وکیل قاچاق انسان در مشهد متخصص در حوزه جرم قاچاق انسان

وکیل قاچاق انسان در مشهد

وکیل قاچاق انسان در مشهد متخصص در حوزه جرم قاچاق انسان

در این مقاله قصد داریم تا بهترین وکیل قاچاق انسان در مشهد را به شما معرفی کنیم و شماره وکیل قاچاق انسان در مشهد را در اختیار شما قرار دهیم و به سوالاتی مانند تعریف جرم قاچاق انسان، حکم قاچاق انسان در قانون، مجازات قاچاق انسان در قانون اساسی ایران، تفاوت قاچاق انسان و مهاجرت قاچاقی و … پاسخ دهیم.

قاچاق انسان به عملی گفته می‌شود که فردی را به عنوان استخدام یا پناه دادن و یا حتی اعمال زور به مکانی خارج از محل زندگی او بوده و از طریق ارتباط جنسی یا کار اجباری از او بهره‌برداری کرد. این عمل در دنیای امروزی به برده‌داری مدرن نیز معروف می‌باشد. قاچاق‌چیان انسان از طرق مختلفی همچون گرفتن کارت شناسایی و پاسپورت، آزار جنسی، خشونت فیزیکی، تهدید و … قربانیان را تحت کنترل خود قرار می‌دهند. قاچاق انسان سود بسیار زیاد دارد و طبق گزارش‌های سازمان ملل این فعالیت سالیانه ۳۲ میلیارد دلار برای قاچاق‌چیان سود دارد.

 

شماره وکیل قاچاق انسان در مشهد

۶۸۶۲ ۱۱۸ ۰۹۱۵

علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

 

تفاوت قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی (قاچاقی بردن افراد)

از چهار طریق می‌توان به تفاوت این دو عمل پی برد :

  1. قاچاقی بردن افراد عملی است که فرد را به خارج از کشور می‌برد اما قاچاق انسان لزوما به خارج از مرزهای کشور محدود نمی‌باشد.
  2. عموماً افرادی که از طریق قاچاق به خارج از مرزهای کشور می‌روند از عمل خود راضی هستند اما کسانی که دچار عمل قاچاق انسان شده‌اند از وضعیت خود راضی نیستند.
  3. افرادی که به صورت قاچاق به خارج از مرزهای کشور می‌روند قادر به انجام هرکاری می‌باشند اما کسانی که دچار عمل قاچاق انسان شده‌اند آزادی محدودی دارند و مجبور به انجام کارها و عمل‌های مختلفی می‌باشد.
  4. افرادی که به صورت قاچاق به خارج از مرزهای کشور می‌روند به افرادی که این کار را برایشان انجام می‌دهند پول می‌دهند اما در مقابل عاملان قاچاق انسان در مقابل کاری که افراد براشون انجام می‌دهند پول دریافت می‌کنند.

 

جرم قاچاق انسان در قانون اساسی ایران چه معنایی دارد؟

جرم قاچاق انسان یک جرم بین المللی است به این معنی که در همه کشورها قاچاق انسان جرم محسوب می شود و مجرم مورد پیگرد قانونی قرار گفته و مجازات می شود. در تعریف جرم قاچاق انسان می توان گفت هر نوع عمل اعم از انتقال انسان یا اعضا و جوارح او از کشوری به کشور دیگر و حتی انتقال درون مرزی با هدف سوء استفاده از آن که می تواند شامل مواردی مانند سوءاستفاده‎ جنسی، فروش اعضا و جوارح و بردگی باشد.

اولین بار در سال ۱۳۱۲ جرم قاچاق در قانون نگاشته شد. ماده ۴۵ این قانون به این صورت می‌باشد :

“مقصود از قاچاق اسلحه، وارد کردن به مملکت و یا صادر کردن از آن یا خرید یا فروش و یا حمل و نقل و یا مخفی کردن و یا نگاه داشتن آن است در داخل مملکت مقصود از قاچاق اشیای ممنوع‌الورود یا ممنوع‌الصدور وارد کردن اشیای ممنوع‌الورود است به خاک ایران در هر نقطه از مملکت‌که اشیای مزبور کشف شود و یا خارج کردن اشیای ممنوع‌الصدور و یا تسلیم آن است به متصدی حمل و نقل و یا هر شخص دیگری برای خارج کردن و یا هر نوع اقدام دیگری برای خارج کردن از مملکت”

انواع قاچاق را می توان در 4 دسته قاچاق انسان، قاچاق موادمخدر، قاچاق اعضای بدن و قاچاق کالا تقسیم بندی نمود.

 

قانون قاچاق انسان در ایران

ماده ۱ـ قاچاق انسان عبارتست از:
الف ـ خارج یا وارد ساختن و یا ترانزيت مجاز يا غيرمجاز فرد يا افراد از مرزهاي کشور با اجبار و اکراه يا تهديد يا خدعه و نيرنگ و يا با سوء استفاده از قدرت يا موقعيت خود يا سوء استفاده از وضعيت فرد يا افراد ياد شده، به قصد فحشاء يا برداشت اعضاء و جوارح، بردگي و ازدواج.
ب ـ تحویل گرفتن یا انتقال دادن يا مخفي نمودن يا فراهم ساختن موجبات اخفاء فرد يا افراد موضوع بند (الف) اين ماده پس از عبور از مرز با همان مقصود.

 

ماده ۲ـ اعمال زیر در حکم «قاچاق انسان» محسوب می شود:
الف ـ تشکیل یا اداره دسته يا گروه که هدف آن انجام امور موضوع ماده (۱) اين قانون باشد.
ب ـ عبور دادن (خارج یا وارد ساختن و یا ترانزيت)، حمل يا انتقال مجاز يا غيرمجاز فرد يا افراد به طور سازمان يافته براي فحشاء يا ساير مقاصد موضوع ماده (۱) اين قانون هرچند با رضايت آنان باشد.
ج ـ عبور دادن (خارج یا وارد ساختن و یا ترانزيت)، حمل يا انتقال غيرمجاز افراد به قصد فحشاء هرچند با رضايت آنان باشد.

 

مجازات قاچاق انسان در قانون اساسی ایران چیست؟

بر اساس ماده ۳ قانون مبارزه با قاچاق انسان، چنانچه عمل مرتکب «‌قاچاق انسان» از مصادیق مندرج در قانون مجازات ‌اسلامی باشد، مطابق مجازات‌های مقرر در قانون یادشده و در غیر این صورت به حبس از‌ دو تا 10 سال و پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و ‌اموالی که از طرف بزه‎دیده یا شخص ثالث، وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده ‌است،‌ محکوم می‌شود.

در ‌تبصره یک این ماده آمده است که چنانچه فرد قاچاق‎ شده کمتر از هجده سال تمام داشته باشد و عمل‌ ارتکابی از مصادیق محاربه و افساد فی‌الارض نباشد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر در ‌این ماده محکوم می‌شود.
در ‌تبصره 2 این ماده نیز آمده است که کسی که شروع به ارتکاب جرایم موضوع این قانون کند اما نتیجه ‌منظور بدون اراده وی محقق نشود، به 6 ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود.
‌همچنین بر اساس تبصره 3 ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق انسان، مجازات معاونت در جرم «‌قاچاق انسان» به میزان دو تا پنج سال حبس‌ حسب مورد و نیز جزای نقدی معادل وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و اموالی که از ‌طرف بزه‎دیده یا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده ‌است، خواهد بود.

ماده ۳ ـ چنانچه عمل مرتکب «قاچاق انسان» از مصادیق مندرج در قانون مجازات اسلامی باشد مطابق مجازات‌های مقرر در قانون یادشده و در غیراین صورت به حبس از دو تا ده سال و پرداخت جزای نقدی معادل دوبرابر وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و اموالی که از طرف بزه دیده یا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده است، محکوم می‌شود.

تبصره ۱ ـ چنانچه فرد قاچاق شده کمتر از هجده سال تمام داشته باشد و عمل ارتکابی از مصادیق محاربه و افساد فی الارض نباشد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌شود.

تبصره ۲ ـ کسی که شروع به ارتکاب جرائم موضوع این قانون نماید لیکن نتیجه منظور بدون اراده وی محقق نگردد، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌گردد.

تبصره ۳ ـ مجازات معاونت در جرم «قاچاق انسان» به میزان دو تا پنج سال حبس حسب مورد و نیز جزای نقدی معادل وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و اموالی که از طرف بزه دیده یا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده است، خواهد بود.

چنانچه فرد قاچاق شده کمتر از هجده سال تمام داشته باشد و عمل ارتکابی از مصادیق محاربه و افساد فی الارض نباشد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌شود

ماده ۴ ـ هرگاه کارکنان دولت یا موسسات، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت و نیرو‌های مسلح یا موسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی یا نهاد‌های انقلاب اسلامی یا به طور کلی کارکنان قوای سه گانه به نحوی از انحاء در جرائم موضوع این قانون دخالت داشته باشند، علاوه بر مجازات‌های مقرر در این قانون، باتوجه به نقش مجرم به انفصال موقت یا دائم از خدمات محکوم خواهند شد.

ماده ۵ ـ چنانچه موسسات و شرکت‌های خصوصی به قصد ارتکاب جرائم موضوع این قانون، ولو بانام و عنوان دیگری تشکیل شده باشند، علاوه بر اعمال مجازات‌های مقرر، پروانه فعالیت یا مجوز مربوط ابطال و موسسه و شرکت به دستور مقام قضائی تعطیل خواهد گردید.

ماده ۶ ـ چنانچه «قاچاق انسان» توام با ارتکاب جرائم دیگری تحقق یابد، مرتکب یا مرتکبان علاوه بر مجازات مقرر در این قانون، به مجازات‌های مربوط به آن عناوین نیز محکوم خواهند شد.

ماده ۷ ـ هرتبعه ایرانی که در خارج از قلمرو حاکمیت ایران مرتکب یکی از جرائم موضوع این قانون گردد، مشمول مقررات این قانون خواهد بود.

ماده ۸ ـ تمامی اشیاء، اسباب و وسائط نقلیه‌ای که عالما و عامدا به امر «قاچاق انسان» اختصاص داده شده اند به نفع دولت ضبط خواهد شد.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد