حبس تعلیقی و حبس تعزیری

در این نوشته درباره تعریف حبس تعلیقی و حبس تعزیری توضیحاتی را ارائه خواهیم داد. در صورت نیاز به وکیل در خصوص مجازات حبس تعلیقی یا تعزیری در مشهد با ما تماس بگیرید.تعلیق به معنی معلق نگاه داشتن است. در فرهنگ فارسی معین آمده است تعلیق یعنی انجام نشدن کاری یا بلاتکلیف ماندن امری بدون مشخص بودن زمان قطعی انجام یافتن آن. تعزیر به مجازاتی گفته می شود که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست. در ادامه توضیحات بیشتری ارائه شده است.

 

حبس تعلیقی و تعزیری چیست

یکی از مجازات هایی که برای مرتکبین جرایم مختلف در نظر گرفته می شود حبس یا زندان است. دو نوع حبس تعلیقی و تعزیری در قانون تعریف شده است. اما ببینیم حبس تعلیقی و تعزیری به چه معناست و این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند. همچنین به برخی سوالات در این رابطه پاسخ خواهیم داد.

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد آماده پاسخگویی به سوالات شما و قبول وکالت در این زمینه می باشد. کافی است تماس بگیرید. آقای علی ابراهیم مهر را می توان بهترین وکیل اثبات دعوی مشهد در زمینه رسیدگی به انواع جرایم دانست. در صورت نیاز به وکیل کیفری در مشهد، وکیل حقوقی در مشهد، وکیل خانواده در مشهد و … کافی است با ایشان تماس بگیرید. مشاوره رایگان در حد یک دقیقه به شما ارائه خواهد شد.

 

حبس تعلیقی چیست؟

حبس تعلیقی به این معناست که اگر مجرمی که به حبس تعزیری درجه سه تا هشت محکوم شده است در مدت زمان معین اقدام به عمل مجرمانه دیگری ننماید می توان از مجازات او چشم پوشی کرد. در غیر این صورت و اگر مرتکب جرم حدیدی شود هم مجازات حبس تعلیق شده و هم مجازات جرم جدید در مورد او اجرا می شود.حبس تعزیری 8 درجه دارد که هرچه درجه بالاتر می رود مجازات کمتر خواهد بود. در مورد حبس تعزیری درجه 3 تا 8 قاضی می تواند دستور به حبس تعلیقی بدهد. در شرایطی قاضی می تواند در مورد حبس های تعذیری درجه سه تا هشت ، حکم به حبس تعلیقی دهد به این معنا که اگر مجرم در زمان معینی جرمی مرتکب نشود محکومیت در مورد او اجرا نخواهد شد و بالعکس اگر در زمان تعیین شده مرتکب جرم شود هم مجازات حبس معلق در مورد او اجرا می شود و هم مجازات جرم جدیدی که مرتکب شده است.

 

تعویق حبس برای چه مدتی امکان پذیر است؟

در صورتی که قاضی تشخیص به حبس تعلیقی دهد می تواند اجرای همه یا بخشی از مجازات مجرم را از 1 تا 5 سال به تعویق بیاندازد. به عنوان مثال مجرمی به 5 سال حبس محکوم شده اما این حبس تعلیقی است. یعنی قاضی به او فرصت می دهد در مدت معین مرتکب جرم نشود تا محکومیت او لغو شود. همچنین دادستان يا قاضي اجراي احکام كيفري و یا خود محکوم این اختیار را دارد که پس از اینکه یک سوم مجازات اجرا شد تقاضای تعلیق نماید.

 

فواید حبس تعلیقی

  • کمک به اصلاح مجرمان
  • کمک به بازگشت آن ها به اجتماع
  • کاهش جمعیت زندان ها
  • پیشگیری از تاثیرات مخرب محیط زندان بر مجرم

 

حبس تعلیقی به چه کسانی تعلق میگیرد؟

طبق ماده 40 قانون مجازات اسلامی در صورتی که شرایط زیر مهیا باشد قاضی می تواند اجرای مجازات مجرم را معلق کند:

1.  وجود جهات تخفیف که شامل موارد زیر است:
  • گذشت شاكی یا مدعی خصوصی
  • همكاری مؤثر متهم در شناسایی شركا یا معاونان ، تحصیل ادله یا كشف اموال و اشیاء حاصله از جرم یا به كار رفته برای ارتكاب آن
  • اوضاع و احوال خاص مؤثر در ارتكاب جرم ، از قبیل رفتار یا گفتار تحریك آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتكاب جرم
  • اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار مؤثر وی درحین تحقیق و رسیدگی
  • ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل كهولت یا بیماری
  • كوشش متهم به منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن
  • خفیف بودن زیان وارده به بزه دیده یا نتایج زیانبار جرم
  • مداخله ضعیف شریك یا معاون در وقوع جرم “
2. پیش بینی این که مجرم اصلاح می شود
3. مجرم ضرر و زیان وارده را جبران نماید و یا برای جبران ان ترتیباتی فراهم آورد
4. مجرم سابقه کیفری موثر نداشته باشد

جرایم غیر قابل تعلیق و تعویق

طبق ماده 47 قانون مجازات اسلامی صدور حکم و اجرای مجازات در مورد جرائم زیر قابل تعلیق و تعویق نیست:

  1. جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، خرابکاری در تاسسیسات آب، برق، گاز، نفت و مخابرات
  2. جرائم سازمان یافته، سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار، آدم ربایی و اسید پاشی.
  3. قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت با چاقو یا هر نوع اسلحه ی دیگ ، جرائم علیه عفت عمومی، تشکیل یا اداره مراکز فساد و فحشا.
  4. قاچاق عمده مواد مخدر یا روانگردان، مشروبات الکلی و سلاح و مهمات و قاچاق انسان.
  5. تعذیر بدل از قصاص نفس، معاونت در قتل عمدی، محاربه و افساد فی الارض. در این موارد بهتر است با وکیل قتل در مشهد صحبت کنید.
  6. جرائم اقتصادی با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون ریال.

 

حبس تعزیری چیست؟

حبس تعزیری حبسى است که در اختیار حاکم است.حبس تعزیری برای جرایمی اجرا می شود که طبق احکام شرعی مجازات معینی برای آن در نظر گرفته نشده است اما ریشه این جرایم شرعی است. حبس‌ تعزیزی قابل خرید و  فروش و معاوضه نیستند. نکته متفاوتی که در مورد مجازات و حبس تعزیری وجود دارد این است که میزان مجازات تعزیری در قانون مشخص شده و قاضی می تواند با توجه به انگیزه، سوء پیشینه و شخصیت مرتکب جرم میزان مجازات تعزیری را تعیین نماید.

تعزیر یکی از انواع مجازات است که در قانون تعریف شده. 4 نوع مجازات حد (برای جرایمی مانند زنا، شرابخواری، …)، قصاص (برای جرایمی مانند قتل عمد، نقص عضو، …)، دیه (برای جرایمی مانند قتل شبه عمد، آسیب به اعضا و حواس بدن) و تعزیر (جرایمی که در شرع برای آن‌ها حد معین نشده است.) وجود دارد. همان طور که در بالا نیز ذکر شد حبس تعزیری به هشت درجه تقسیم می شود. حبس تعزیری درجه 1 مربوط به جرایم سنگین و حبس تعزیری درجه 8 مربوط به جرایم سبک می باشد.

 

انواع تعزیر:

  • حبس
  • جزای نقدی
  • شلاق
  • محرومیت از حقوق اجتماعی

 

نکات مربوط به حبس تعلیقی و تعزیری

  • امکان صدور تعلیق حکم و مجازات در مورد جرائم حدی و دیه یا قصاص وجود ندارد.
  • در حکم تعلیقی تنها جنبه عمومی مجازات مجرم به تعویق می افتد و به حالت تعلیق در می آید. و جنبه خصوصی مجازات مانند خسارت یا دیه مشمول آین حکم نمی شود.
  • اگر مجرم در زمانی که برای او تعیین شده که از یک تا پنج سال متفاوت است مرتکب جرم نشود نه تنها مجازات او اجرا نمی شود بلکه سوء سابقه نیز برای او در نظر گرفته نمی شود.
  • مجازات های تعزیری باید مادون حدود، یعنی کمتر از مجازات های حدی باشند.
  • تعلیق مجازات یکی از موارد تخفیف مجازات می باشد و اگر دادگاه در رای صادره تصریح در تعلیقی بودن مجازات ننموده باشد در صورت قطعیت رای توسط اجرای احکام رای به مرحله اجرا در خواهد آمد.
  • مجازات ها قابل خریدن نیستند .اما تبدیل مجازات حبس به جزای نقدی ممکن است و آن هم از موارد تخفیف مجازات می باشد.

مطالب مرتبط

مجازات ضرب و شتم

قانون ضرب و شتم در جمهوری اسلامی ایران در جمهوری اسلامی ایران، ضرب و شتم تحت عناوین مختلفی در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است.

ادامه مطلب ...

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد