وکیل بیمه بیکاری در مشهد 09151186862

وکیل بیمه بیکاری در مشهد

وکیل بیمه بیکاری در مشهد 09151186862

یکی از قوانینی که در راستای حمایت از نیروی کار و کارگر به تصویب رسید قانون بیمه بیکاری است که براساس آن به افراد تحت پوشش قانون کار که به دلایلی مانند عدم توانایی برای ادامه کار بر اثر سانحه، اخراج از کار و یا دلایل دیگر نمی توانند کار کنند تا زمان معین که بین 6 ماه تا 26 ماه می باشد (براساس میزان بیمه پرداختی و سابقه) مبلغی برابر با حقوق قانون کار به شخص پرداخت می شود. شخصی که مشمول دریافت بیمه بیکاری است به محض اینکه کار جدیدی پیدا کند و یا امکان بازگشت به کار داشته باشد می تواند خواستار قطع بیمه بیکاری شود تا در صورت نیاز در آینده بتواند از آن استفاده کند. در ادامه شرایط دریافت بیمه بیکاری و برخی سوالات پرتکرار در رابطه با بیمه بیکاری مانند بیمه بیکاری برای افراد متاهل، شرایط دریافت بیمه بیکاری قبل و بعد از زایمان، نحوه محاسبه بیمه بیکاری، قوانین جدید بیمه بیکاری، مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری، مراحل تشکیل پرونده بیمه بیکاری، دریافت بیمه بیکاری برای بار دوم و … پاسخ داده می شود که بهتر است قبل از انتخاب یک وکیل بیمه بیکاری در مشهد این مطلب را مطالعه نمایید.

در صورت نیاز به وکیل بیمه بیکاری در مشهد با آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری در مشهد متخصص در انواع دعاوی حقوقی و کیفری تماس بگیرید.

شماره وکیل بیمه بیکاری درمشهد

09151186862

 

وکیل بیمه بیکاری در مشهد چه کمکی به ما می کند؟

همان طور که گفته شد افرادی که تحت پوشش قانون كار و تامين اجتماعي هستند (حق بیمه پرداخت می کنند)، می توانند از بیمه بیکاری بهره مند شوند بنابراین افرادی که در حرف و مشاغل آزاد مشغول به کار هستند، بيمه شدگان اختياري و نيز اتباع كشورهاي خارجي كه در ايران مشغول به كار هستند مشمول این قانون نمی شوند. در خصوص قانون بیمه بیکاری ممکن است مسائل و مشکلاتی هم برای کارفرما و هم برای کارمند یا کارگر بوجود بیاید که برای حل و فصل آن نیاز به یک وکیل بیمه بیکاری در مشهد که در حوزه قوانین بیمه باتجربه و متخصص باشد دارید. گاهی کارفرمایان با توسل به زد و بند از پرداخت بیمه بیکاری سرباز می زنند و یا موانع و مشکلاتی را بوجود می آورند و گاهی نیز برعکس، کارمندان به دلایل نامعتبر خواستار دریافت بیمه بیکاری هستند. در این شرایط وکیل در حوزه بیمه بیکاری مشهد می تواند براساس قانون حق را به حقدار برساند.

یک وکیل خوب بیمه بیکاری در مشهد با مسائلی مانند مشمولان قانون بيمه بيكاري، شرايط دريافت مقرري بيمه بيكاري، مدت پرداخت مقرري بيمه بيكاري، چگونگي محاسبه مقرري بيمه بيكاري، بیمه بیکاری برای زایمان، بیمه بیکاری بعد از ازدواج و … آشنایی کامل دارد.

نيروي كار به عنوان يكي از مهمترين سرمايه هاي جوامع، به سبب سهم و نقشي كه در فرآيند توسعه دارند، مي بايد در برابر حوادث و رويدادهايي كه منجر به قطع و كاهش درآمد آنان مي شود، مورد حمايت قرار گيرند و برقراري چنين حمايت هايي يكي از كاركردهاي اصلي نظام هاي بيمه و تامين اجتماعي است. يكي از انواع حوادثي كه نيروي كار را تهديد مي كند، از دست دادن غير ارادي كار است و برقراري بيمه بيكاري، راهكار مناسب و مطمئني براي تامين زندگي آنان در چنين شرايطي است.

 

آدرس و شماره وکیل بیمه بیکاری در مشهد

علی ابراهیم مهر، کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی، با بیش از ۷ سال سابقه ی کاری و ۱۰۰ها پرونده موفق، وکالت امور کیفری در مشهد، خانواده، حقوقی، ثبتی و شرکت:

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی در مشهد

مدارک زیر ظرف مدت حداکثر 30 روز باید به اداره کار و امور اجتماعی شهر مورد نظر در مشهد تحویل شود:

  • اصل و کپی یک سال آخر قرارداد کار یا رأی صادرشده
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی

 

چه كساني مشمول دریافت قانون بيمه بيكاري هستند؟

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می گیرد، برای روشن شدن این موضوع ابتدا به تعریف بیکار می پردازیم. بيكار از نظر قانون بيمه بيكاري، شخصی است که حداقل به مدت یک سال حق بیمه خود را از یک محل پرداخت کرده واکنون بدون اینکه خودش بخواهد بیکار شده. دلایلی مانند تغييرات ساختار اقتصادي كارگاه مربوط، بروز حوادث غير مترقبه مانند سيل، زلزله ، جنگ و آتش سوزي باعث می شوند که یک شخص بیکار شود. مهمترین نکته و ملاک اصلی در تعیین اینکه بیمه بیکاری به چه کسی تعلق می گیرد غيرارادي بودن بيكاري است. بنابراين كارگري كه به ميل خود، كار خود را ترك مي كند، نمي تواند از این حمايتها برخوردار شود.

 

مرجع تشخیص مشمولان بیمه بیکاری 

كميته اي متشكل از نمايندگان اداره كار و امور اجتماعي و سازمان تامين اجتماعي مسئول تشخيص ارادي و غير ارادي بودن بيكاري بيمه شدگان می باشند و شعب تامين اجتماعي بر اساس معرفي ادارات كار و امور اجتماعي، در خصوص برقراري مقرري بيمه بيكاري بيمه شدگان اقدام مي كنند.بيمه شده اي كه كار خود را به صورت غيرارادي از دست مي دهد، براي دريافت مقرري بيمه بيكاري، بايد حداكثر ظرف مدت 30 روز از تاريخ بيكاري، موضوع را به واحدهاي كار و امور اجتماعي اطلاع دهد و آمادگي خود را براي اشتغال به كار تخصصي خود و يا كار مشابه آن اعلام كند. مقرري بيمه بيكاري بيمه شدگان واجد شرايط، از روز اول شروع بيكاري آنان محاسبه و پرداخت مي شود و حق بیمه آن ها نیز پرداخت می گردد.

 

دریافت بیمه بیکاری برای بار دوم

اگر فردی در آخرین کارگاهی که مشغول به کار بوده حداقل یکسال سابقه داشته باشد مشمول دریافت 26 ماه بیمه بیکاری است. اگر قبلا یک بار از بیمه بیکاری استفاده کرده باشید در صورتی که مدت زمان ان کمتر از 26 ماه باشد می تواند برای بار دوم از بیمه بیکاری استفاده کند البته اگر متاهل باشد. در پاسخ به این سوال که فاصله بین دو بیمه بیکاری چند سال است باید بگوییم که چون بیکاری غیر ارادی و غیرقابل پیش بینی هست برای دریافت بیمه بیکاری برای بار دوم هیچ فاصله ای از بیمه بیکاری بار اول در قانون پیش بینی نشده است.

 

بیمه بیکاری افراد متاهل

برای دریافت بیمه بیکاری قانون برای افراد متاهل امتیازاتی قائل شده و هم در مبلغ بیمه بیکاری و هم در مدت زمان دریافت بیمه بیکاری این امتیازات در نظر گرفته شده است. در جدولی که در بخش قانون بیمه بیکاری آمده می توانید تفاوت مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری به افراد متاهل و مجرد را مشاهده نمایید. مبلغ بیمه بیکاری افراد متاهل نیز ازافراد مجرد بیشتر است. به ازای هر فردی که افراد متاهل تحت تکفل دارند، به میزان 10 درصد به مقرری بیمه بیکاری افراد متاهل اضافه خواهد شد البته تا سقف چهار نفر. یعنی فردی که متاهل و دارای 4 فرزند می باشد میزان بیمه بیکاری دریافتی او 40 درصد بیشتر خواهد بود.

 

شرایط دریافت بیمه بیکاری برای زایمان

مرخصی زایمان برای زنان باردار شاغل طبق قانون تنظیم جمعیت خانواده مصوب سال ۹۲، 9 ماه می باشد که توسط نهادهای دولتی اجرا می شود. زنان باردار شاغل می‌توانند در آخرین ماه بارداری تقاضای مرخصی زایمان کنند البته با موافقت کارفرما. این مدت مرخصی جز سوابق کارگر محسوب می‌شود و عیدی و پاداش نیز به شخص تعلق می گیرد. پس از پایان این مدت فرد به شغل سابق خود برمی‌گردد. اما اگر پس از پایان مدت مرخصی زایمان کارفرما از پذیرش او سرباز زند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند. در صورتی که شرایط دریافت بیمه بیکاری مقرر باشد می تواند آن را دریافت نماید. در صورتی که از بیمه بیکاری استفاده می کنید و قصد بارداری دارید شرایط دریافت مرخصی زایمان از شما سلب می شود زیرا اخذ مرخصی زایمان شرایط برقراری منوط به پرداخت سابقه حق بیمه اجباری میباشد.

 

شرايط عمومی دريافت بيمه بيكاري

با توجه به آن چه گفته شد بيمه شدگان بيكار، در صورت احراز شرايط زير، استحقاق دريافت مقرري بيمه بيكاري را دارند:

– مشمول قانون كار و تامين اجتماعي باشند.

– تبعه كشورهاي خارجي نباشند.

– مستمري بگير بازنشسته و يا از كار افتاده كلي نباشند.

– بيمه شده قبل از بيكار شدن 6 ماه سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشد.

– بيمه شدگاني كه به علت بروز خوادث غير مترقبه مانندسيل، زلزله و آتش سوزي بيكار مي شوند ، براي دريافت مقرري بيمه بيكاري، نياز به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بيمه ندارند و حتي اگر در روز اول كار بر اثر اين حوادث بيكار شوند، مي توانند مقرري بيمه بيكاري دريافت كنند.

– بيمه شدگان بايد در دوره هاي كارآموزي و سوادآموزي كه از سوي ادارات كار و امور اجتماعي و نهضت سواد آموزي برگزار مي شود، شركت كنند و هر دو ماه يك بار، گواهي لازم در اين زمينه را به شعب تامين اجتماعي ارائه كنند.

 

مدت زمان پرداخت بيمه بيكاري چقدر است؟

مدت پرداخت مقرري بيمه بيكاري به بيمه شدگان واجد شرايط ، به سابقه پرداخت حق بيمه ازسوي آنان بستگي دارد و در هر حال مدت آن از 36 ماه براي بيمه شدگان مجرد و 50 ماه براي بيمه شدگان متاهل و متكفل بيشتر نيست. حداكثر مدت استفاده از مقرري بيمه بيكاري، براي هر بيمه شده در طول دوران كاري وي به شرخ زير است:

 

بیمه بیکاری افراد بالای 55 سال

تنها استثنا در مورد سقف مدت زمان پرداخت مقرري بيمه بيكاري، مربوط به افراد مسن مشمول قانون بيمه بيكاري است كه در زمان وقوع بيكاري 55 سال سن و بيشتر و 10 سال سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشند. اين افراد در صورت عدم اشتغال، مي توانند تا رسيدن به سن بازنشستگي از مقرري بيمه بيكاري استفاده كنند.

 

نحوه محاسبه مقرري بيمه بيكاري 

ميزان مقرري روزانه بيمه بيكاري، 55 درصد متوسط مزد يا حقوق و يا كارمزد روزانه بيمه شده است. به مقرري افراد متاهل و متكفل ، به ازاي هر يك از افراد تحت تكفل (حداكثر تا 4 نفر) 10 درصد حداقل دستمزد افزوده مي شود، اما در هر حال ميزان مقرري بيمه بيكاري نبايد از حداقل دستمزد تعيين شده براي هر سال كمتر و از 80 درصد متوسط مزد يا حقوق بيمه شده بيشتر باشد. متوسط مزد يا حقوق روزانه بيمه شده كه مبناي تعيين مقرري بيمه بيكاري است، از طريق تقسيم جمع كل دريافتي مبناي كسر حق بيمه ظرف 90 روز قبل از شروع بيكاري بر روزهاي كار بيمه شده در اين مدت ، محاسبه مي شود. در کل نباید فراموش کنید که میزان بیمه بیکاری دریافتی فرد نباید از 80 درصد متوسط حقوق او بیشتر باشد. در عین حال از حداقل دستمزد سال نیز نباید پایین‌تر باشد.

 

شرایط قطع بیمه بیکاری

1- بيمه شده مجددا به اشتغال يابد.

2- خودداری بيمه شده بيكار بدون عذر موجه از شركت در دوره هاي كارآموزي يا سوادآموزي

3- خودداری بيمه شده بيكار از قبول شغل تخصصي خود يا شغل مشابه پيشنهادي

4- بيمه شده بيكار، مشمول استفاده از مستمري بازنشستگي و يا ازكارافتادگي كلي شود و يا فوت نمايد.

5- بيمه شده با دريافت مزد ايام بلاتكليفي به كار اوليه برگردد.

6- مدت زمان استحقاقي بيمه شده براي دريافت مقرري بيمه بيكاري خاتمه يابد.

 

چند نکته مهم برای افرادی که بیمه بیکاری می گیرند:

  1. مدت دريافت مقرري بيمه بيكاري جزو سوابق پرداخت حق بيمه محسوب مي شود.
  2. مقرري بيمه بيكاري افراد واجد شرايط از روز اول بيكاري قابل پرداخت است.
  3. دريافت مقرري بيمه بيكاري مانع از دريافت مستمري از كار افتادگي جزئي نمي شود.
  4. در صورت بيكاري زن و مرد بيمه شده ، هر دو از مقرري بيمه بيكاري برخوردار مي شوند.
  5. در صورتي كه پس از پرداخت بيمه بيكاري به بيمه شده اي ، مشخص شود كه بيكاري بيمه شده، ناشي از اراده شخصي وي بوده است ، بيمه شده بايد وجوه دريافتي به عنوان مقرري بيمه بيكاري را به سازمان تامين اجتماعي بازپرداخت نمايد.
  6. همچنين بيمه شدگاني كه با دريافت مزد ايام بلاتكليفي به كار قبلي خود باز مي گردند ، نيز مبالغ دريافتي را به تامين اجتماعي برگردانند.
  7. چنانچه بيمه شده بيكار، اشتغال مجدد خود را اعلام نكند و به رغم اشتغال همچنان به دريافت مقرري بيمه بيكاري ادامه دهد، بايد مقرري دريافتي از زمان اشتغال را به تامين اجتماعي برگرداند.
  8. بيكار شدگاني كه وفق مقررات قانون كار و حسب آراي صادره از مراجع حل اختلاف مقرر در اين قانون ، به دليل قصور در انجام وظايف محوله و يا نقض آيين نامه هاي انضباطي كارگاه توسط كارفرما اخراج گرديده اند مستحق دريافت مقرري بيمه بيكاري نخواهند بود.
  9. كارگران فصلي در صورتي كه صرفا در اثناي فصل اخراج گرديده و بيكاري آنها بلا اراده تشخيص داده شود، مشمول دريافت مقرري بيمه بيكاري خواهند بود.
  10. بيكاران داراي قرارداد كار با مدت معين در صورتي كه بر اساس راي مراجع حل اختلاف در اثناي مدت قرارداد اخراج گرديده باشند، مشمول استفاده از بيمه بيكاري خواهند بود.

 

قانون بیمه بیکاری

ماده ۷ قانون بیمه بیکاری

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری و میزان آن بشرح زیر است:

 

‌الف) جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین حداکثر (۳۶) ماه و برای متاهلین یا متکلفین حداکثر (۵۰) ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول ذیل می‌باشد:

سابقه پرداخت حق بیمه حداکثر مدت استفاده از مقرری جمعاً با احتساب دوره های قبلی

ردیف مدت زمانی که فرد سابقه بیمه دارد مدت پرداخت بیمه بیکاری افراد مجرد مدت پرداخت بیمه بیکاری افراد متاهل
1 6 تا 24 ماه 6 ماه 12 ماه
2 25 تا 120 ماه 12 ماه 18 ماه
3 121 تا 180 ماه 18 ماه

26 ماه

4 181 تا 240 ماه 26 ماه

36 ماه

5 241 ماه به بالا 36 ماه

50 ماه

تبصره – افراد مسن مشمول این قانون که دارای ۵۵ سال سن و بیشتر می‌باشند مادامیکه مشغول به کار نشده‌اند می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.

ب) میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می‌باشد. به مقرری افراد متاهل یا‌متکفل، تا حداکثر (۴) نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان (۱۰%) حداقل دستمزد افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دریافتی ‌مقرری بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از (۸۰%) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

 

ج) مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکاری قابل پرداخت است.
تبصره ۱ – متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده بیکار به منظور محاسبه مقرری بیمه بیکاری عبارتست از جمع کل دریافتی بیمه شده که به‌ ماخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین (۹۰) روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر روزهای کار، و در مورد بیمه شدگانی که کارمزد دریافت می‌کنند ‌آخرین مزد عبارتست از جمع کل دریافتی بیمه شده که به ماخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین(۹۰(روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر (۹۰) در‌صورتی که بیمه شده کارمزد، ظرف (۳) ماه مذکور مدتی از غرامت دستمزد استفاده نموده باشد متوسط مزدی که مبنای محاسبه غرامت دستمزد قرار‌گرفته به منزله دستمزد ایام بیکاری تلقی و در محاسبه منظور خواهد شد.

 

تبصره ۲ – افراد تحت موضوع این ماده عبارتند از:
۱ – همسر (‌زن یا شوهر)
۲ – فرزندان اناث مادام که ازدواج ننموده و فاقد حرفه و شغل باشند.
۳ – فرزندان ذکور که سن آنان کمتر از هجده سال تمام باشد و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته و یا طبق نظر پزشک معتمد سازمان تامین‌اجتماعی، ازکارافتاده کلی باشند.
۴ – پدر و مادر که سن پدر از (۶۰) سال متجاوز باشد و یا طبق نظر پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی ازکارافتاده کلی باشند و در هر حال معاش ‌آنان منحصراً توسط بیمه شده تامین گردد.
۵ – خواهر و برادر تحت تکفل در صورت داشتن شرایط مربوط به فرزندان اناث و ذکور، مذکور در بندهای (۲) و (۳) این تبصره.
تبصره ۳ – دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزئی نمی‌گردد.
تبصره ۴ – در صورت بیکاری زوجین فقط یکی از آنان (‌زن یا شوهر) محق به استفاده از افزایش مقرری به ازاء هر یک از فرزندان خواهد بود.
تبصره ۵ – بیمه شده بیکار و افراد تحت تکفل، در مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری از خدمات درمانی موضوع بندهای “‌الف” و “ب” ماده (۳)‌ قانون تامین اجتماعی استفاده خواهند کرد.
تبصره ۶ – مقرری بیمه بیکاری مانند سایر مستمریهای تامین اجتماعی از پرداخت هر گونه مالیات معاف خواهد بود.

 

برای گرفتن بیمه بیکاری چه اقداماتی لازم است؟

ابتدا باید حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری به واحد تعاون کار و رفاه اجتماعی مراجعه و موضوع را اطلاع دهید. اگر ظرف مدت 30 روز مراجعه نکنید با داشتن عذر موجه و با تایید حل اختلاف اداره تعاون، تا ۳ ماه امکانپذیر می باشد. اقدامات و مراحل تشکیل پرونده برای بیمه بیکاری به شرح زیر است:

  • نامه ای از سمت کارفرما به اداره کار مرکزی استان که در آن علت بیکاری و زمان آن درج شده باشد را دریافت کنید.
  • مراجعه به شعب تامین اجتماعی برای دریافت سابقه بیمه
  • در صورتی که مدارک شما به تایید هیات حل اختلاف وزارت کار برسد تامین اجتماعی از شما درخواست حساب بانک رفاه می کند. سپس مبلغ و مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری محاسبه و در فرم مربوطه درج می شود و به اداره کار اعلام می شود.
  • جهت دریافت بیمه بیکاری هر ماه جهت حضور و غیاب الکترونیکی باید به اداره کار مراجعه کنید.

 

 علی ابراهی مهر- وکیل بیمه بیکاری درمشهد

09151186862

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد