وکیل جعل در مشهد

جعل در لغت به معنای قرار دادن می باشد و در اصطلاح حقوقی به معنی شی قلابی را به جای اصل قرار دادن است. برای مشاوره با وکیل جعل در مشهد با ما تماس بگیرید. در این نوشته شما را با بهترین وکیل جعل در مشهد آشنا می کنیم. انواع جعل، مجازات جرم جعل، نحوه اثبات جعل و غیره را نیز توضیح خواهیم داد.

 

بهترین وکیل جعل در مشهد

با توجه به انواع مختلف جعل و مشکلات متفاوتی که ایجاد می شود بهتر است از یک وکیل متخصص جعل استفاده کنید. وکیل جعل در مشهد شخصی است که دارای سابقه رسیدگی به دعاوی مرتبط با جرم جعل در مشهد را دارد. یک وکیل متخصص جعل با راه های قانونی اثبات جعل آشناست. جعل یک جرم کیفری است و در صورت نیاز به وکیل برای جرم جعل باید از یک وکیل کیفری در مشهد کمک بگیرید.

آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری مشهد یکی از بهترین وکلای مشهد در امور کیفری، حقوقی، دعاوی خانواده و شرکتی می باشد. برای دریافت مشاوره آنلاین در مشهد و یا مشاوره حضوری در زمینه جرم جعل (انواع جعل) با ایشان تماس بگیرید.

 

جعل چیست و انواع آن:

تعریف جرم جعل در قانون:

ماده ۵۲۳
جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب. هر کس یکی از اشیایی که در زیر آمده است را جعل کند یا با آگاهی علم به جعل اقدام کند ، یا وارد کشور کند هم خسارت باید جبران کند و هم به حبس از یک تا ده سال محکوم می شود :

  1. احکام یا امضا یا مهر یا دست خط معاون اول رئیس جمهور یا وزراء یا مهر یا امضای ، اعضای شورای نگهبان یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان یا قضات یا ، یکی از روسا یا کارمندان و مسوولین دولتی از حیث مقام رسمی آنان.
  2. مهر یا تمبر یا علامت یکی از شرکت ها یا موسسات یا ادارات دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی.
  3. احکام دادگاه یا اسناد یا حواله های صادره از خزانه دولتی.
  4. منگنه یا علامتی که برای تعیین عیار طلا یا نقره به کار می رود. اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی نظیر برات های قبول شده ، از طرف بانک ها یا چک های صادره از طرف بانک ها و سایر اسناد تعهد آور بانکی.

نکته : هر کس عمدا و بدون داشتن مستندات و مجوز رسمی داخلی و بین المللی و به منظور القای شبهه در کیفیت تولیدات و خدمات از نام و علایم استاندارد ملی یا بین المللی استفاده نماید به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم می شود.

وکیل جعل در مشهد

انواع جعل و مجازات جعل

در یک تقسیم بندی کلی انواع جعل شامل جعل مادی و جعل معنوی می باشد.

 

جعل مادی

همان جعل عرف و شناخته شده است. جعل امضا، جعل مهر، جعل سند و غیره.

 

جعل معنوی (جعل مفادی)

تعریف جعل معنوی طبق ماده 534 قانون مجازات اسلامی:

“هر یک از کارکنان ادارات دولتی و مراجع قضائی و مامورین بخدمات عمومی که در تحریر نوشته‌ها و قراردادهای راجع به وظایفشان ‌مرتکب جعل و تزویر شوند اعم از اینکه موضوع یا مضمون آن را تغییر دهند یا گفته و نوشته یکی از مقامات رسمی، مهر یا تقریریات یکی از طرفین را ‌تحریف کنند یا امر باطلی را صحیح یا صحیحی را باطل یا چیزی را که بدان اقرار نشده است اقرار شده جلوه دهند علاوه بر مجازات‌های اداری و جبران ‌خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.”

 

جعل مهر و جعل امضا

  • جعل امضای اشخاص دیگر به تنهایی جرم نیست.
  • جعل مهر و یا حتی ساختن مهر دیگران نیز جرم است حتی اگر از آن استفاده نشود.
  • مجازات جعل مهر یا امضای مقام رهبری و روسای قوای سه گاه 3 تا 15 سال حبس می باشد.
  • مجازات جعل مهر یا امضای مقامات و یا علامت شرکت ها و ادارات دولتی 1 تا 10 سال حبس می باشد.
  • مجازات جعل مهر یا منگنه یا علامت ادارات عمومی غیردولتی مثل شهرداری 6 ماه تا 3 سال حبس به علاوه جریمه نقدی برای جبران خسارت می باشد.
  • مجازات جعل مهر یا منگنه یا علامت شرکت های غیردولتی 3 ماه تا 2 سال حبس و جبران خسارت می باشد.

 

جعل اسکناس

جعل اسکناس یک جرم کیفری است. مجازات جعل اسکناس یک تا 10 سال حبس است. اگر جعل اسکناس با هدف ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور انجام شود مجازات سنگین تری خواهد داشت و مجازات آن 5 تا 20 سال حبس می باشد.

در قانون مجازات اسلامی:
برای جعل اسکناس مجازات های سنگینی در نظر گرفته است و آن را جزء جعل مشدد جرم انگاری کرده است. برای جعل اسکناس که یک جرم محسوب می شود سه قانون وجود دارد اولین قانون در ارتباط با این موضوع در سال ۱۳۶۸ قانون تشدید مجازات ، افراد جاعل اسکناس و وارد کنندگان مصرف کنندگان اسکناس است.در قانون : علاوه بر اینکه اسکناس رایج در کشور جعل آن جرم شناخه شده است ،هم چنین توزیع و مصرف آن هم جرم بوده و مجازات دارد.

 

جعل مدرک دانشگاهی

یکی دیگر از انواع جعل جعل مدرک دانشگاهی است. مجازات جعل مدرک دانشگاهی حبس از یک تا سه سال است. اگر جرم جعل مدرک دانشگاهی توسط کارمند دولت صورت بگیرد مجازات سنگین تری در پی دارد و به حداکثر مجازات محکوم می شود.

 

شرایط تحقق جرم جعل

  1. جعل باید مربوط به سند، نوشته، مهر و سایر مواردی باشد که در قانون آمده است.
  2. جعل اسناد جعلی جعل محسوب نمی شود.
  3. جعل اسناد کپی جعل محسوب نمی شود.
  4. مورد جعل شده باید باعث اشتباه افراد عادی شده و تشخیص جعل بودن آن با چشم غیر مسلح امکانپذیر نباشد.
  5. جعل باید با قصد تقلب و ضرر رساندن به دیگران انجام شود.

 

تفاوت جرم جعل و کلاهبرداری

در مطلب وکیل کلاهبرداری در مشهد درباره جرم کلاهبرداری توضیح دادیم. حال اگر کلاهبرداری با جعل همراه شود شخص فقط به جرم کلاهبرداری محکوم می شود. زیرا هدف کلاهبرداری است. قصد فرد از جعل فریب دیگران و تصاحب مال آن ها می باشد.

 

چند نکته در رابطه با جرم جعل

  • آیا فردی که به جرم جعل محکوم می شود برایش سوء سابقه ایجاد می گردد؟

– خیر مگراینکه محکومیت به جرم جعل توسط کارمند دولت و نسبت به اسناد مهم صورت بگیرد.

  • اثبات جرم جعل چگونه است؟

برای اثبات جرم جعل نیاز به اقرار متهم، اظهارات شهود و یا نظر کارشناس رسمی دادگستری می باشد.

  • جعل چنانچه نسبت به اسناد عادی و توسط افراد عادی انجام شود قابل گذشت است در غیر این صورت غیر قابل گذشت است.
  • مجازات جعل حکم دادگاه ها حبس از یک تا ده سال می باشد.
  • حکم اعدام برای جعل اسکناس. 

در صورتی که مجرم یکی از افراد یک باند باشد یا با نظام جمهوری اسلامی قصد مبارزه داشته باشد به اعدام محکوم می شود. کسی که عمدا و از روی آگاهی کامل اسکناس جعلی را به کشور وارد کند به عنوان مفسد شناخته می شود و به اعدام محکوم می شود مگر اینکه از افراد یک باند نباشد یا با نظام مشکل نداشته باشد و در دادگاه مشخص شود که فریب خورده و از روی عمد نبوده است.

 

در صورت نیاز به وکیل جعل در مشهد پاسخگوی شما هستیم، با ما تماس بگیرید

مطالب مرتبط

مجازات ضرب و شتم

قانون ضرب و شتم در جمهوری اسلامی ایران در جمهوری اسلامی ایران، ضرب و شتم تحت عناوین مختلفی در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است.

ادامه مطلب ...

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد