ماه تا ۳ سال حبس است.

 

مشارکت در سرقت

شریک جرم کسی می باشد که به قصد ارتکاب جرم با فرد یا افراد دیگری در انجام عملیات مادی جرم معینی مشارکت و همکاری کند. گاهی ملاحظه می‌شود که یک فرد به تنهایی قصد ارتکاب جرمی را کرده و آن را به انجام می‌رساند که در این صورت این فرد را «فاعل جرم» یا «مباشر جرم» می‌نامند.

علی ابراهیمی مهر متخصص در امور وکالتی، وکیل خانواده در مشهد | وکیل کیفری مشهد | وکیل طلاق توافقی مشهد

 

مواد قانونی مربوط به سرقت

  • باب هفتم قانون مجازات اسلامی تحت عنوان حد سرقت، که از مواد ۲۶۷ الی ۲۷۸ – مصوب سال ۱۳۹۲
  • فصل بیست و یکم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) تحت عنوان (سرقت و ربودن مال غیر) مشتمل بر مواد ۶۵۱ الی ۶۶۸ ناظر به سرقتهای تعزیری – مصوب سال ۱۳۷۵
  • ماده واحده ی قانون تشدید مجازات سارقان مسلح که وارد منزل و مسکن اشخاص می شوند – مصوب سال ۱۳۳۳
  • ماده واحده ی ناظر به سرقت مسلحانه از بانکها، صرافی ها، جواهر فروشی ها – مصوب سال ۱۳۳۸
  • مواد ۶۷ الی ۷۲ قانون مجازات جرایم مرزهای مسلح – مصوب سال ۱۳۷۱

 

اثبات جرم سرقت چگونه خواهد است؟

سرقت یا دزدی یک جرم کیفری است بنابراین برای اثبات سرقت باید از ادله اثبات جرایم کیفری که شامل شهادت،سوگند، اقرار و علم قاضی می‌باشد، استفاده نمود. اما در مورد سرقت نمی توان جرم سرقت را با سوگند به اثبات رساند.

 

اقرار:

اقرار ابتدایی ترین راه برای اثبات جرم سرقت است به این معنی که سارق اقرار کند که مال و یا شی ای را دزدیده است.

 

علم قاضی:

قاضی براساس نظر کارشناس پرونده و یا گزارش پلیس حکم را صادر می کند.

 

شهادت:

برای اینکه جرم سرقت را از طریق شهادت شهود اثبات کنید نیاز به 2 نفر مرد عالق و بالغ است. شاهد باید جرم سرقت را از نزدیک دیده باشد.

 

سرقت اینترنتی و مجازات آن چیست؟

سرقت اینترنتی مانندسرقت از حساب های بانکی که در زمره جرائم رایانه ای قرار می گیرد. عنصر مادی در سرقت اینترنتی مالی است که از حساب شخص برداشته می شود. عنصر قانونی سرقت اینترنتی مطابق با ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای:

هر کس به طور غیر مجاز از سامانه رایانه ای یا مخابراتی و … وجه یا مال یا منفعت یا خدمات و امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، مجازات او علاوه بر رد مال از ۱ تا ۵ سال یا جزای نقدی از ۲۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد. سرقت با انگیزه های تفاوتی انجام می شود همیشه موضوع مالی انگیزه سارقان نیست. به عنوان مثال ممکن است سرقت خودرو برای قتل شخص یا قاچاق مواد مخدر انجام شود یا سرقت خودرو برای آدم ربایی و دیگر جرم ها.

مجازات همه انواع سرقت در قانون مشخص شده و شخصی که اقدام به بزه سرقت می کند مجرم است و اگر شخصی از مسروقه بودن مالی خبر باشد و اقدام به خرید و فروش و یا مخفی کردن آن نماید نیز مجرم می باشد. اگر مالخر خرید و فروش اموال سرقتی را حرفه خود قرار داده باشد به اشد مجازات محکوم خواهد شد. همچنین اگر شخصی مال دزدی بخرد حتی اگر بی خبر باشد باید مال را به صاحبش برگردانده و پول آن را از سارق مطالبه کند. .

با توجه به پیچیدگی پرونده های سرقت چنانچه ساکن مشهد هستید توصیه می شود از وکیل متخصص جرم سرقت در مشهد راهنمایی و مشاوره بگیرید.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد