وکیل بیع در مشهد

معنی لغوی بیع داد و ستد و خرید و فروش می باشد. معنی بیع در فقه و حقوق طبق ماده ۳۳۸ قانون مدنی تملیک عین به عوض معلوم می باشد. در این نوشته قوانین حقوقی در رابطه با عقد بیع، اثبات عقد بیع، اناوع عقد بیع، شرایط عقد بیع، نحوه ابطال عقد بیع را توضیح خواهیم داد و بهترین وکیل بیع در مشهد را به شما معرفی می کنیم.

برای مشاوره با وکیل بیع در مشهد با ما تماس بگیرید

 

تعریف عقد بیع در قانون مدنی

قبل از هر چیز ببینیم عقد بيع چيست و شرایط صحت عقد بیع کدامند. عقد بیع از انواع عقد تملیکی است. یعنی در این نوع عقد حتما باید مالکیت یک مال از شخصی به شخص دیگر منتقل شود و در ازای این انتقال مالکیت باید حتما پولی دریافت شود. همان طور که در مطلب وکیل قرارداد اجاره در مشهد گفتیم عقد اجاره موجب انتقال منافع عین مستاجره به دیگری می شود. اما عقد بیع موجب انتقال مالکیت عین می شود. عقد بیع عقدی است لازم، تملیکی، معوض و رضایی.

 

ارکان عقد بیع

  1. ایجاب و قبول توسط فروشنده و خریدار
  2. بایع و مشتری (متعاملین)
  3. ثمن: ارزش پولی که برای مال پرداخت می شود.
  4. مبیع یا مثمن: مالی که مورد معامله قرار می گیرد.

 

عقد مبیع:

معامله ای که یک طرف آن پول است.

 

عین معین:

مال قابل رویت

 

طبق ماده ۳۳۹ قانون مدنی:

“پس از توافق بایع (فروشنده) و مشتری (خریدار) در مبیع (مورد معامله) و قیمت آن (ثمن معامله)،عقد بیع به ایجاب (پیشنهاد اولیه) و قبول (پذیرش پیشنهاد اولیه) واقع می شود. ممکن است بیع به داد و ستد نیز واقع گردد.”

 

وکیل متخصص بیع در مشهد

از آنجایی که در مورد معاملات بیع معمولا مشکلات و اختلاف نظرات زیادی به وجود می آید گاهی حل مشکل بدون وکیل بیع در مشهد امکان پذیر نمی باشد. وکیل برای اثبات عقد بیع و یا ابطال عقد بیع به شما کمک می کند راه های قانونی رسیدن به حقوق خود را سریعتر طی کنید. آقای علی ابراهیمی مهر وکیل پایه یک دادگستری مشهد یکی از بهترین وکلای مشهد در زمینه رسیدگی به دعاوی مرتبط با معاملات بیع می باشد. برای مشاوره با وکیل خوب مشهد متخصص معاملات بیع با ما در تماس باشید.

 

انواع عقد بیع

در یک تقسیم بندی کلی انواع بیع را می توان به صورت زیر نام برد:

  1. بیع عین معین
  2. بیع عین کلی در معین
  3. بیع عین کلی در ذمه

 

اما انواع دیگر بیع به شرح زیر است:

بيع صرف

بیع طلا و نقره

بیع کالی به کالی:

کالی به معنی نسیه. در بیع کالی پرداخت ثمن و مبیع زمان دار است.

 

بیع کلی:

در بیع کلی مبیع عین مشخص نیست و کلی است.

  • بیع غرری
  • بیع عقدی
  • بیع مرابحه
  • بیع محاباتی
  • بيع مؤجل به مؤجل
  • بیع مخاسره
  • بیع مرکب
  • بیع مُزابنه
  • بیع مزایده
  • بیع مشروط
  • و غیره

 

اثبات وقوع عقد بيع

اثبات وقوع بیع، به عنوان یکی از دعاوی حقوقی در قراردادهای شفاهی و کتبی، قابل طرح است. وکیل ملک در مشهد و دعوای ملکی، امکان ارایه طریق در دادخواست اثبات مالکیت و اثبات وقوع بیع شفاهی، و همچنین دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، را دارد. وقتی معامله ای صورت می گیرد طرفین با قبول تعهدات ناشی از عقد، الزام طرف دیگر را به اجرای تعهدات خود می خواهند.

حال اگر طرف مقابل نخواهد و یا نتواند تعهدات خود را به درستی ایفا کند باید او را به این کار الزام نمود. البته نیاز به اثبات ادعا و ارائه دلیل و مدرک می باشد. استفاده از وکیل بیع در مشهد بهترین و عاقلانه ترین کار برای این موضوع است. حالتی را تصور کنید که طرف مقابل منکر انعقاد عقد می شود. در این حالت اثبات ادعای شما گاهی واقعا سخت و پیچیده می شود به خصوص اگر عقد بیع به ضصورت شفاهی واقع شده باشد.

 

برخی راه های اثبات بیع به شرح زیر است:

 

شهادت:

هرگاه مبایعه نامه ای نباشد و به طور لفظی باشد و وقوع بیع انکار شود، اثبات آن با شهادت دو مرد اثبات می شود.در صورتی که یک شاهد مرد باشد، ادعای خواهان با ضمیمه ی یک سوگند، مبنی بر وقوع بیع اثبات می شود. اثبات وقوع بیع شفاهی با شهادت شهود انجام می شود.

 

سوگند:

در صورتی که دلیل دیگری نباشد و وقوع بیع و یا مبایعه نامه،انکار شود،خواهان می تواند درخواست اتیان سوگند نماید و در صورت عدم انجام سوگند توسط خوانده یا منکر مبایعه نامه،خواهان با انجام سوگند،وقوع بیع اثبات می شود.

 

اماره:

تصرف فرد در مالی می تواند دلیل مالکیت و تعلق آن به متصرف باشد،ولی در مورد اموالی که مالکیت آن اموال جز با تنظیم و به موجب سند رسمی ایجاد نمی گردد، اماره ی تصرف در این مورد دلیل مالکیت محسوب نمی گردد.چون دلیل مالکیت در این موارد سند رسمی است که نه تنها بر هر سند عادی (که دلیل است)،بلکه بر اماره هم مقدم می باشد.

 

شرایط صحت عقد بیع 

  • مبیع باید هنگام عقد موجود باشد.
  • مبیع بین دو طرف معامله  مالکیت داشته باشد.
  • مبیع قابل خرید و فروش باشد
  • مبیع معلوم و معین باشد
  • اراده خریدار و فروشنده (قصد و رضایت)
  • خریدار و فروشنده اهلیت داشته باشند (بالغ، عاقل و رشید باشند) پسران بالای 15 سال و ختران بالای 9 سال داشته باشند.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد