وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در مشهد

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در مشهد

الزام به تنظیم سند رسمی به معنی وادار کردن طرف مقابل معامله برای تنظیم سند. رسمی می باشد. تنظیم سند رسمی در دفاتر رسمی یا در اداره ثبت اسناد انجام می شود. در برخی موارد فروشنده از تنظیم سند رسمی خودداری می کند. در این حالت خریدار می تواند. با تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی از طریق قانونی اقدام کند.

دادگاه با بررسی صحت مالکیت فرد .خریدار و دیگر موارد الزامی حکم را صادر می کند. الزام به تنظیم سند رسمی دارای پیچیدگی های بسیاری است. هر گونه اشتباه در نوشتن دادخواست الزام به تنظیم سند. رسمی می تواند به ضرر شما تمام شود. بنابراین مشورت با یک وکیل الزام به تنظیم سند. رسمی در مشهد ضروری به نظر می رسد.

در ادامه یک وکیل خوب الزام به تنظیم سند. رسمی در مشهد را به شما معرفی می کنیم. همچنین با خواندن این مقاله اطلاعات حقوقی شما درباره دعاوی الزام به تنظیم سند .رسمی در مشهد افزایش خواهد یافت. مزایای مشاوره با وکیل الزام به تنظیم سند رسمی مشهد نیز ذکر خواهد شد.

 

بهترین وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در مشهد

آقای علی ابراهی مهر یکی از بهترین وکلای شهر مشهد می باشد. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته جزا و جرم شناسی هستند. در صورت نیاز به وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در مشهد با ایشان تماس بگیرید. آقای علی ابراهیمی مهر را می توان بهترین وکیل در مشهد در حوزه دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی دانست. زیرا تعداد پرونده های موفق ایشان در این حوزه بسیار فراوان است.

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در مشهد

در صورت نیاز به شماره تماس وکیل در مشهد برای رسیدگی به دعاوی زیر با ما تماس بگیرید:

  • الزام به تنظیم سند رسمی خودرو
  • الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع
  • الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی
  • الزام به تنظیم سند رسمی اجاره
  • الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی (وکیل سرقفلی در مشهد)
  • الزام به تنظیم سند رسمی ملک رهنی
  • الزام به تنظیم سند رسمی علیه ورثه
  • الزام به تنظیم سند رسمی صلح نامه

 

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چیست؟

دو نوع سند مالکیت وجود دارد. سند رسمی و سند عادی. سند رسمی در دفاتر رسمی یا در اداره ثبت اسناد ثبت می شود. سندی که رسمی نباشد عادی است. شخصی که ملک، خودرو و یا هر مال منقول و یا غیر منقولی را خریداری می کند حق دارد برای مال خریداری شده خود سند رسمی تنظیم کند. اگر فروشنده به هر دلیلی از تنظیم سند رسمی امتناع کند خریدار می تواند علیه او شکایت کند. حضور وکیل ملکی در مشهد که سابقه رسیدگی به پرونده های الزام به تنظیم سند رسمی را داشته باشد بسیار راهگشا خواهد بود. به چنین شکایتی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی گفته می شود. نحوه شکایت و نحوه تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی در ادامه توضیح داده می شود.

 

چرا حضور وکیل الزام به تنظیم سند رسمی الزامی است

دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی گاهی دارای پیچیدگی های فراوانی می شود که اثبات و یا حل و فصل آن ها از عهده افراد عادی که با قوانین الزام به تنظیم سند رسمی آشنایی ندارند خارج است. در صورتی که در شهر مشهد زندگی می کنید برای تنظیم دادخواست دعوای الزام به تنظیم سند رسمی حتما در جستجوی بهترین وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در مشهد باشید. در ادامه به برخی موانع چنین دعاوی اشاره می کنیم:

  • ممکن است فروشنده مال را به عنوان وثیقه و یا رهن به شخص دیگری سپرده باشد.
  • ممکن است فروشنده مال را فروخته باشد.
  • گاهی اثبات مالکیت بسیار دشوار است به خصوص اگر معامله به صورت شفاهی صورت گرفته
  • طرح این دعوی در محاکم دارای چنان ظرافتی است که گاهی بکارگیری کلمات در جای مناسب یا غیر آن، ممکن است در سرنوشت دعوی تاثیر گذارد. اگر دادخواست الزام به تنظیم سند به نحو صحیح و کامل تنظیم نشود و خواهان به نکات اساسی و مهم، بالاخص ریزه کاریها و نکات ظریف و جنبه های قانونی تنظیم آن توجه ننماید، ممکن است مطالب مندرج در دادخواست یا لایحه به وسیله خوانده ،علیه خواهان مورد استناد قرار گیرد و حکم به ضرر خواهان صادر گردد.

به هر حال حضور یک وکیل پایه یک دادگستری در مشهد در پیشبرد پرونده شما بسیار موثر است. وکیل متخصص الزام به تنظیم سند رسمی در مشهد که دارای تجارب فراوان باشد در تنظیم دادخواست و اثبات مالکیت نقش مهمی را ایفا می کند.

 

قوانین الزام به تنظیم سند رسمی

  • با انعقاد قرارداد عادی راجع به مال غیرمنقول و واگذاری و انتقال حقوق مالکانه فروشنده به خریدار، معمولاً متعاملین مواردی را در خصوص زمان و نحوه تنظیم سند رسمی و امور راجع به آن، مورد تعهد قرار می دهند. گاهی به لحاظ عدم اجرای تعهدات از سوی خریدار یا فروشنده، طرف دیگر ناگزیر به اقامه دعوی الزام به تنظیم سند رسمی می شود.
    اصولا به لحاظ اهمیت خاص این نوع دعاوی، خواهان باید با تدبیر و ظرافت خاص به اقامه دعوی مبادرت ورزد.

 

  • در تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی باید موارد مندرج در قرارداد و مقررات حاکم بر عقد بیع و نیز مقررات قانونی راجع به قراردادهای خصوصی و عقود، مورد توجه واقع شود.

 

  • در دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی باید به دادگاه توضیح داده شود که با انعقاد بیع بین طرفین معامله ای واقع شده که بر اساس آن باید مبیع به خواهان منتقل گردد. و یا اگر قرارداد تعهد به بیع است (قولنامه) باید اظهار نمود قرارداد لازم الوفاست.

 

  • اگر احتمال دارد که فروشنده نسبت به ملک معامله معارض انجام دهد و یا به دلایل دیگر مشکلاتی در انتقال سند به وجود آید، بهتر است ضمن درخواست صدور قرار تامین خواسته یا دستور موقت را نیز از دادگاه تقاضا نماید.

 

  • در این دعوی باید حسب عقیده کسانی که قرارداد عادی را بیع می دانند، تحقق بیع را ثابت کرد و اثبات نمود که فروشنده از شروط قرارداد تخلف نموده است.چنین ادعایی در معارضه با مالکیت طرف دعوی می باشد و چون جدال حقوقی علیه مالکیت رسمی طرف دعوی می باشد، لذا انتقال مالکیت به خریدار مستلزم اثبات وقوع و صحت معامله است.

 

 

  • گاهی مبیع آپارتمانی است که هنوز پایان کار ساختمان از سوی شهرداری صادر نگردیده است، در اینصورت نیز صرف درخواست تنظیم سند رسمی فایده ای برای خواهان نخواهد داشت زیرا اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی مقدم بر تنظیم سند رسمی و جزء تشریفات و مقدمات انتقال سند رسمی است. پس این خواسته نیز باید به خواسته اصلی دعوی اضافه گردد.

 

هزینه وکیل برای الزام به تنظیم سند رسمی چقدر است

با توجه به آنچه گفته شد حضور یک وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در مشهد الزامی به نظر می رسد. با انتخاب یک وکیل خوب در مشهد که منصف بوده و تخصص مورد نیاز در زمینه الزام به تنظیم سند رسمی داشته باشد، نگران حق الزحمه وکیل نباشید. هزینه وکیل برای الزام به تنظیم سند رسمی با توجه به میزان پیچیدگی موضوع، زمان مورد نیاز برای رسیدگی به پرونده و حجم کار تعیین می شود.  هزینه وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در مشهد معمولا بین 4 تا 6 درصد خواسته می باشد.

 

چند نکته درباره دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی

  • نکته : پس از صدور حکم قطعی و انتقال مورد معامله خریدار حق دارد از تاریخ امتناع از تسلیم مورد معامله اجرت المثل ایام تصرف را از فروشنده مطالبه نماید.
  • نکته : درخواست کلیه خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل و … حتما در ستون خواسته ذکر شود.
  • نکته : دعوی انتقال سند رسمی راجع به ملکی که در رهن یا توقیف است تا قبل از فک رهن و رفع توقیف غیر قابل استماع می باشد.
  • نکته : در مواردی که قرارداد با شخصی غیر از مالک اصلی از جمله پیمانکار منعقد گردیده الزاماً مالک اصلی (شخصی که در دفتر املاک ، ملک مورد معامله بنام او ثبت می باشد) نیز باید در ستون خوانده قرارگیرد و به دادرسی دعوت شود، در غیر این صورت دعوی خواهان رد می گردد.
  • نکته : لازم به ذکر است اگر قرارداد با وکیل منعقد گردیده، وکیل صرفاً واسطه انعقاد عقد بوده و تعهد ناشی از قرارداد بر عهده موکل خواهد بود و اقامه دعوی الزام به تنظیم سند رسمی علیه وکیل فاقد وجاهت قانونی می باشد.
  • نکته : در دعوی الزام به حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال قطعی سهم متوفی، باید کلیه ورثه طرف دعوی قرار گیرند و استماع دعوی لزوماً نیازی به صدور سند مالکیت به قدرالسهم ، بنام هر یک از ورثه ندارد.

 

مدارک لازم برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی

دعوی الزام به تنظیم سند رسمی از جمله دعاوی است که ارسال دادخواست به مرجع ذی صلاح از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی صورت می گیرد، فلذا جهت تقدیم دادخواست به همراه مدارک مربوطه ( تصویر قرارداد، رسید پرداخت وجه و … ) همچنین کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی، به این دفاتر مراجعه نمائید.

 

مراحل شکایت الزام به تنظیم سند رسمی 

  1. ابتدا لازم است صحت تحقق انتقال مالکیت توسط دادگاه احراز شود.
  2. در مرحله بعدی اهلیت فروش فروشنده باید محرز شود.
  3. سپس باید ثابت شود که خریدار (خوانده) تعهدات ذکر شده در سند عادی را انجام داده است.
  4. در مرحله بعد مشخص می شود که چه کسی مسئول پرداخت هزینه تنظیم سند رسمی می باشد.
  5. پس از حکم دادگاه مبنی بر الزام خوانده به تنظیم سند رسمی فروشنده (خوانده) 10 روز مهلت دارد تا با مراجعه به دفترخانه سند رسمی انتقال ملک را تنظیم نماید.

 

نکته: 

  • حسب مورد ممکن است دادگاه اقداماتی را انجام دهد. مانند استخراج سابقه تصرفات قانونی ملک، قرار معاینه محل، درخواست اثبات صحت سند عادی از جانب خواهان و غیره.
  • دادگاه قبل از تصمیم گیری مالکیت خوانده ( فروشنده ) را از اداره ثبت استعلام می نماید. اگر ملک مورد معامله از املاک تفکیک نشده باشد باید ضمن دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، تفکیک یا افراز مورد معامله را از دادگاه تقاضا نمود. وگرنه دعوی رد خواهد شد. زیرا در اینصورت حکم دادگاه قابلیت اجرا ندارد. و صدور حکم مشاعی و مشارکت دادن خریدار در قسمتی از کل عرصه و اعیان پلاک ثبتی مورد معامله نیز صحیح نیست. و ممکن است با حقوق سایر مالکین در تعارض قرار بگیرد و مغایر قرارداد طرفین نیز می باشد.

 

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

 

با سلام

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب شش دانگ یک باب منزل مسکونی/یک واحد آپارتمان را در تاریخ … به مبلغ …… و به مساحت … متر مربع واقع در …. به شماره پلاک ثبتی … بخش … از خوانده که مالک قانونی می‌باشند خریداری نمودم.

مطابق با قرارداد تنظیم شده فی مابین خوانده متعهد شدند که پس از گذشت … روز با حضور در دفترخانه شماره …. نسبت به تنظیم سند به نام اینجانب اقدام نمایند.

بنده در قرارداد تنظیم شده یک بار نیز با تمدید زمان تنظیم سند موافقت نموده ام. متاسفانه خوانده پس از گذشت مهلت‌ به بهانه‌های مختلف از حضور در دفترخانه و تنظیم سند خودداری می‌کند. و خوانده حاضر به انجام تعهدات خود در قرارداد نیست.

اینجانب علاوه بر مراجعات بسیار اظهارنامه‌ای نیز به شماره …… تاریخ …. برای ایشان ارسال نمودم که همچنان از انجام تعهد خودداری می‌نمایند. در ابتدا برای جلوگیری از تضییع و تفریط خواسته و منع از نقل و انتقال و حفظ حقوق بنده صدور قرار تامین خواسته را به استناد ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی تقاضا دارم. فلذا با تقدیم این دادخواست رسیدگی و صدور حکم به شرح خواسته را به استناد مواد ۱۰، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۳ قانون مدنی و بند ۳ماده ۳۶۲ و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی استدعا دارم.

مطالب مرتبط

اگر نیاز به مشاوره دارید ؟

از طریق لینک زیر درخواست مشاوره رایگان بدهید .

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد