بارز ترین تفاوت میان وکیل پایه یک و وکیل پایه دو دادگستری چیست؟

بارز ترین تفاوت میان وکیل پایه یک و وکیل پایه دو

بارز ترین تفاوت میان وکیل پایه یک و وکیل پایه دو دادگستری چیست؟

در این مطلب با تشریح بارز ترین تفاوت میان وکیل پایه یک و وکیل پایه دو دادگستری همراه ما باشید. اکثرمردم زمانی که با مشکلات حقوقی دست و پنجه نرم می کنند و استرس و اضطراب ناشی از این مشکلات آنها را دچار سردرگمی می کند به این فکر می افتند که مشکل خود را با یک وکیل در میان بگذارند و در این میان چند گزینه مقابل آنهاست.مشاور حقوقی،وکیل پایه یک و یا وکیل پایه دو. اما تفاوت میان این عناوین چیست؟

 

مشاور حقوقی کیست؟

اولین گام  به منظور حل دعاوی حقوقی مراجعه به مشاوران  و کارشناسانان قانون است. در این بخش از مقاله می خواهیم به معرفی مشاوران حقوقی بپردازیم. مشاور حقوقی در حقیقت شخصی است که در یکی از مقاطع رشته تحصیلی حقوق فارغ التحصیل شده و در یکی از موسسات حقوقی دولتی یا خصوصی مشغول به کار است و یا با عقد قرارداد (توافقی) به عنوان مشاور حقوقی سایر شرکت ها و سازمان ها مشغول به فعالیت است. بارز ترین تفاوت میان وکیل پایه یک و وکیل پایه دو و مشاور حقوقی این است که برای وکالت نیاز به گذراندن آزمون وکالت و قبولی در آن و دریافت پروانه وکالت هست اما برای مشاوره حقوقی صرفا قرارداد با یک موسسه حقوقی کفایت می کند.

 

نکته مهم 1:مشاور حقوقی در صورت داشتن پروانه می‌تواند به‌عنوان وکیل در دعاوی حضور داشته باشد.

نکته مهم2:به افرادی که دارای مدرک کارشناسی و یا بالاتر در رشته حقوق هستند و توانایی مشاوره دادن دارند مشاور حقوقی می گویند اما الزاما مشاوره حقوقی، مشاوره قوه قضاییه نیست.مشاوران قوه قضاییه می بایست آزمون های مربوط به قوه قضاییه را با موفقیت پشت سر بگذارند، در صورتی که این الزام برای مشاوران حقوقی شرکتی یا سازمانی وجود ندارد.

 

بارز ترین تفاوت بین وکیل و مشاور حقوقی چیست؟

  • وکلا حتما و الزاما باید دارای پروانه وکالت باشند و این مستلزم قبولی آنها در آزمون های کتبی و شفاهی مربوطه است اما مشاور حقوقی نیازی به پروانه ندارد
  • وکلای دارای پروانه اشتغال نمی توانند در شرکت و سازمان ها به عنوان وکیل سازمانی استخدام شوند چرا که در چنین شرایطی باید پروانه خود را نزد مرجع مربوطه تودیع کنند ،این در حالی است که چنین محدودیتی برای مشاوران حقوقی وجود ندارد.
  • با توجه به اینکه برای مشاوران حقوقی امکان استخدام  رسمی وجود ندارد و آنعا صرفا به صورت توافقی با شرکت ها،ارگان ها و سارمان های مختلف قرارداد می بندند حقوق آنها به صورت ساعتی محاسبه می شود

 

وکیل کیست و چگونه به این مقام می رسد؟

طبق اصل 35 قانون اساسی در کلیه دعاوی یکی از حقوق اساسی هر کدام از طرفین دعوا این است که برای دفاع از خود از یک وکیل استفاده کنند و یا حتی اگر توانایی پرداخت حق و الزحمه وکیل برای آنها مقدور نبود خود داداگاه برای آنها وکیل تعیین می نماید. در همین چارچوب به شخصی که وکیل، وکالت او را به عهده می گیرد موکل می گویند.

حال در ادامه به توضیح این مسئله می پردازیم که چه کسی می تواند به درجه وکالت برسد؟ و یا منظور از وکیل پایه یک یا وکیل پایه دو چیست؟ بارز ترین تفاوت میان وکیل پایه یک و وکیل پایه دو چیست؟

 

معرفی وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری به شخصی گفته میشود در یکی از رشته های حقوق، فقه و یا مبانی اسلام در مقطع کارشناسی و یا بالاتر فارغ التحصیل شده و سپس در آزمون های مربوط به صدور پروانه وکالت (آزمون های وکالت سالی یک بار برگذار می شوند)  شرکت کرده و قبول شود.اما این پایان راه نیست. داوطلبرپس از از قبولی در آزمون وکلا ، می بایست به مدت 18 ماه در دوره های کار آموزی مربوط به وکلا شرکت کرده و پس از آن در آزمون پایان دوره کارورزی که به آن آازمون اختبار نیز میگویند و به صورت کتبی و شفاهی برگذار می شود شرکت کرده و نمره قبولی را اتخاذ نماید. و در پایان طی تشریفاتی در مراسم تحلیف وکلا حاضر شده و سوگند یاد کرده و در نهایت به عنوان وکیل پایه یک پذیرفته می شود.

 

معرفی وکیل پایه دو دادگستری

داوطلبینی که در آزمون اخذ پروانه وکالت قبول می شوند و دوره کارورزی  18 ماهه خود را طی می کنند تا قبل از قبولی در آزمون پایان دوره کارورزی اختبار به آنها وکیل پایه دو نیز گفته میشود.

 

بارز ترین تفاوت میان وکیل پایه یک و وکیل پایه دو در چیست؟

بارز ترین تفاوت میان وکیل پایه یک و وکیل پایه دو در قبولی آزمون کتبی و شفاهی اختبار است و به طبع آن وکلای پایه ۲ فقط حق شرکت در محاکم کیفری که به جرم‌های تعزیری مستوجب حبس کمتراز ۱۰ سال و شلاق و جزای نقدی و اقدامات تامینی منتجهش می‌شود را دارند و در محاکم حقوقی نیز چنانچه بازخواسته کمتر از ۵۰۰میلیون ریال باشد و یا خواسته غیر مالی مگر در دعاوی مربوط به اختلافات در اصل نکاح، اصل طلاق، اثبات و نفی نسب باشد، می‌توانند از حقوق موکل خود دفاع کنند اما وکیل پایه یک دادگستری در مشهد حق شرکت در تمامی محاکم اعم از حقوقی و کیفری و.. را دارند.

مطالب مرتبط

مجازات ضرب و شتم

قانون ضرب و شتم در جمهوری اسلامی ایران در جمهوری اسلامی ایران، ضرب و شتم تحت عناوین مختلفی در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است.

ادامه مطلب ...

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد