بهترین وکیل اثبات دعوی در مشهد | کیفری و حقوقی

بهترین وکیل اثبات دعوی در مشهد | کیفری و حقوقی

رمز موفقیت در دعاوی کیفری و حقوقی این است که بتوان ادعای خود را اثبات کرد. در قانون اساسی کشورمان برای اثبات دعاوی ادله مشخصی تعریف شده که برحسب مورد می تواند متفاوت باشد. در ادامه شما را با بهترین وکیل اثبات دعوی در مشهد معرفی می کنیم و شما را با راه های اثبات دعوی مانند، اثبات دعوی با سوگند، اثبات دعوی با شهادت شهود آشنا می کنیم. با توجه به ریزه کاری ها و قوانین متفاوتی که در این باره وجود دارد بهتر است وکیل اثبات دعوی مشهد راهنمای شما باشد. برای طرح پرسش های خود با ما تماس بگیرید.

 

وکیل اثبات دعوی در مشهد در امور کیفری و حقوقی

هرگاه کسی نسبت به دیگری دعوایی را مطرح کند این امر تاقبل ازاثبات یک ادعا می باشد که مدعی باید آن را با دلایلی که دارد اثبات نماید تابتواند رای به نفع خویش بگیرد. ادله ی اثبات دعوی در امور کیفری وحقوقی در مواردی با یکدیگر مشابهت دارند و در برخی امور ادله ی آنها بای کدیگر متفاوت است. دراین مطلب به اختصار در مورد ادله ی هرکدام توضیح خواهیم داد. سوالات خود در این زمینه را می تواند از آقای علی ابراهیم مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد و بهترین وکیل اثبات دعوی در مشهد بپرسید.

اطلاعات تماس

09151186862
37602838
[email protected]
دفتر مرکزی: مشهد – بلوار سجاد . بزرگمهر شمالی 3 – پلاک27 – طبقه2–واحد 5 ( موسسه ی طلیعه داران عدالت)

 

ادله ی اثبات دعوی در امور حقوقی

دعاوی حقوقی دعاوی هستند که در دادگاه های عمومی مطرح می شوند و بیشتر مربوط به مسائل خسارت و جبران آن است. وکیل خوب در مشهد می تواند در اثبات دعاوی کیفری و حقوقی به شما کمک کند.

 

1 – اقرار: 

اقرار در امورحقوقی عبارت است از اینکه شخص اقرار کننده موضوعی را که به ضرر خودش و به نفع دیگری است بیان کند که در اینگونه موارد چون اقرار بالاترین دلیل است طرف مقابل دیگر نیازی به ارائه مدرک و دلیل ندارد.

 

2 – سند:

طبق قانون درماده ی 1284قانون مدنی: “سندعبارت است ازهرنوشته که درمقام اثبات دعوی یادفاع قابل استناد باشد.” بدین مفهوم سند نوشته ای است که این قابلیت را دارد که برای اثبات هرگونه دعوی احتمالی و یا دفاع از آن بکار گرفته شود. نسبت به سند ارائه شده می توان ادعای جعل یا انکار و تردید نمود.

همچنین بخوانید: وکیل اثبات نسب در مشهد

 

3 – شهادت:

شهادت طبق قانون بدین معناست که کسی یا کسانی را که دعوی را دیده اند برای آنچه دیده اند به دادگاه دعوت می شوند.ک ه برای هر دعوی قانون نصاب خاصی برای تعداد شهود درنظر گرفته است.

 

4 – سوگند:

سوگند یکی ازدلایل کم کاربرد برای اثبات دعوی می باشد که فرد مدعی باید خدا را گواه قرار دهد وب دین وسیله به دعوی خاتمه دهد. بنابر این هر زمان که مدعی دلایل کافی برای اثبات ادعای خود نداشته باشه و طرف مقابل هم ادعای وی را رد کند مدعی می تواند از طرف مقابل بخواهد که سوگند بخورد.

 

 5 – رجوع به کارشناس:

در مواردی که قاضی نتواند باتوجه به دلایل طرفین رای صادر کند یا اینکه طرفین دعوی درخواست امر به کارشناسی را بدهند قاضی دستور ارجاع به کارشناسی را صادر می کند تا کارشناس پس از بررسی تخصصی موضوع نظر خود را دراین باره بیان نماید.

 

6 – تحقیقات محلی:

در دعاوی حقوقی که یکی ازطرفین به اطلاعات اهل محل استناد کند دادگاه دستور تحقیقات محلی را صادر می نکد که با حضور درمحل وبررسی موضوع نظر خویش را بیان می کند.

 

ادله ی اثبات دعوی در امور کیفری

دعاوی کیفری دعاوی هستند که در نتیجه وقوع یک جرم مطرح می شوند و شاکی مجازات مجرم را درخواست می کند. دعاوی کیفری در ابتدا در دادسرا مطرح شده و پس ازصدور قرارجلب به دادرسی توسط بازپرس به دادگاه ارسال می شود. دلایلی که در امور کیفری مورد استناد قرار می گیرند عبارتند از:

 

1 – اقرار:

طبق قانون اقرار عبارت است از اخبار شخص به ارتکاب جرم ازجانب خوداست. بدین مفهوم فرد ارتکاب جرم ازجانب خود را اعلام می کند. لازم به ذکر است. اقرار به ارتکاب جرم قابل توکیل نیست. درامور کیفری نصاب لازم برای کلیه ی جرایم یک بار اقرار است مگر درزنا، لواط، تفخیف، مساحقه که 4مرتبه است و در شرب خمر، قوادی، قذف، سرقت 2 مرتبه است.

 

2 – شهادت:

شاهد عبارت است از اخبار شخصی غیر از طرفین دعوی به وقوع یا عدم وقوع جرم توسط متهم یا هر امر دیگری نزد مقام قضایی. درقانون شرایط لازم برای شهادت بیان شده است.

 

3 – سوگند:

عبارت است از گواه قرار دادن خداوند بر درستی گفتار اداء کننده سوگند. به موجب قانون حدود و تعزیرات با سوگند نفی یا اثبات نمی شوند.

 

4 – علم قاضی:

علم قاضی عبارت است ازیقین حاصل از مستندات بین درامری که نزد وی مطرح می شود و در مواردی که مستند حکم علم قاضی است وی موظف است قرانن و امارات بین مستند علم خود را به طور صریح در حکم قید کند.

 

5 – قسامه:

در امور کیفری در قتل هرگاه اولیای دم دلیلی علیه متهم نداشته باشند بایدسوگند یادکنند که در مورد قتل عمد 50 سوگند و در مورد شبه عمد 25 سوگند می باشد که این امر توسط بستگان اتفاق می افتد به این عمل قسامه می گویند.

 

6 – لعان:

اگر زوجی به همسر خویش نسبت زنا بدهد و دلیلی نیز در دست نداشته باشد لعان اتفاق می افتد. لعان 10سوگند می باشد که صیغه ی خاصی دارد که زوج و زوجه هرکدام 5 بار تشریفات ویژه را باید اداکند.

برای راهنمایی ومشاوره بیشتر درخصوص موضوع با شماره وکیل مشهد تماس بگیرید.

 

شرایط اثبات دعوی با شهادت شهود

یکی از راه های اثبات دعوی شهادت شهود می باشد. اما اثبات دعوی با شهادت شهود چه شرایطی دارد و برای اثبات چه دعاوی می توان از شهادت شهود استفاده نمود.

 

اثبات دعوی با شهادت دو مرد:

طبق ماده 230 قانون مدنی:

  • طلاق و انواع آن
  • رجوع در طلاق
  • دعاوی غیر مالی از قبیل مسلمان بودن، بلوغ، جرح و تعدیل، عفو از قصاص، وکالت و وصیت با گواهی دو مرد اثبات می شود.

 

اثبات دعاوی با شهادت دو مرد و یا یک مرد و دو زن:

طبق ماده 230 قانون آیین دادرسی مدنی:

  • دعاوی مالی مانند (دین ، ثمن مبیع ، معاملات ، وقف ، اجاره ، وصیت به نفع مدعی ، غصب ، جنایات خطایی و شبه عمد که موجب دیه است)
  • اصل نکاح

با شهادت دو مرد و یا یک مرد و دو زن قابل اثبات است. توجه کنید که شیوه اثبات نوع نکاح اعم از دائم و موقت مشمول این حکم نیست.

 

اثبات دعاوی با شهادت چهار زن، دو مرد، یا یک مرد و دو زنه

طبق ماده 230 قانون آیین دادرسی مدنی:

دعاوی که اطلاع بر آنها معمولا در اختیار زنان است مانند:

  • ولادت
  • رضاع
  • بکارت
  • عیوب درونی زنان

با گواهی چهار زن ، دو مرد ، یک مرد و دو زن اثبات می شوند.

 

اثبات دعاوی با شهادت و سوگند:

دعاوی قابل اثبات با ترکیبی از گواهی و سوگند شامل موارد ذیل است البته به شرطی که  برای خواهان امکان اقامه بینه شرعی نباشد:

  • دعاوي مالی و کلیه دعاوی مالی که به هر علت و سببی به ذمه تعلق می گیرد مانند قرض، ثمن معامله، مال الاجاره، دیه جنایات، مهریه، نفقه، ضمان به تلف یا اتلاف.
  • دعاوی که مقصود از آن مال است از قبیل بیع، صلح، اجازه، هبه، وصیت به نفع مدعی، جنایت خطایی و شبه عمد موجب دیه

ابتدا گواه واجد شرایط شهادت می دهد، سپس سوگند توسط خواهان ادا می شود.

 

اثبات دعوی با سوگند

یکی از ادله اثبات جرم یا بیگناهی مجرم سوگند و یا قسم می باشد. اما اثبات دعوی با سوگند چگونه است و چه شرایطی دارد.

2 نوع سوگند داریم سوگند عهدی و سوگند اثباتی یا قضایی: سوگند عهدی مانند سوگندی که رئیس جمهور یاد می کند و نسبت به اعمال آینده خود متعهد می شود. برای اثبات دعاوی از سوگند اثباتی استفاده می شود.

در سوگند قضایی یا اثباتی سوگند یادکننده خداوند را گواه قرار می دهد که آنچه ادعا می کند حقیقت است.درخواست سوگند را خواهان و یا خوانده ای می‌تواند مطرح کند که برای ادعای خود دلیلی ندارد و طرف مقابل ادعای او را انکار می کند.

 

انواع سوگند قضایی:

  • اتیان سوگند بتی یا سوگند قاطع دعوا: مدعی برای اثبات ادعای خود هیچ دلیل و مدرکی ندارد و از طرف مقابل می خواهدسوگند یاد کند تا دعوا فیصله پیدا کند.
  • سوگند تکمیلی: در دعاوی مالی یا آنچه که مقصود از آن مال است، چنانچه برای خواهان امکان اقامه‌ بینه‌ شرعی وجود نداشته باشد، او می‌تواند با معرفی یک شاهد مرد یا دو شاهد زن به ضمیمه‌ یک سوگند ادعای خود را ثابت کند.  این سوگند نیز مستلزم درخواست مدعی است و دادگاه باید پس از آن، هرگاه درخواست را موجه تشخیص دهد، قرار اتیان سوگند صادر کند.
  • سوگند استظهاری: در دعوا علیه متوفی، پس از ثابت شدن اصل حق، حاکم باید از مدعی بخواهد که بر بقای حق خود قسم یاد کند. دعاوی که مستند آنها سند رسمی است، از این قاعده مستثنا است. تفاوت بارز این قسم با سوگند بتّی و تکمیلی در این است که این سوگند مستلزم درخواست مدعی نیست.

 

بهترین وکیل در مشهد پاسخگوی سوالات حقوقی و کیفری شما در رابطه با اثبات دعوی است.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد