وکیل خیانت در امانت در مشهد با سابقه درخشان

وکیل خیانت در امانت در مشهد

وکیل خیانت در امانت در مشهد با سابقه درخشان

خیانت در امانت در قانون ما جرم شناخته شده و شخصی که مبادرت به خیانت در امانت می کند مجرم است و طبق قانون می توان از او شکایت کرد. خیانت در امانت با کلاهبرداری متفاوت است اما نتیجه هر دو تقریبا یکی است با این تفاوت که در خیانت در امانت فرد مالباخته با رضایت خود اموالش را در اختیار فرد دیگری قرار می دهد و البته تفاوت های دیگر. خیانت در امانت جرمی است که مقید به نتیجه بوده و فرد از ابتدا مجرم شناخته نمی شود. جرم خیانت در امانت از جرایم علیه اموال و مالکیت محسوب میشود و ممکن است در اطراف خود بسیار با آن مواجه شویم.

اگر در مشهد زندگی می کنید در صورت مواجه شدن با مشکلات خیانت در امانت بهتر است با یک وکیل خیانت در امانت در مشهد تماس بگیرید تا با موارد قانونی، مجازات خیانت در امانت در قانون کاهش مجازات، ارکان جرم خیانت در امانت، نحوه ثبت شکایت خیانت در امانت و مراحل قانونی آن آشنا شوید. آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد آماده پاسخگویی به مشکلات شما در این زمینه می باشد.

 

برای مشاوره در مشهد با آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری با راه های ارتباطی ما (کلیک کنید) در تماس باشید یا با شماره ۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵ تماس بگیرید

 

جرم خیانت در امانت چه زمانی واقع می شود؟

زمانی جرم خیانت در امانت به وقوع می پیوندد که مالک واقعی او مال را درخواست می کند و شخص امین ( کسی که مال به او سپرده شده است ) با سوء نیت و قصد برنگرداندن و به مالک ضرر رساندن از پس دادن مال خودداری کند.حال فرقی نمی کند میان اینکه مال وجود داشته باشد یا قبلا تلف یا به مصرف رسیده باشد ، جرم انجام شده است.بنابراین: این عدم برنگرداندن باید حتما با قصد و سوء نیت باشد که جرم محقق شود یعنی اگر در هنگام پس دادن شما بدون قصد و نیت از مال خودداری کنید یا توان پس دادن آن را نداشته باشید جرمی انجام نشده است.

برای اینکه جرم خیانت در امانت صورت بگیرد باید ارکان جرم خیانت در امانت شکل بگیرد که عبارتند از:

  • استعمال: به معنی استفاده از مال مورد امانت می باشد که جرم است.
  • تصاحب: مالک مال دیگری شدن.
  • اتلاف: از بین بردن مالی که نزد ما امانت است.

 

جرم خیانت در امانت چیست؟

جرمی است که برای اینکه به وجود بیاید مال توسط مالک قانونی آن به فرد دیگری سپرده می شود . مال هر شئ ای و فرد هر کسی به جزء مالک واقعی آن می تواند باشد.اگر فردی که مال به او سپرده شده است از برگرداندن آن هنگامی که مالک درخواست مطالبه او را دارد خودداری کند یا مال را در جای دیگر صرف کرده باشد غیر از آن چیزی که مالک برای آن تعیین کرده است ،خیانت در امانت گفته می شود.

 

مالک واقعی یعنی کسی که:

مال را به طور صحیح و درست نه به وسیله سرقت یا هر شیوه غیر قانونی و غیر مشروع دیگری به دست آورده باشد . بنابراین اگر سارقی مالی را به طور امانت نزد شما آورده باشد و درخواست نگهداری آن را از شما داشت و شما مال را به پلیس یا دولت تحویل دهید جرمی انجام نداده اید و مرتکب محسوب نمی شوید.

نکته:سوء نیت و انگیزه دو موضوع متفاوت و جداگانه است سوء نیت یعنی قصد ارتکاب عملی را داشته باشد در صورتی که انگیزه یک هدف پنهان است که فرد در انجام کاری دارد. عدم پس دادن باید از روی قصد و با سوء نیت همراه باشد که به مالک ضرر برساند اما اگر بدون قصد و سوء نیت باشد و ضرری به مالک نرساند به فرد حسادت ورزد ( انگیزه ) اهمیتی در وقوع جرم ندارد.

 

شکایت خیانت در امانت باید در چه مرجعی صورت بگیرد؟

در محلی جرم خیانت در امانت تحقق می یابد که مالک مال به امانت گذاشته را درخواست می کند و فرد امین از پس دادن آن خودداری می کند. در واقع قبل از اینکه شکایت ثبت شود باید اظهارنامه ای برای مطالبه مال به فرد امین فرستاده شود و مرجع صالح به رسیدگی جایی است که شخص مال مورد امانت نزد اوست و اظهارنامه به آنجا فرستاده می شود و ملاک عمل قرار داده و پرونده به دادسرای عمومی آن محل برگردانده می شود.

 

شکایت خیانت در امانت را چگونه ثبت کنیم؟

در مرحله اول همه جرائم در محلی که جرم واقع شده است یا دادسرا ثبت می شود. دادسرا با در نظر گرفتن دلائلی که از سمت شاکی مطرح می شود مانند شهادت شهود ، رسید دریافت مال و اظهارنامه ای که پاسخ نداده است به تحقیقات ادامه می دهد. در آخر یا جرم را انجام شده می داند و پرونده را با کیفرخواست به داگاه کیفری می فرستد و یا جرمی انجام نشده است و قرار منع تعقیب صادر می کند و شکایت را رد می کند. هنگامی که پرونده به دادگاه کیفری فرستاده می شود قاضی تصمیم می گیرد ولی ارسال پرونده به دادگاه به منظور صادر کردن رای محکومیت نخواهد بود امکان برائت همچنان وجود دارد.

 

دادگاه کیفری یا دادسرا چه فرقی می کند؟

دادسرا وظیفه جمع آوری اطلاعات و تحقیقات را برعهده دارد و دادگاه کیفری با توجه به دلائلی که دارد رسیدگی می کند و حکم صادر می کند.

 

مجازات جرم خیانت در امانت در قانون 

اگر موضوع جرم خیانت در امانت هر مالی به غیر از سفید امضا و سفید مهر باشد مجازات آن نسبت به شخص مرتکب از شش ماه تا سه سال حبس محکوم می شود.

 

مرور زمان در جرم خیانت در امانت:

خیانت در امانت در قانون جدید، مستفاد از ماده 673 قانون مجازات اسلامی جدید مصوب سال 1392 هرکس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق به دست آورده سوء استفاده نماید ، به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد. همچنین در ماده بعدی یعنی ماده 674 تصریح گردیده است که هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هرکار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و بنا، براین بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یابه مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آن ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد با مقایسه میان قانون جدید و قانون قدیم معین می گردد که تنها تفاوت در تقنین این قانون اعمال  گردیده است این است که این جرم را مشمول مرور زمان دانسته است .

 

اثبات خیانت در امانت چگونه است؟

قبل از هر چیز باید سپردن مال اثبات گردد زیرا این رکن اصلی خیانت در امانت است. یعنی باید اثبات کنید که مال خود را به دیگری سپرده اید و همچنین اثبات کنید که شما مالک قانونی آن مال بوده اید و آن مال دزدی یا تصاحبی نبوده است.نکته بعدی اثبت این موضوع است که فرد امین (شخصی که کالا یا مال نزد او به امانت بوده) عمدا و با سوء نیت اموال را تصاحب یا استعمال یا تلف و.. نموده است و از روی اشتباه یا سهل انگاری نبوده است.

دلایل اثبات شما برای موارد ذکر شده در بالا می تواند موارد زیر باشد:

  • شهادت شهود
  • سند مالکیت اموال
  • گزارش پلیس و کلانتری
  • پرینت پیامک ها
  • فایل های صوتی
  • فیلم های ویدیویی و …

 

ساکنین محترم مشهد که به دنبال وکیل خیانت در امانت در مشهد هستند می توانند با آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری خراسان با مدرک کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی،با بیش از ۷ سال سابقه ی کاری و ۱۰۰ ها پرونده موفق، وکالت و مشاوره تخصصی در امور کیفری ، خانواده ، حقوقی ، ثبتی و شرکت تماس بگیرند.

شماره تماس : ۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵

مطالب مرتبط

مجازات ضرب و شتم

قانون ضرب و شتم در جمهوری اسلامی ایران در جمهوری اسلامی ایران، ضرب و شتم تحت عناوین مختلفی در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است.

ادامه مطلب ...

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد