بهترین وکیل کیفری در مشهد 09151186862

وکیل کیفری در مشهد

در هر جامعه انسانی متاسفانه شاهد اعمال خلافکارانه مانند سرقت، کلاهبرداری، قتل عمد، قتل غیر عمد، خیانت در امانت، ایراد ضرب عمدی، ارتباط نامشروع، تجاوز به عنف تصرف عدوانی، فروش مال غیر، جعل، استفاده از سند مجعول و سایر عناوین مجرمانه هستیم که در قانون جرم شناخته می شوند و به آن ها جرایم کیفری می گویند. در ادامه به طور مفصل درباره حقوق کیفری، وظایف وکیل کیفری، بهترین وکیل کیفری در مشهد، تفاوت جرم کیفری و حقوقی و نحوه تنظیم شکواییه برای جرایم کیفری را توضیح خواهیم داد.

وکیل کیفری خوب در مشهد

برای مشاوره با وکیل کیفری در مشهد با شماره 09151186862 تماس بگیرید

 

وکیل کیفری در مشهد

حوزه مسائلی که دربرگیرنده موارد کیفری است بسیار گسترده است و برخورد قانونگذار با جرایم کیفیری بسیار سختگیرانه تر از جرایم حقوقی و مدنی است. یک وکیل کیفری خوب در مشهد باید تجربه کاری مرتبط در زمینه حقوق کیفری داشته باشد و دانش و تخصص کافی در این زمینه داشته باشد. از آنجایی در جرایم کیفری امکان توافق بین طرفین وجود ندارد زیرا مصالح اجتماعی در خطر است ضرورت وجود وکیل بیشتر احساس می شود. بنابراین برای طرح شکوائیه برای دعاوی کیفری در مشهد حتما از یک وکیل کیفری خوب در مشهد کمک بگیرید.

 

حقوق کیفری چیست و نقش وکیل کیفری در آن چیست؟

حقوق کیفری یا حقوق جزا، مجموعه‌ی قوانین و مقرراتی است که در جامعه برای پیشگیری از جرم، رسیدگی به جرائم پیش آمده و تعیین مجازات مناسب با آن، تصویب شده است.در واقع حقوق جزا رفتار مجرمانه را تعریف می‌کند و حد و مرزهای آن را مشخص می‌کند. راه و روش پیگیری و رسیدگی و اجرای مجازات هم در قسمت آیین دادرسی کیفری به صورت مفصل توضیح داده شده است.

در قانون جزا اصولی کلی وجود دارد که جامعه بر اساس آن رفتار می‌کند. یکی از مهم ترین اصل‌های قانون جزا این است که هر جرم انگاری و یا هر مجازاتی باید در قانون ذکر شده باشد. یکی دیگر از اصل‌های مهم این است که تعیین و اجرای مجازات، به صورت شخصی صورت می‌گیرد و فقط فرد مجرم مشمول مجازات می‌شود.

وکیل کیفری در مشهد

وکیل کیفری کیست و چه وظایفی دارد؟

یکی از حساس ترین و مهم ترین شاخه‌های حقوق، شاخه‌ی حقوق کیفری است. حیطه‌ی حقوق کیفری از این جهت بسیار مهم است که به طور مستقیم با جان، مال، آزادی و ناموس و …  افراد سر و کار دارد. به همین خاطر داشتن یک وکیل خبره و ماهر و با تجربه در این زمینه بسیار اهمیت دارد، چرا که با کوچک ترین اشتباه و سهل انگاری در روند پیگیری پرونده‌های کیفری، ممکن است اثرات و خسارات جبران ناپذیری به جا بماند.

وکیل کیفری، وکیلی است که در پرونده‌هایی که موضوع آن‌ها مثل سرقت، قتل، خیانت، کلاهبرداری، جعل و … است؛ به طور اختصاصی فعالیت می‌کند.

مجرم یا قربانی می‌توانند از همان اول که جرم اتفاق می‌افتد و تا زمانی که حکم مشخص و اجرا می‌شود؛ برای انجام کارهای مربوط به پرونده، از وکیل کیفری استفاده کنند و پیگیری و اقدامات مربوط به آن را به وکیل خود بسپارند.طبق ‌قانون آیین دادرسی کیفری طرفین پرونده در مرحله مقدماتی و اولیه، تنها می‌توانند یک وکیل کیفری داشته باشند؛ ولی در مراحل بعدی تا 2 وکیل هم مجاز است. فقط در موارد استثنایی داشتن حداکثر 4 وکیل هم امکان دارد.

 

ویژگی های یک وکیل کیفری خوب در مشهد

همانطور که گفتیم، پرونده‌های کیفری بسیار با اهمیت هستند و دفاع و رسیدگی به آن‌ها کار هر وکیلی نیست و نتیجه‌ی آن‌ها خیلی مهم است، به صورتی که گاه پای جان یک انسان در میان است. یک وکیل خوب و حرفه‌ای در زمینه کیفری در مشهد و هر جای دیگری اول از هر چیز باید در این حوزه تحصیلات تخصصی گذرانده باشه و به تمام تبصره‌ها و پیچ و خم‌های قوانین کیفری و دادرسی آن واقف باشد؛ تا بتواند در دوران وکالت خود بهترین اقدامات و دفاع را در زمان مناسب ارائه بدهد و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیری کند.

وکیل خوب کیفری مشهد

علاوه بر دانش بالای کیفری، تجربه و آگاهی از رویه قضایی موجود در دادسراهای کیفری کشور می‌تواند به موفق بودن یک وکیل در پرونده‌های کیفری کمک کند.برای انتخاب یک وکیل خوب مشهد برای پرونده‌های کیفری خود در مورد سابقه او و این که چه تعداد پرونده موفق داشته و روند کارش چجوری بوده است، تحقیق کنید. در مورد وکالت دعاوی کیفری مهم، هر چقدر هزینه کنید و وکیل مطمئن تر و با تجربه تری اختیار کنید، شانس موفقیت خود را در دعوا بالا برده‌اید.

همان طور که گفتیم دعاوی جزایی اهمیت خیلی زیادی دارند و کلا در طول مدت رسیدگی به پرونده‌ها زمان نقش مهمی دارد و وکیل باید با دقت در این مهلت‌ها به موقع اقدامات لازم را انجام بدهد، مخصوصاً در موضاعات کیفری این نکته اهمیتش بیشتر می‌شود.

 

لزوم آگاهی وکیل کیفری خوب در مشهد از علوم دیگر

از آن جایی که به غیر از جرایمی که در طی یک حادثه اتفاق می‌افتند و مجرم کاملا غیر عمدی مرتکب جرم شده است؛ اغلب مجرمانی که مرتکب جرم کیفری می‌شوند؛ طی یک جنون آنی یا مشکلات زمینه‌ای مرتکب جرم می‌شوند، وکیل کیفری برای این که بتواند عادلانه تر برخورد کند و به خوبی از موکل خود دفاع کند، بهتر است که از علوم دیگری مثل روانشناسی هم اطلاعات داشته باشد و با آگاهی به موکل خود کمک کند.دانستن این علم در مواردی که متهم و یا قربانی، کودک هستند و یا از اقشار خاص و آسیب دیده و ضعیف هستند، بسیار مهم و تأثیر گذار است. اطلاعات پزشکی قانونی، یکی از دانستنی‌هایی است که در بیشتر پرونده‌های کیفری می‌تواند به دفاع بهتر وکیل کمک کند.

علاوه بر پزشکی قانونی، مطالعه و تجربه در علوم دیگری مثل جعل و بازسازی صحنه و انگشت نگاری و … هم کار را برای وکیل راحت تر می‌کند. علاوه بر تمام این علوم تخصصی، وکیل خبره در امور کیفری مشهد؛ سعی می‌کند که هر روز اطلاعات خودش را در مورد مردم، اتفاقات، سیاست، اقتصاد و قوانین جدید و لایحه‌ها و مشکلات مردم بالا ببرد و کاملاً به روز و آگاه باشد؛ تا بتواند با دیگر وکلا رقابت کند.

بهنرین وکیل مشهد

رسیدگی به پرونده‌های کیفری در مشهد

در ابتدا باید گفت گه شکایت‌های کیفری در هر برگه‌ای که نوشته شوند برای مرج قضایی قابل قبول هستند و نیازی نیست حتماً در فرم مخصوص نوشته شوند. پروند‌های کیفری برای رسیدگی در ابتدا به دادسرا فرستاده می‌شوند و بعد از این که مراحل مقدماتی و تحقیقات تکمیل شد؛ به دادگاه صالح برای صدور حکم فرستاده می‌شوند.

در بیشتر پرونده‌های کیفری، به خاطر این که موضوعات آن به حیثیت جامعه آسیب می‌زند، حتی اگر شاکی خصوصی نداشته باشد و یا حتی اگر شاکی از شکایت خود صرف نظر کند؛ باز هم رسیدگی ادامه دارد.برای فراخواندن و دعوت کردن متهم به دادگاه برای روز رسیدگی، احضاریه فرستاده می‌شود. احضاریه مخصوص دعاوی کیفری است و جلسه رسیدگی تا جایی که بشود بدون حضور طرفین برگزار نمی‌شود، حتی ممکن است متهم را جلب کنند.

درست است که در دعاوی کیفری حضور وکیل و داشتن یک وکیل پایه یک دادگستری مشهد خوب بسیار اهمیت دارد؛ ولی بر عکس دعاوی حقوقی، نداشتن وکیل هم مانع رسیدگی نیست. ممکن است در شرایطی که نیاز به وکیل باشد و طرفین وکیل اختیار نکنند، خود دادگاه برایشان وکیل در نظر می‌گیرد.

 

وکیل کیفری در مشهد

 

حقوق جزا چیست:

حقوق جزا شاخه ای از حقوق عمومی است که با تعریف اقدامات مجرمانه که اخلال در نظم عمومی ایجاد می نمایند و تعیین مجازات برای خاطیان سعی در جلوگیری از وقوع جرایم دارد و در صورت ارتکاب جرم میزان مسوولیت مرتکب و نحوه تعقیب و تعیین مجازات او را مشخص می نماید و در پایان کوشش می کند تا وسایل اصلاح و تربیت مجرمین را فراهم آورد.

 

اهمیت حقوق جزا:

  • اولا- حقوق جزا مجموع مقرراتی است که بر نحوه اجرای مجازات ها و تعیین واکنش های اجتماعی نظارت می کند.
  • ثانیا- قوانین کیفری، ساده ترین و شدید ترین وسیله اجبار قواعد و مقررات اجتماعی است و ضمانت اجرای روابط اجتماعی می باشد.
  • ثالثا- در دعاوی حقوقی فقط امور حقوقی افراد از قبیل امور مالی یا خانوادگی یا احوال شخصیه مطرح است در حالی که در دعاوی کیفری نه تنها مال و خانواده مجرم در معرض خطر است بلکه آزادی حیثیت و جان وی نیز در مخاطره قرار می گیرد.
  • رابعا- در محاکم و دادگاه های حقوقی احتیاجی به حضور طرفین دعوی و شناسایی آنان نیست و درصورت صحت هویت،دادگاه بر مبنای ادله تقدیمی اتخاذ تصمیم می نماید؛ درحالی که در دعاوی کیفری حضور مجرم ضروری است. بنابراین با توجه به فرق و تفاوت بزرگ این دو دعوی اهمیت حقوق جزا و دعاوی کیفری مشخص می شود.

 

تفاوت جرم کیفری و حقوقی

در جرایم کیفری حقی از شخص زایل شده و در عین حال این عمل در قانون به عنوان جرم در نظر گرفته شده و برای آن مجازات تعیین شده اما در جرایم حقوقی ممکن است حقی از شخص زایل شود که در قانون مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشده. در واقع امکان دارد که شخصی با رفتار خود حق دیگری را مورد تعرض قرار دهد اما این رفتار عنوان مجرمانه نداشته باشد. در این حالت طرح دعوای حقوقی مطرح می شود.

دعاوی حقوقی و کیفری از چند جنبه با یکدیگر تفاوت دارند. تفاوت جرایم کیفری و حقوقی را می توان از جنبه هایی مانند نحوه طرح دعوی، مرجع رسیدگی و اسباب طرح دعاوی بررسی نمود.

 

1. تفاوت جرم کیفری و حقوقی از جنبه نحوه طرح دعوی:

برای طرح دعاوی کیفری شکواییه و برای طرح دعاوی حقوقی دادخواست تنظیم می شود. فرم شکواییه، ورقه چاپی‌ای است که موارد از قبیل نام شاکی ، آدرس و موضوع دعوی در آن نوشته شده است که باید توسط شاکی تکمیل شود.

 

2. تفاوت جرم کیفری و حقوقی از جنبه مرجع صالح به رسیدگی:

مرجع صالح برای طرح شکایت از جرایم کیفری دادسرا و یا در شرایطی افسران و درجه‌داران نیروی انتظامی می‌باشد. سپس پرونده کیفری با صدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه‌های کیفری فرستاده می شود تا حکم قانونی صادر شود. اما در دعوای حقوقی دادسرا مرجع رسیدگی نیست و مراجع قضایی حقوقی مانند دادگاه محل اقامت خوانده صلاحیت رسیدگی به دعوا را دارند.

 

تفاوت جرم کیفری و حقوقی از جنبه اسباب طرح دعاوی:

 

تفاوت از جنبه هزینه دادرسی:

هزینه‌ی دادرسی در تمامی دعاوی کیفری یکسان و برابر بوده اما در دعاوی حقوقی این هزینه براساس بهای خواسته متغیّر می‌باشد.

 

مجازات ها و اقدامات تامینی و تربیتی:

در قانون مجازات اسلامی، مجازات ها و اقدامات تامینی و تربیتی تعیین شده است که به پنج دسته تقسیم شده ا ند:

– حدود

– قصاص

– تعزیرات

– دیات

 

تعزیرات و مجازات های بازدارنده:

مجازاتی است که شارع آن را تعیین کرده است و قصاص مجازات فردی می باشدکه مرتکب جنایت منجر به قتل یا صدمات بدنی گردیده است ودیات جایگزین قصاص در جنایات عمدی یا غیر عمدی می باشد و تعزیر مجازات های جرایمی است که خارج از موارد فوق می باشند و مجازات بازدارنده مجازاتی است که از طرف دولت به معنای عام آن برای حفظ نظم و مراعات مصالح اجتماعی مقابل تخلفات از مقررات و نظامات دولتی تعیین می گردد.

 

دعاوی رایج کیفری:

سرقت، کلاهبرداری، قتل عمد، قتل غیر عمد، خیانت در امانت، ایراد ضرب عمدی، ارتباط نامشروع، تجاوز به عنف تصرف عدوانی، فروش مال غیر، جعل، استفاده از سند مجعول و سایر عناوین مجرمانه که در قانون ذکر شده اند.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد