وکیل تصرف عدوانی در مشهد

تصرف عدوانی به معنی مالکیت زورزورانه می باشد. به این معنی که شخصی اموال غیر منقول (اموال غیرقابل حمل) مانند خانه و زمین شخص دیگر را تصاحب کرده باشد. در این صورت برای رفع تصرف عدوانی باید از او شکایت کرد. وظیفه وکیل تصرف عدوانی در مشهد رسیدگی به چنین دعاوی است. در دعاوی تصرف عدوانی مسئله زمان بسیار مهم است. همچنین هرگونه اشتباه ضررهای هنگفتی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل یک وکیل مجرب تصرف عدوانی می تواند کمک شایانی به شما نماید. اگر به دنبال وکیل خوب و حرفه ای برای جرم تصرف عدوانی هستید با شماره وکیل مشهد و یا شماره های موسسه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

 

بهترین وکیل دعاوی تصرف عدوانی در مشهد

برای انتخاب بهترین وکیل تصرف عدوانی برخی شرایط را مد نظر قرار دهید مانند تجربه بالا، تخصص در زمینه مربوطه، نفوذ قانونی بالا، آگاهی از علم روز و قوانین جدید، صداقت و تعهد و …

آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد دارای سابقه درخشان در رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری در مشهد است. در صورت نیاز به وکیل ملکی در مشهد که تجربه رسیدگی به دعاوی تصرف عدوانی داشته باشد با ایشان تماس بگیرید.

اطلاعات تماس

09151186862
37602838
[email protected]
دفتر مرکزی: مشهد – بلوار سجاد . بزرگمهر شمالی 3 – پلاک27 – طبقه2–واحد 5 ( موسسه ی طلیعه داران عدالت)

 

تصرف عدوانی چیست؟

تصرف عدوانی جزو جرایم علیه اموال و مالکیت می باشد. که هم در حقوق کیفری و هم در حقوق مدنی آمده است که در این مقاله تصرف عدوانی از لحاظ کیفری مورد بحث قرار می گیرد. تصرف در لغت به معنای سلطه و تصرف فرد. به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر مال خاصی می باشد. و در اصطلاح به معنای خارج شدن مال از دست مالکش بدون رضایت مالک و مجوز قانونی است. برای سرعت بیشتر در رسیدگی به پرونده بهتر است .از وکیل کیفری در مشهد کمک بگیرید.

 

تعریف تصرف عدوانی طبق مادهٔ ۱۵۸ قانون آئین دادرسی:

“دعوای تصرف عدوانی عبارت است از ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعادهٔ تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌نماید.”

 

تعریف شاکی و مشتکی عنه

در ابتدا به تعریف مختصری از شاکی و مشتکی عنه خواهیم پرداخت:شاکی یا بزه دیده مطابق تعریف آیین دادرسی کیفری شخصی است که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان میگردد. و چنانچه تعقیب مرتکب را درخواست نماید شاکی و هرگاه جبران ضرر و زیان وارده را مطالبه کند مدعی خصوصی نامیده می شود. در مقابل به کسی که عنوان مجرمانه به او نسبت داده شده تا زمانی که حکم مجرمیت صادر نشده متهم می گویند. پس از صدور قرار مجرمیت مجرم خواهد بود که پس از صدور حکم محکومیت محکوم علیه یا مشتکی عنه خوانده می شود.

 

شرایط تصرف عدوانی کیفری 

 

1- سبق تصرف خواهان:

به این معنی که شخص خواهان باید ثابت کند که قبلا از این ملک یا زمین استفاده می کرده یا مالک آن بوده است. تصرف یا استفاده خواهان باید مستمر، مستقر، علنی و عرفی باشد. دیگران باید این نکته را تایید کنند که شخص خوانده قبلا از این مال استفاده می کرده یا مالک آن بوده است.

 

2- عدم سبق تصرف خوانده:

خوانده دعوی تصرف باید حتما پس از خواهان در مال تصرف داشته و از ان استفاده کند و هرگونه تصرف قبلی خوانده بر مال غیرمنقول مانع صدور حکم بر رفع تصرف عدوانی است.

 

3- عدوانی بودن تصرف خوانده:

عدوانی به معنای غیرقانونی و بدون رضایت می باشد. می توان عبارت زورزورانه را برای آن به کار برد.

 

ارکان تصرف عدوانی

تصرف عدوانی هم مانند سایر جرایم دارای سه رکن قانونی و مادی و معنوی است که تا زمانی که ارکان دعوای تصرف عدوانی اثبات نشود امکان صدور حکم وجود ندارد.

 

1- عنصر قانونی ( ماده قانونی تصرف عدوانی )

بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی : هرگاه به وسیله ی صحنه سازی از قبیل پی کنی و دیوار کشی و تغییر حد فاصل و امحای مرز و کرت بندی و نهر کشی و حفر چاه و ….به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی و جنگلها و مراتع ملی شده و کوهستانها و باغ ها و منابع آب و پارک های ملی و تاسیسات کشاورزی و دامداری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکت های وابسته به دولت و شهرداریها یا اوقاف و محبوسات.

هر چه که به مصرف عام المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف با ذی حق معرفی کردن خود یا دیگری مبادرت نماید یا بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذیصلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یکسال حبس محکوم می شود.

 

مطابق رای وحدت رویه شماره672هیئت عمومی دیوان عالی کشور:

خلع ید از اموال غیر منقول فرع بر مالکیت است بنابراین طرح دعوای خلع ید از زمین قبل از احراز و اثبات مالکیت قابل شنیدن نیست .و بر اساس نظریه مشورتی شماره4786\7 اداره حقوقی قوه قضاییه : رسیدگی و اتخاذ تصمیم به شکایت تصرف عدوانی بر اساس ماده690 قانون مجازات اسلامی موکول به احراز مالکیت شاکی است و همین مقررات در خصوص جرایم ایجاد مزاحمت یا ممانعت ازحق نیز جاری است.

 

2- عنصر مادی ( شرایط محقق شدن تصرف عدوانی )

عنصر مادی در هر جرم نمای ظاهری ان جرم است که ناشی از انجام یا عدم انجام یک عمل و حالتی است که فاعل دارد.با توجه به ماده 690قانون مجازات اسلامی که در بالا ذکر گردید زمانی جرم تصرف تحقق می یابد که عناصر زیر وجود داشته باشد.

1- تصرف

2- ذی حق معرفی کردن خود یا دیگری

3- تخریب محیط زیست

4- تجاوز و تصرف عدوانی

 

3- عنصر معنوی ( قصد و نیت در جرم تصرف عدوانی )

جرم تصرف عدوانی از جرایم عمدی است که شامل عناصر زیر می باشد:علم مرتکب جرم به ماهیت غیر قانونی بودن عمل ارتکابی که این مورد در صورتی که مرتکب جهل به موضوع داشته باشد رافع مسئولیت کیفری خواهد بود . قصد رسیدن به نتیجه در نظر مجرم باشد اقدام مرتکب به عملیات اجرایی

 

شرایط تحقق و اثبات جرم تصرف عدوانی

قانونگذار وجود شرایطی را برای جرم دانستن و احراز محکومیت مرتکب ضروری دانسته که به بیان آن میپردازیم.

 

الف) مرتکب جرم

هر شخص حقیقی میتواند مرتکب جرم باشد و هیچ ویژگی خاصی برای این فرد در نظر گرفته نشده است.

 

ب) موضوع جرم

به همه مصادیق مال غیر منقول موضوع جرم میگویند مانند اراضی زراعی

ماده 690قانون مجازات اسلامی اشاره به اموال غیر منقول دارد و اموال منقول را مورد حمایت قرار نداده و اما در ماده یک قانون اصلاح قانون جلو گیری از تصرف عدوانی مصوب1352چنین آمده است:در هر مورد که کسی برای خارج کردن مال منقول از مامورین شهرداری و ژاندارمری به هریک در حوزه ی استحفاظی خود موظفند به درخواست شاکی از مزاحمت و اقداماتی که برای تصرف عدوانی می شود جلوگیری نمایند اگر چه عمل مزبور به استناد ادعای حقی نسبت به آن باشد.بر اساس بند بالا اینگونه میتوان نتیجه گرفت که قانون اصلاح قانون جلوگیری از تصرف عدوانی ناظر به نحوه جلوگیری از تصرف عدوانی است.

اما ماده 690 قانون مجازات اسلامی بیانگر این است که جرم شناخته شده و قابل مجازات است.

 

ج) لزوم تعلق مال به غیر:

مالی مشمول جرم تصرف عدوانی قرار میگیرد که متعلق به دیگری باشد و شامل مال خود شخص متصرف نمیشود.

 

 

مراحل رسیدگی به جرم تصرف عدوانی در مشهد

ضرورت ایجاب می کند که در دعاویی مانند تصرف عدوانی در سریع ترین زمان رسیدگی شود و حکم مناسب صادر شود .به همین دلیل رسیدگی خارج از نوبت انجام می شود.از آنجایی که از زمان درخواست تا زمان صدور حکم قطعی زمان زیادی سپری می شود برای اینکه از پیشرفت عملیات اجرایی فرد متصرف جلوگیری شود در تبصره ماده 690قانون مجازات اسلامی به دادرس دادگاه این اختیار داده شده که دستور توقف عملیات اجرایی را تا زمان صدور حکم قطعی صادر نماید.

 

مجازات جرم تصرف عدوانی

مجازات مجرم در این دعاوی از وظایف دادگاه می باشد که مجازاتی که قانونگذار برای آن در نظر گرفته یک ماه تا یکسال حبس برای متجاوز می باشد. و همچنین قلع و قمع بنا که این مورد تنها با درخواست شاکی قابل اجرا می باشد.دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم تصرف عدوانی در اموال منقول دادگاه کیفری 2 می باشد و در خصوص اموال غیر منقول دادگاهی است که جرم در آن واقع شده است.

 

روش شکایت تصرف عدوانی در مشهد

ابتدا باید اعلام شکایت نمود که نیازی به مکتوب بودن آن نیست.البته در رویه عملی یک فرم از پیش طراحی شده به شاکی تحویل داده می شود که وی باید روی همان برگه موضوع شکایت خود را توضیح دهد.

 

ماده 69 قانون آیین دادرسی کیفری مقرر می دارد:

دادستان موظف است شکایت کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول کند .شکایت شفاهی در صورت مجلس قید و به امضا اثر انگشت شاکی می رسد .هرگاه شاکی سواد نداشته باشد مراتب در صورت مجلس قید و انطباق شکایت با مندرجات صورت مجلس تصدیق میشود.حتی ایام تعطیل و شب بودن مانع طرح شکایت نیست.

 

مدارک لازم جهت شکایت تصرف عدوانی

  • کارشناسی
  • شهادت شهود
  • اقرار مرتکب
  • تامین دلیل
  • قرار معاینه محل
  • گزارش ضابطین انتظامی و در نهایت علم قاضی

 

نمونه دادخواست تصرف عدوانی

 

مشخصات طرفین نام نام خانوادگى نام پدر شغل محل اقامت

شهر – خیابان -کوچه –  شماره –پلاک

خواهان
خوانده
وکیل
تعیین خواسته وبهای آن 1.      تقاضای رفع تصرف و قلع و قمع بنا( خرابی آنچه ساخته شده ) و اشجار مقوم به …….. ریال

2.      اجرت المثل ایام تصرف مقوم به ……. ریال

3.       به انضمام کلیه خسارات قانونی

4.       تقاضای صدور دستور موقت

دلایل ومنضمات دادخواست 1.      کپی مصدق سند مالکیت،

2.      معاینه محل و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس

 ریاست محترم دادکاه عمومی شعبه ….

 با سلام

به موجب سند مالکیت شماره ……………………..  پلاک ثبتی ………….. بخش ………….. واقع در …………………………. متعلق به اینجانب می باشد نظر به اینکه خوانده بدون اذن و اجازه اینجانب پلاک ثبتی مذکور را در تصرف غاصبانه خود گرفته و با وصف مراجعات مکرر از رفع تصرف عدوانی خود و تحویل آن به اینجانب امتناع می نماید فلذا با تقدیم این دادخواست مستنداً به مواد ۳۰۸ و ۳۱۱ قانون مدنی صدور حکم به رفع تصرف عدوانی و قلع و قمع بنا ی بدون مجوز خوانده و اجرت المثل ایام تصرف از تارخ ………….. لغایت صدور حکم به میزان ……… ریال به انضمام کلیه خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی و حق الزحمه کارشناس مورد استدعاست

محل امضاء 

 

تصرف عدوانی در ملک مشاع

مال مشاع به مالی گفته می شود که مالکیت آن متعلق به بیش از یک نفر است. از آنجایی که تمام مال مشاع در اختیار یک فرد نیست، در اموال مشاع تصرف یکی از شرکا در مال می تواند در حکم تصرف عدوانی باشد.

در صورت نیاز با وکیل تفکیک سند در مشهد تماس بگیرید.

 

مجازات تصرف عدوانی

برابر ماده 690 قانون مجازات اسلامی هر فردی که  اقدام به هر نوع تصرف عدوانی و یا مزاحمت  ویا ممانعت از حق  نماید به مجازات 1 ماه تا یک سال حبس محکوم می شود و دادگاه موظف به رفع تصرف یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق می باشد. از طرفی فردی  که مالی را بعنوان عاریه و یا به ودیعه و ….در دست داشته  و منکر آن گردد، از تاریخ انکار در حکم غاصب است( ماده 310 قانون مدنی )

 

تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

 

تصرف عدوانی کیفری

در تصرف عدوانی کیفری لازم است فردی که شکایت را طرح میکند باید حتما مالک باشد و سند مالکیت ارائه کند. احراز سوء نیت در تصرف عدوانی کیفری لازم است

 

تصرف عدوانی حقوقی

در تصرف عدوانی حقوقی تصرف خواهان کافی است حتی اگر مالک نباشد. سوء نیت در تصرف عدوانی حقوقی شرط نیست.

در واقع قانونگذار در دعوای حقوقی رفع تصرف عدوانی، این حق را برای متصرف قائل شده است که بی نیاز از ثابت کردن مالکیت خود و فقط با ثابت کردن تصرف پیشین خود، دادخواست خود را تقدیم دادگاه بنماید. در چنین شرایطی دادگاه بدون نوبت و بدون انجام تشریفات دادرسی به موضوع رسیدگی کرده و تصمیم لازم را می گیرد. نکته ی قابل توجه این است که در دعوای رفع تصرف عدوانی ملاک مشروع بودن یا نبودن تصرف خواهان نمی باشد.

 

تفاوت دعوای تصرف عدوانی و دعوای خلع ید

تصرف عدوانی فقط مربوط به اموال غیر منقول می باشد. دعوای خلع ید، هم اموال منقول و هم غیرمنقول را شامل می‌شود.

 

هزینه وکیل برای تصرف عدوانی

هزینه شکایت تصرف عدوانی ( هزینه دادرسی )

مطابق بندهای 4 و 17 ماده 3 قانون وصول برخی از در آمدهای دولت و مصرف ان در موارد معین شاکی باید از بابت شکایت خود و تصدیق اوراق پیوستی شکواییه هزینه پرداخت نماید که به صورت الحاق تمبر 50000 ریال می باشد که با مراجعه به واحد تمبر دادسرای صالحه این هزینه را پرداخت میکند

میزان دستمزد وکیل با توجه به موارد زیر تعیین می شود:

  • نوع پرونده
  • میزان پیچیدگی پرونده
  • سوابق و تخصص وکیل تصرف عدوانی در مشهد

 

مرجع رسیدگی به تصرف عدوانی

در مورد شکایت کیفری، دادسرا و دادگاه کیفری 2، محل وقوع مال غیرمنقول، صالح به رسیدگی می باشد.

و در مورد دادخواست حقوقی رفع تصرف عدوانی، دادگاه حقوقی محلی که مال در آنجا قرار دارد، صالح به رسیدگی است نه شورای حل اختلاف.

 

مهلت شکایت تصرف عدوانی

محدودیت مقید در قانون اصلاح جلوگیری از تصرف عدوانی سال ۱۳۵۲ وجود ندارد و اعمال هر کدام از قوانین به نحوه شکایت شاکی مرتبط است. اگر شاکی دعوی تصرف عدوانی را با درخواست تعقیب کیفری نیاورده باشد بر اساس قانون سال ۱۳۵۲ عمل می کنند و چنانچه همراه با درخواست تعقیب کیفری آورده باشد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی مورد اجرا قرار می گیرد.

مطالب مرتبط

مجازات ضرب و شتم

قانون ضرب و شتم در جمهوری اسلامی ایران در جمهوری اسلامی ایران، ضرب و شتم تحت عناوین مختلفی در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است.

ادامه مطلب ...

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد